Direktør: Tyskland er vores vigtigste marked. Hvorfor prioriterer vi ikke sproget højere?

Hvis vi vil beholde det gode bånd til vores naboer mod syd, er vi nødt til at styrke tyskkundskaber allerede på læreruddannelsen, skriver direktør Jan Brusgaard.

Sprechen Sie Deutsch? Vi bør tale samme sprog som de fleste af vores turister og vores suverænt største eksportmarked, skriver Jan Brusgaard. Arkivfoto.
Sprechen Sie Deutsch? Vi bør tale samme sprog som de fleste af vores turister og vores suverænt største eksportmarked, skriver Jan Brusgaard. Arkivfoto.Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Jan Brusgaard

Samarbejdet mellem Danmark og Tyskland går mange år tilbage, og nabolandet mod syd er vores absolut vigtigste marked, når det kommer til turisme.

Det bekræfter de nyeste overnatningstal fra Danmarks Statistik, som viser, at mere end 19 millioner tyskere overnattede i Danmark i perioden januar til november 2022, og på vestkysten er mere end 75 procent af gæsterne tyske. Det høje overnatningstal understreger tyskernes store interesse for Danmark som feriedestination.

Samtidig er Tyskland Danmarks suverænt største eksportmarked, og ifølge erhvervsorganisationen Dansk Industri sikrer vores tætte samarbejde mere end 115.000 arbejdspladser i Danmark – mange inden for turismebranchen.

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00