Debat

Konsulent: Corona-erfaringer har vist os, at skolen har brug for mere fleksibilitet og tillid

Inden coronakrisen syntes alle værktøjer at have været i brug for at løse folkeskolens problemer. Men erfaringer under krisen har vist os, at fleksibilitet og tillid i styring og strukturelt kan være nye værktøjer, der kan hjælpe med at løse problemerne og skabe fremtidens folkeskole, skriver Gro Emmertsen Lund.

Fleksibiliteten under coronaskolen kan være et nyt værktøj til fremtidens folkeskole. Erfaringerne har vist, at nogle elever trives bedre med online undervisning, i små hold og med nødundervisningsskemaer, skriver Gro Emmertsen Lund.
Fleksibiliteten under coronaskolen kan være et nyt værktøj til fremtidens folkeskole. Erfaringerne har vist, at nogle elever trives bedre med online undervisning, i små hold og med nødundervisningsskemaer, skriver Gro Emmertsen Lund.Foto: Anthon Unger/Ritzau Scanpix
Gro Emmertsen Lund
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Børn og unge er hårdt mærket efter et år med corona, nedlukning af skoler og uddannelsessteder, onlineundervisning og social isolation.

Situationens alvor ses blandt andet i, at et enigt folketing netop har afsat 600 millioner kroner til styrkelse af faglig og social trivsel, ligesom nødundervisningsloven er forlænget frem til sommerferien. Men spørgsmålet om, hvordan disse penge skal bruges, altså hvordan vi bedst hjælper børn og unge tilbage i trivsel i skolen, står stadig ubesvaret. Og det er et spørgsmål, som man stiller sig i hele den corona-ramte verden.

Dertil popper andre spørgsmål op. Har vi den skole, vi ønsker? Er ønsket at få skolen tilbage, som den var før? Eller har corona vist os, at det er muligt at lave skole på helt anderledes måder?

Alle værktøjer har været brugt
For ét år siden stod undervisningsministeren på Sorø-mødet ærligt frem i forhold til den gordiske knude, som skolen står i. Konklusionen på dagens drøftelser var: ”Vi aner ikke, hvad vi skal gøre”.

Fra de forskellige faser har vi erfaret vigtigheden af fleksibilitet, idet vi opdagede, at nogle børn trivedes bedre med onlineundervisning, og mange børn trivedes bedre i små hold og med et nødundervisningsskema.  

Gro Emmertsen Lund
Ph.d., Taos Associate, del af NO!SE, selvstændig konsulent

Alle værktøjer i værktøjskassen syntes at være blevet brugt og uden nævneværdige resultater. Og problemerne stod i kø: Segregeringen til specialtilbud er igen på niveau med 2012, niveauet i matematik og dansk er på trods af øget timetal dalet, ligesom elevernes trivsel er dalet, mens skolefravær og ensomhed i skolen er steget, og lærere rapporterer om øget vold i skolen.

Med en lærerflugt som konsekvens af reform, lov 409 og besparelser har skolen lidt et kulturtab uden fortilfælde. Og tilstrømningen til privat- og friskolerne er steget. Det er også på dette bagtæppe, at ministeren netop har varslet forandringer af skolen i ”elefantstørrelsen”.

Genvundet læringslyst og øget ulighed
Kort efter Sorø-mødet ramte corona landet. Det medførte en række forandringsfaser for folkeskolen - alle i elefantstørrelsen. I nedlukningen måtte lærerne akut omlægge undervisningen til at kunne foregå digitalt. Meget var svært, noget gik ikke godt og noget gik langt over forventning.

Nogle steder blomstrede idérigdom frem på skolerne. Læringskurven var stejl, ikke kun for lærere og skoleledere, men for alle. Elever og lærere viste nye sider af sig selv, og nogle børn genvandt ligefrem læringslysten, når undervisningen foregik hjemme via skærm.

Men det blev også tydeligt, hvor meget relationer, samvær, nærvær og fællesskaber betyder for børns trivsel og læring (og for lærerne). Mange måneder med isolation og onlineundervisning har forårsaget ikke kun afsavn og skolesavn, men også mistrivsel blandt andet i form af kedsomhed, ensomhed, isolation og fysisk inaktivitet og for nogle børn og unge med meget alvorlige konsekvenser.

Under nedlukningen blev det også tydeligt, hvordan udenforskab og udsathed former sig for forskellige børn og unge i forskellige kontekster. Ulighed i læringsudbytte blev synlig nærmest fra starten, men vi har også set, hvordan uligheden er blevet øget med onlineundervisningen.

Næste fase blev så genåbningen af skolen, hvor eleverne måtte møde ind på skolen, men i små hold og grupper med 1-2 faste lærere, der var ”på” hele dagen.

Gensidig tillid og fælles front mod smitten
Også fra denne fase kan vi indhente viden, som kan bruges til at svare på spørgsmålet om, hvordan fremtidens skole skal se ud. Det meste af undervisningen måtte ske udendørs - og tværfagligt. Eksempelvis kunne matematik- og historieundervisningen foregå via en gåtur i parken, hvor der blev kigget og målt på skulpturer og park-arkitektur, og madpakkerne blev spist i det fri. 

