Kommentar af 
Lene Tanggaard

Folkeskolen bliver kun endnu ringere af, at vi hele tiden taler den ned

Folkeskolen er bedre end sit rygte. Derfor skal vi huske at tale de gode ting op, så de negative historier ikke ender som en selvopfyldende profeti, skriver Lene Tanggaard.

Vi skal øve os på at beskrive det, der faktisk fungerer i folkeskolen, så den legitime kritik ikke tager al vores opmærksomhed, skriver Lene Tanggaard.
Vi skal øve os på at beskrive det, der faktisk fungerer i folkeskolen, så den legitime kritik ikke tager al vores opmærksomhed, skriver Lene Tanggaard.Foto: Signe Goldmann/Ritzau Scanpix
Lene Tanggaard
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

I forbindelse med sommerferiens Tour De France var en lille dansk gut på syv år taget på tur med sin far til Frankrig. Den syvårige dreng blev fanget blandt de danske fans af DRs journalist og kamera, og han var ualmindeligt veltalende og charmerende.

”Det har nok været de bedste dage i mit liv”, sagde han, hvorefter han fik hele flokken af danskere bagved sig til at synge med på ”Vinge, Vinge, Vinge, Vingegaard……”.

Avisernes historier om skolernes elendigheder rummer den indbyggede risiko, at vi hurtigt glemmer de velfungerende dele af den danske folkeskole

Lene Tanggaard

Det slog mig, mens jeg ivrigt delte klippet, om ikke skolen og uddannelsesverdenen kunne låne lidt af begejstringen og charmen fra den lille dreng? Jeg mener ikke, at vi skal overhælde skolen med glasur, ej heller, at vi ikke skal tage seriøse problemer med lærermangel, mistrivsel eller svigtende faglige resultater alvorligt, men måske bare, at begejstring også er legitimt i de tilfælde, hvor det faktisk er berettiget.  

Et nyt skoleår er lige begyndt, og i aviserne kan man læse om skolernes elendigheder nærmest hver dag. Det er helt okay. Det skal aviserne fortælle os, men det rummer den indbyggede risiko, at vi hurtigt glemmer de velfungerende dele af den danske folkeskole.

Det kan eksempelvis være det forhold, at der er fremragende undervisning mange steder. Hvis man er i tvivl, så kan dages observationer på skoler, der fungerer, minde en om det. Jeg har siddet flere gange de senere år som forsker i skolen og tænkt: ”Hold da op, de er dygtige, de lærere her”.

Eksempler på god undervisning burde løftes frem til inspiration. Desværre er det som om, at legitim kritik af skolen kan ende med at farve hele den offentlige diskurs om skolen, mens jeg faktisk tror, at ret mange borgere og forældre er ganske tilfredse med skolen.

Om skribenten

Lene Tanggaard er rektor for Designskolen Kolding og professor i pædagogisk psykologi ved Aalborg Universitet, hvor hun forsker i kreativitet og læring. 

Hun er en del af det faste skribenthold på Altinget Uddannelse og leverer løbende kommentarer med perspektiver og refleksioner om uddannelsespolitik og ungdomslivet.

Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

I min seneste bog En lille bog om, hvorfor de fleste forældre skal gøre langt mindre, end de tror, låner jeg en pointe fra den amerikanske professor og antropolog David Lancy fra hans bog Raising Children. Pointen er som følger: Det hjælper ingen at blive talt ned til. Der er ingen forældre, der nogensinde er blevet bedre forældre ved i udgangspunktet at få at vide, at de ikke duer til det. Sådan er det også med skolen.

Hvis vi på forhånd har besluttet, at folkeskolen er helt utrolig ringe, så bliver den det også. Det bliver en selvbekræftende sandhed.

Jeg skriver ikke, at vi skal tale tingene op på en eller anden lidt udansk halleluja facon, for det skal vi ikke, hvis der er brug for det modsatte. Men den danske folkeskole er sandsynligvis bedre end sit rygte.

Hvis vi på forhånd har besluttet, at folkeskolen er helt utrolig ringe, så bliver den det også. Det bliver en selvbekræftende sandhed

Lene Tanggaard

Prøv at forestille jer, hvor vigtig en opgave det er, at der kommer livsduelige, dannede, ansvarlige og omsorgsfulde unge mennesker ud af skolen, og tænk på, hvor tit det lykkes. Det er en bedrift af samtlige parter, der er involveret, hver eneste gang.

Desværre er det sådan, at hvis man skal have ressourcer ud af noget som helst system i Danmark, så skal man finde problemer, der skal løses. Nyhederne om folkeskolen og eksempelvis læreruddannelsen er derfor også meget ofte negative. Ord som katastrofe og trafikuheld i slowmotion fyrer rundt mellem aktører og medier, og det er sådan set ikke forkert, at der er massive problemer i og omkring skolen.

Sagen er bare, at skolen er meget mere end det. Den er faktisk også begejstrede syvårige, der elsker skolen mere end noget andet. De findes. Måske skal vi øve os på at beskrive det, der faktisk fungerer, så den legitime kritik ikke tager hele vores opmærksomhed?

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lene Tanggaard

Rektor, Designskolen Kolding, professor i psykologisk pædagogik, Aalborg Universitet
cand.psych. (Aarhus Uni. 2000), ph.d. (Aalborg Uni. 2005)

0:000:00