Debat

Lærer og ingeniør: Bedre indeklima vil gavne indlæringen og være en god forretning for samfundet

Elevernes motivation og koncentration kvæles alt for ofte i dårligt indeklima, som er et problem i ni af ti danske skoler. Det bør blive et højt prioriteret emne i den kommende kommunalvalgkamp, og samtidig bør KL komme ind i kampen, skriver skolelærer Anders Thorsen og innovationsingeniør Valdemar Østergaard.

Der mangler en landsdækkende strategi for, hvordan vi gør indeklimaet gøres tåleligt, så ansvaret ikke ligger på den enkelte skole, skriver skolelærer Anders Thorsen.
Der mangler en landsdækkende strategi for, hvordan vi gør indeklimaet gøres tåleligt, så ansvaret ikke ligger på den enkelte skole, skriver skolelærer Anders Thorsen.Foto: Jonas Skovbjerg Fogh/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Her i august har vi budt tusindvis af skolebørn ”velkommen tilbage” på skolebænken efter en velfortjent sommerferie. Forhåbentlig er de friske og klar til blækregninger og romanlæsning efter stribevis af ture på stranden og timevis af gaming i kælderen.

Undersøgelser viser, at elevernes evne til at koncentrere sig og løse opgaver øges markant, hvis indeklimaet er i top, ligesom deres trivsel stiger i takt med, at deres fravær daler.

Anders Thorsen
Skolelærer

Desværre kvæles elevernes motivation og koncentration alt for ofte i augusthede klasselokaler. Lærere og forældre kender utilfredsheden: ”Åh, her er såååååå varmt! Jeg bliver sååååå træt!” Når det senere på året bliver vinter, ændres klagesangen.

Så får de, der sidder tættest på vinduerne, det for koldt i klassen, mens dørrækken får det for varmt. Alt imens stiger CO2-nivaeuerne i lokalerne til alt for høje niveauer, hvilket har alvorlige konsekvenser for elevernes indlæring og trivsel.

Realdania har helt tilbage i 2016 dokumenteret, at ni af ti danske skoler har problemer med indeklimaet. Der er altså 90 procents risiko for, at dit barn sidder i et klasselokale med særdeles tvivlsom luftkvalitet! Det er et vanvittigt højt tal, som vi er nødt til at gøre noget ved.

En win-win-win-situation

Undersøgelser viser, at elevernes evne til at koncentrere sig og løse opgaver øges markant, hvis indeklimaet er i top, ligesom deres trivsel stiger i takt med, at deres fravær daler. Det danske bruttonationalprodukt ville endda vokse med en bedre luftkvalitet i klasselokalerne.

Vi vil ganske enkelt blive rigere. Det er altså en win-win-win-situation, hvis indeklimaet blev langt bedre på skolerne.

Vi har altså i årevis kendt problemets omfang og gevinsterne ved for alvor at gøre noget ved det. Alligevel sker der alt for lidt. Forbedringerne lader vente på sig. Det er i alt for høj grad op til den enkelte lærer, elev eller pædagog at få luftet ud, hvis det da overhovedet er muligt.

Prøv bare at gå rundt i skolernes klasselokaler. Her vil du ofte finde vinduer, der er sømmet fast på grund af ringe vedligeholdelse.

Mange skoler i Danmark er ældre og trænger gevaldigt til en energirenovering. Det er nok urealistisk, at de alle vil få den helt store tur lige med det samme. Alligevel mener vi, at der skal langt mere fokus på indeklimaet fra det kommunale Danmark, i medierne og på skolerne, for eleverne har altså krav på ordentlige arbejdsforhold.

KL bør komme ind i kampen

Når vi voksne oplever problemer med arbejdsmiljøet, kan vi gå til vores arbejdsmiljørepræsentant. Men hvad så, når det gælder eleverne? Næh nej, de har ingen at gå til. Det er absurd, for det er for pokker da for deres skyld, at vi laver skolerne! Lad os derfor få undervisningsmiljørepræsentanter på samtlige skoler, som reelt har noget at skulle have sagt over for skolens ledelse og for kommunen – blandt andet om indeklimaet.

Måske skal vi have udluftningsdukse på lige fod med mælkedukse? Noget skal der i hvert fald gøres.

Anders Thorsen
Skolelærer

Derudover bør indeklimaet blive et højt prioriteret emne i den kommende kommunalvalgkamp. Hvis du gerne vil gøre dine børns skolegang endnu bedre, bør du spørge ind til kandidaternes planer for at forbedre indeklimaet på kommunens skoler. Samtidig bør KL også komme ind i kampen.

Vi mangler nemlig en landsdækkende strategi for, hvordan vi gør indeklimaet tåleligt for ungerne, så ansvaret ikke ligger tilfældigt på den enkelte skole.

Strategien skal vi følge op på ude i de enkelte lærerværelser, mens vi venter på de tiltrængte energirenoveringer. Måske der skal laves udluftningstider på samme måde, som vi har ringetider? Måske der skal udnævnes en "luftens helt" i hver klasse, der kan være frisk-luft-ambassadør?

Måske skal vi have udluftningsdukse på lige fod med mælkedukse? Eller noget helt femte. Noget skal der i hvert fald gøres.

Vi slipper nok aldrig helt af med klagerne over alt for varme klasselokaler her i august, men der kan rent faktisk gøres noget ved det alt for dårlige indeklima, som ikke kun plager landets skoler i august. De høje CO2-niveauer er et problem året rundt. Det er muligt at forbedre det, hvis vi har fokus på det, og hvis eleverne får reel indflydelse på deres undervisningsmiljø. Det fortjener vores børn og unge.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Anders Thorsen

Skolelærer, Bagsværd Kostskole & Gymnasium og debatvært på Fagbladet Folkeskolen
​Lærer (læreruddannelsen i Aarhus) og fagjournalist (DMJX)

0:000:00