Læs også

Lærere og børn bevidnede, at konfliktniveauet mellem børnene og mellem børn og voksne faldt mærkbart. Forældre og lærere stod sammen om at passe på hinanden og på børnene. Skolelederne satte lærerne fri og udviste tillid og støtte; det var det muliges kunst og lærernes kreative omlægning af undervisning kunne ikke mikrostyres under de akutte forhold.

Hele manøvren kunne kun lykkes, fordi der blev udvist gensidig tillid og fælles front mod smitten. Således blev smittefrygt og sundhedshensyn den altoverskyggende præmis for overhovedet at lave skole. Og på ingen tid blev hele skolens grundstruktur og organisering radikalt forandret. Skolehistorisk er det lidt af en sensation.

Fleksibilitet kan være et nyt værktøj i værktøjskassen
Uanset om corona kommer under kontrol eller fortsat bliver en grundpræmis for dét at drive skole, hvad gør vi så med skolen? Hvad har vi lært om alt det, der har vist sig muligt i skolen, men som før blev betragtet som utopisk?

Fra de forskellige faser har vi erfaret vigtigheden af fleksibilitet, idet vi opdagede, at nogle børn trivedes bedre med onlineundervisning, og mange børn trivedes bedre i små hold og med et nødundervisningsskema.

Mon fleksibilitet kan blive et nyt værktøj i værktøjskassen i forhold til inklusion, skolefravær og ensomhed i skolen?

Vi så også hvordan lærere, der blev mødt fleksibelt og med tillid udviklede undervisningens indhold og tilrettelæggelse på fundamentalt nye måder. Kan samme grad af tillid blive et nøgleord i fremtiden?

Erfaringer skal tages dybt alvorligt
Vi bør tage disse erfaringer dybt alvorligt, dels i forårets genåbningsfase, men også når vi skal tage fat på de mange løse ender i den gordiske knude. Der er brug for understøttelse af de brede inddragelsesprocesser, som er nødvendige både lokalt på hver skole og ude i klasserne, og med tiden kommunalt og nationalt. 

Det er børne- og ungeliv og skoleliv nu-og-her, der skal fungere. De væsentligste stemmer er elevernes (forældrenes) og lærernes, som sammen skal få skoledagen og skolens fællesskaber etableret på ny, men dette fordrer fleksibilitet og tillid i styring og strukturelt.

Temadebat: Hvordan skal fremtidens folkeskole se ud?

Folkeskolen har på det seneste klaret sig dårligt i nationale tests og undersøgelser som TIMSS 2019, mens elevernes kompetencer i matematik og læseevner bliver ringere.

Er det behov for ændringer af folkeskolen igen, eller skal folkeskolereformen fra 2014 have mere tid og ro til at blive implementeret? 

Det spørger Altinget Uddannelse om i denne debat.  

Her er debattørerne:

  • Dorte Andreas, næstformand, Skolelederforeningen
  • Jesper Bergman, direktør, TeachFirst
  • Agi Csonka, formand, Børnerådet
  • Rasmus Edelberg, formand, Skole og Forældre
  • Thomas Gyldal , formand, Børne- og undervisningsudvalget i KL
  • Caroline Holdflod, forperson, Lærerstuderendes Landskreds
  • Jens Joel (S), undervisningsordfører
  • Esben Kullberg, sekretariatschef, Foreningsfællesskabet Ligeværd
  • Gro Emmertsen Lund, ph.d. og konsulent, Taos Associate og en del af NO!SE
  • Ole Heinager, formand, Danske Erhvervsskoler- og Gymnasier - Lederne
  • Camilla Louise Lydiksen, direktør, ADHD-foreningen
  • Gordon Ørskov Madsen, formand, Danmarks Lærerforening
  • Jacob Mark (SF), undervisningsordfører
  • Mai Mercado (K), undervisningsordfører
  • Lise Tingleff Nielsen, områdechef, Danmarks Evalueringsinstitut
  • Alexander von Oettingen, prorektor, UC Syd
  • Thorkild Olesen, formand, Danske Handicaporganisationer
  • Nicklas Hakmann Petersen (ALT), uddannelsesordfører
  • Mie Dalskov Pihl, chefanalytiker, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
  • Elisa Rimpler, formand, BUPL
  • Lotte Rod (R), undervisningsordfører
  • Claus Rosenkrands Olsen, uddannelseschef, Dansk Erhverv
  • Charlotte Rønhof, formand, Rådet for Børns Læring
  • Jakob Sølvhøj (EL), undervisningsordfører
  • Mette Fjord Sørensen, underdirektør, Dansk Industri
  • Mette Thiesen (NB), undervisningsordfører
  • Anders Thorsen, skolelærer
  • Esther Vyff, formand, Danske Skoleelever

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00