Kommentar af 
Marie Holt Hermansen

Forbud indført af paniske voksne inviterer til at blive brudt

Når voksne i frygt og panik forsøger at trække forbud mod mobiltelefoner og chatbots ned over hovedet på eleverne uden fælles dialog, er det ikke særlig fristende at følge deres regler, skriver Marie Holt Hermansen.

Vi elever skal selv have lov til at vælge, hvordan vi skal være sammen med hinanden. Det gælder også, selvom vi ikke vælger præcis det samme som tidligere generationer, skriver Marie Holt Hermansen.
Vi elever skal selv have lov til at vælge, hvordan vi skal være sammen med hinanden. Det gælder også, selvom vi ikke vælger præcis det samme som tidligere generationer, skriver Marie Holt Hermansen.Foto: Sara Gangsted/Ritzau Scanpix
Marie Holt Hermansen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatten om teknologi og mobiltelefoner raser. Forældre, forskere, politikere og diverse andre aktører diskuterer alle sammen, hvorvidt chatbots og mobiltelefonener bør forbydes, så vi elever kan skærmes fra skærmene.

Men i debatten om blandt andet mobilforbud synes jeg, at vi overser en større bagvedliggende problematik: tendensen til at indføre forbud som en simpel løsning på komplekse problemer – og ovenikøbet uden at snakke med dem, det faktisk handler om først.

Det gælder både nationalt og lokalt. Princippet er det samme: En udvikling, der betegnes som problematisk, bruges til at legitimere et forbud.

Vi elever stemples ofte som en generation af curlingbørn, der fra fødslen er blevet pakket ind i vat og holdt i hånden af mor og far. Samtidig møder vi elever et hav af forbud i stedet for fælles dialog om, hvordan vi sammen skaber gode og sunde kulturer.

Elevpanelet

På Altinget Uddannelse mener vi, at det er vigtigt, at elevernes stemmer bliver inddraget mere i uddannelsesdebatten.

Derfor har vi inviteret alle elevorganisationers forpersoner med i et nyt elevpanel, der hver uge giver debatbolden et los og deler meninger om og erfaringer med de politiske spørgsmål og beslutninger, der hverdag påvirker elever i grundskolen og på ungdomsuddannelserne.

Panelet består af:

  • Marie Holt Hermansen, formand for Danske Skoleelever
  • Oliver Gabrielsen, formand for Landssammenslutningen af Handelsskoleelever
  • Julie Kølskov Madsen, formand for Erhvervsskolernes Elevorganisation
  • Madeleine Steenberg Williams, forkvinde for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning

Så hvorfor bliver vi ved med at indføre forbud i stedet for holdbare indsatser? Ja, fordi det er den nemme udvej.

Selvfølgelig er forbud mod ulovlige og farlige ting (for eksempel rygeforbud) positive forbud, men vi bliver nødt til at erkende, at det er dialog, der ændrer adfærd – ikke forbud. Den dårlige rygekultur stoppede heller ikke fra den ene dag til den anden. Forbud var en lille del af løsningen, men den nysgerrige og konstruktive dialog samt indsatserne, man fandt sammen med elevråd og skolebestyrelser ude på skolerne, var mindst lige så stor.

Den dag i dag er det heller ikke kun forbud mod rygning, der betyder noget for vores valg, når det gælder rygning. Nu møder vi elever kurser om sundhed og rygestop ude på skolerne, vi snakker om gruppepres og meget mere.

Det er nemt at indføre forbud og opfatte problemet som løst, men sandheden er, at det udelukkende er en lappeløsning på bekostning af os elever. Hvis vi reelt ønsker gode kulturer og konstruktiv adfærd, er en umyndiggørelse af os ikke vejen frem.

Vi bør i stedet inkludere os elever og tale om hvilke "gulerødder", der kan motivere til en adfærdsændring, og hvad der skal til for, at vi elever selv i fællesskab skaber positive kulturer.

