Danske Regioner: DM i Skills kan ikke alene sikre flere faglærte

DEBAT: DM i Skills kan ikke alene sikre, at flere unge vælger en erhvervsudddannelse. Vi skal blandt andet også sørge for, at alle forældre har viden om hele uddannelsespaletten, når de skal rådgive deres børn om uddannelse, skriver Stephanie Lose (V).

Af Stephanie Lose (V)
Næstformand for Danske Regioner

I midten af januar var erhvervsskoleelever fra hele landet samlet i Herning for at dyste om at blive den bedste bager, social- og sundhedsassistent, elektriker, maskinsnedker, tjener og murer og andre af de 42 fag, som var på programmet i årets DM i Skills.

Messecenter Herning summede af ambitiøse, dygtige elever, som har brugt tid og kræfter på at nå hele vejen til DM.

Det var med andre ord en velfortjent hyldest af de mange talentfulde unge og samtidig en effektiv branding af erhvervsuddannelserne for kommende elever.

Derfor støtter vi i regionerne også hvert år ubetinget op om Skills-konkurrencerne.

Brug for mere end DM i Skills
DM i Skills kan dog ikke stå alene.

Danske virksomheder råber allerede nu efter mere faglært arbejdskraft, og prognoserne spår, at dansk erhvervsliv i 2025 vil mangle mere end 60.000 faglærte medarbejdere.

Samtidig vælger stadigt færre unge en erhvervsuddannelse. I 2001 valgte hver tredje en erhvervsuddannelse efter 9. og 10. klasse – i dag er det mindre end hver femte.

Derfor vil vi i regionerne i den kommende valgperiode gøre alt, hvad vi kan, for at endnu flere unge ser erhvervsuddannelserne som en attraktiv mulighed, der aktivt vælges til, fordi de ønsker at bruge både hænder og hoved i deres hverdag.

Bro mellem folkeskole og erhvervsuddannelser
Folkeskolen er den vigtigste rekrutteringskilde til erhvervsuddannelserne.

Derfor skal vi tage folkeskolereformens princip om ’Den åbne folkeskole’ alvorligt og styrke brobygningen mellem folkeskolen og erhvervsuddannelserne med tæt inddragelse af erhvervslivet.

Vi er først i mål, når alle piger og drenge i skolealderen er fortrolige med at arbejde med både hænder og hoved og har fået øjnene op for de mange spændende muligheder, som en erhvervsfaglig uddannelse åbner op for.

I regionerne er vi klar til at sætte fuld skrue på indsatsen. Og gennem de regionale vækstfora har vi haft mulighed for at igangsætte flere ambitiøse programmer, som i de kommende år vil bidrage til, at tusindvis af folkeskoleelever, forældre, lærere og vejledere stifter tæt bekendtskab med erhvervsuddannelserne.

Hands on-tiltag
Et godt eksempel er Smart Skills, hvor Region Midtjylland har samlet et regionalt bredt partnerskab bestående af folkeskoler, erhvervsskoler, UU-centre og virksomheder med målet om, at 3.000 folkeskoleelever kommer i nærkontakt med erhvervsuddannelserne og de praktiske fag.

I Holstebro har elever eksempelvis prøvet kræfter med bagerfaget, og elever fra 10. klasse og grundforløbet på UCH Business har arbejdet sammen om at løse konkrete opgaver for syv forskellige købmandsbutikker. Det er tiltag, som er ”hands on”, sjove og i øjenhøjde.

Forældre skal have viden om uddannelser
Derudover har vi netop forlænget kampagnen Dit Barns Fremtid med yderligere tre år. Her er alle fem regioner gået sammen om at klæde de unges forældre på med viden om erhvervsuddannelserne og de fremtidsmuligheder, de giver.

Målet er, at forældrene er fortrolige med hele uddannelsespaletten, når de skal tale med deres børn om den rette uddannelsesvej. Vi ved nemlig fra flere undersøgelser, at forældre spiller en afgørende rolle, når det gælder de unges valg af uddannelse – og at mange forældre samtidig ikke har en opdateret viden om erhvervsuddannelserne.

Eksemplerne viser, at det brede partnerskab er en afgørende forudsætning, hvis vi skal lykkes. Derfor ser vi i regionerne frem til et tættere samarbejde med virksomheder, kommunerne og erhvervs- og folkeskoler om, hvordan vi får flere unge og deres forældre til at få øjnene op for erhvervsuddannelserne.

DM i Skills giver værdifulde rollemodeller, faglig stolthed og uvurderlig branding – men vi skylder både de unge og virksomhederne at gøre endnu mere. 

Forrige artikel Skoleelever i opråb: Der skal ske noget, og der skal ske noget nu! Skoleelever i opråb: Der skal ske noget, og der skal ske noget nu! Næste artikel Professor om intensive læringsforløb: Succesen er uvidenskabelig Professor om intensive læringsforløb: Succesen er uvidenskabelig