Debat

SOSU-Skoler: Skal vi sikre nok hænder i ældreplejen, kræver det resolut politisk handling

Landets sosu-skoler er udfordret af færre ansøgere og et højt frafald. Skal vi have flere elever gennem uddannelserne, må politikerne og skolerne sikre bedre rammer, der er indrettet efter eleverne og ikke omvendt, skriver Per B. Christensen.

Vi er alle enige om udfordringerne og målet, men vi har brug for nye veje for at nå i mål, skriver Per B. Christensen. 
Vi er alle enige om udfordringerne og målet, men vi har brug for nye veje for at nå i mål, skriver Per B. Christensen. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Per B. Christensen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Kommunerne oplever allerede store problemer med at rekruttere medarbejdere til at varetage pleje og omsorgsopgaver, og fremtiden tegner ikke lysere. Ifølge KL skal der hvert år uddannes 8.000 nye sosu’er for at sikre samme niveau af pleje som i dag.

Sidste år gennemførte 4.558 elever uddannelsen som henholdsvis social- og sundhedshjælper eller social- og sundhedsassistent på sosu-skolerne. Det kunne have været betydeligt flere, men desværre falder mange fra. Faktisk falder flere end hver femte fra i starten af hovedforløbet på social- og sundhedsassistentuddannelsen.

Sosu-skolernes prognose for tilgangen til sosu-uddannelserne i 2022 viser et fald på 20 procent i forhold til 2021. Dermed er vi meget langt fra målet om årligt at uddanne de 8.000 nye sosu’er, som KL’s beregninger viser, at der er behov for i fremtiden.

Landets 14 sosu-skoler udbyder i dag de to sosu-uddannelser på 48 lokationer. Den geografiske spredning sikrer, at skolerne er tæt på eleverne og de kommunale arbejdspladser, hvor elevernes oplæring også foregår. Men de faldende elevoptag og store frafald udfordrer skolerne økonomisk. Skoler kan blive nødsaget til at nedlægge lokale udbud, da det ikke bliver muligt at opretholde hold, når de ikke er økonomisk og fagligt bæredygtige. Men større afstand til uddannelsesstederne er lig med mindre tilgang og større frafald.

Et udvidet grundforløb

Vi er alle enige om udfordringerne og målet, men vi har brug for nye veje for at nå i mål. Igennem de senere år er niveauet og kravene i uddannelserne gradvist hævet – især på grundforløbet, men der er ikke givet mere tid til at nå de skærpede mål.

Indfør et obligatorisk startforløb, der løfter elevernes kompetencer, så de får de nødvendige forudsætninger for at gennemføre uddannelsen

Per B. Christensen
Formand, Danske SOSU-skoler Bestyrelserne

Derfor skal skolerne styrke de pædagogiske tilrettelæggelsesformer, men for nogle bliver læringskurven stadig for stejl, og de falder fra, selvom de kunne være blevet rigtige gode social- og sundhedshjælpere og -assistenter med de rigtige forløb.

Sosu-uddannelserne har mange elever med sproglige og læringsmæssige udfordringer. Eleverne passer dårligt ind i den eksisterende struktur og falder fra, fordi uddannelserne er lige lange for alle – uagtet den enkelte elevs forudsætninger. Et konkret forslag er et udvidet grundforløb, hvor eleven opnår de kompetencer, der skal til for at gennemføre uddannelsen. Der skal også i grundforløbet være mulighed for praktikforløb, hvor eleven kan afprøve og udvikle sine kompetencer i kontakt med borgere og fremtidige kolleger.

Vi foreslår at indføre et startforløb, der løfter elevernes kompetencer, så de får de nødvendige forudsætninger for at gennemføre uddannelsen. Forløbet skal være obligatorisk for den gruppe af elever, der er udfordret – også på det sproglige og kulturelle.

Vi skal ikke gå på kompromis med fagligheden i uddannelserne. Den er helt afgørende for kvaliteten af den pleje, der leveres til borgeren. Vi har kort sagt brug for, at strukturerne indretter sig efter eleverne og ikke omvendt.

Så hvis målet stadig er uddannede medarbejdere i ældreplejen, skal vi have rammerne til at sikre, at eleverne kan gennemføre. Flere elever giver også mulighed for at opretholde de mange lokale udbud af uddannelserne. Det er vores ønske til jer politikere.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Per B. Christensen

Formand, Danske Professionshøjskoler, formand, Danske Sosu-skoler Bestyrelserne, medlem, Kommission for 2. generationsreformer
lærer (Vordingborg Seminarium 1981)

0:000:00