Med forbud sætter man lave, negative forventninger til os elever, og det er på ingen måde godt for tilliden mellem generationerne

Marie Holt Hermansen
Formand, Danske Skoleelever

I mine øjne skal vi holde op med hele tiden at snakke om fravalg og i stedet om tilvalg. Der er hele tiden fokus på alle de ting, vi ikke skal, ikke må og ikke kan få tilladelse til. Samtalerne bliver negativt ladet i stedet for positive. Vi skal gøre tilvalgene attraktive. Fællesskaberne, ejerskabet og dialogen skal være i fokus, når vi skal løse tidens vilde problemer.

I de rette rammer lykkes vi elever, og vi kan meget mere, end hvad der bliver givet udtryk for. Vi bliver nødt til at anerkende eleverne som kulturbærer; det er os, der skaber mønstre og kulturer i vores fællesskaber. Vi er nødt til at tage konflikten, ansvarliggøre hinanden og i fællesskab skabe en bedre skole.

Vi lever i en accelerationstid, og vi kommer til at opleve, at mængden af nye og komplekse problemstillinger også vil accelerere. De er ikke udelukkende negative, for de er jo også et bevis på, at vi udvikler os. Men jeg oplever, at de voksne alt for hurtigt bliver bange for problemerne.

Tvivlen rammer, og man går i panik, når man opdager et problem, som man ikke kan løse med det samme. Den frustration ender med at blive til vrede og skæld ud i kommentarsporet på Facebook, når vi andre foreslår, at man lige slår koldt vand i blodet og starter med at tale med os elever og unge først.

Læs også

Frygt er tit en ret ukonstruktiv følelse at lave reguleringer, retningslinjer og lovgivning på baggrund af, og i sidste ende leder det ofte til, at man får lavet nogle løsninger, der gør mere skade end gavn.

Selvfølgelig skal vi regulere og sætte ind, hvis en udvikling, kultur eller tendens er farlige for os. Det er åbenlyst. Men det nytter heller ikke noget at gå rundt at forbyde sig ud af alting hele tiden.

Man snakker meget om frihed på velfærdsområderne, og når det gælder vores grundskole, bliver den øgede frihed også tit peget på som løsningen på mange af tidens store problemer.

Friheden er på mange måder positiv, især hvis man samtidig sørger for at sikre os elevers rettigheder og kvaliteten af skolen. Men når man siger frihed, skal man også sige tillid. Den tillid skal ikke kun gælde de voksne, den skal også gælde os elever.

Tilliden til os unge bliver i mine øjne glemt og overset, hvilket er lidt komisk set i lyset af det kæmpestore ansvar, vi tog under coronakrisen. Med forbud sætter man lave, negative forventninger til os elever, og det er på ingen måde godt for tilliden mellem generationerne.

Det er langt mere tilfredsstillende at overholde regler, man selv har været med til at udforme

Marie Holt Hermansen
Formand, Danske Skoleelever

Dermed er det ikke sagt, at et forbud udviklet i samarbejde med elever ikke kan være positivt. Pointen er, at forbud udviklet af voksne, som bliver trukket ned over hovedet på os, ikke er særligt attraktive at overholde.

Men regler og rammer udarbejdet af os selv og i fællesskab skaber reelt positiv forandring. Det er langt mere tilfredsstillende at overholde rammer og regler, som man selv har været med til at udforme end at følge forbud, der er dikteret af voksne. Samtidig er det en vigtig del af vores dannelsesproces at lære at indgå i fællesskaber, hvor alle skal kunne trives.

Vores samfund og kultur er i konstant forandring, og vi elever skal selv have lov til at vælge, hvordan vi skal være sammen med hinanden. Det gælder også, selvom vi ikke vælger præcis det samme som tidligere generationer. Vi elever bliver nødt til at være en del af løsningen – ikke kun problemerne.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Marie Holt Hermansen

Fhv. formand, Danske Skoleelever

0:000:00