Alternativet: Lad os hellere hjemsende syrere lidt for sent end lidt for tidligt
DEBAT: Når FN, vores nabolande og forskere vurderer, at det er for usikkert at sende flygtninge retur til Syrien, er det bekymrende, at Danmark går enegang med hjemsendelser, mener Carolina Magdalene Maier (ALT).
Af Carolina Magdalene Maier (ALT)
Udlændinge- og integrationsordfører
Normalt er min holdning ganske klar: Det er en myndighedsopgave at vurdere, hvorvidt sikkerheden i et givet land er høj nok til, at Danmark kan hjemsende flygtninge fra det pågældende land. Derfor er det heller ikke et emne, vi bør have en politisk holdning til.
Alligevel er jeg bekymret. Jeg er bekymret, fordi Danmark går enegang i hjemsendelse af syriske flygtninge. For nylig besluttede Flygtningenævnet, at man anser den generelle situation i Syrien for at være ændret, på grund af at antallet af kamphandlinger og civile tab er reduceret, og deres geografiske spredning er begrænset. Derfor skal en række prøvesager nu afgøre, hvorvidt flygtninge med beskyttelsesstatus kan sendes hjem til Syrien.
Danmark er de eneste, der mener, at Syrien er sikkert
Jeg er bekymret, fordi både norske og svenske myndigheder fastholder, at det er for usikkert at sende flygtninge retur til Syrien. Jeg er bekymret, fordi FN’s Flygtningehøjkommissariat fortsat vurderer, at syriske flygtninge har behov for beskyttelse. Jeg er bekymret, fordi forskere peger på, at Syrien ikke er sikkert at vende tilbage til. Helt konkret har professor på RUC Sune Haugbølle i dagbladet Politiken udtalt, at ”for langt de fleste syriske flygtninge i hele Europa er det ikke sikkert at vende tilbage”.
Debatindlæg kan sendes til [email protected]
Er Flygtningenævnet påvirket af den stramme kurs?
Hvordan kan Flygtningenævnet så vurdere, at det er sikkert at sende flygtninge retur til dele af Syrien? Når størstedelen af verdenssamfundet vurderer det modsatte? Er det et bevis på, at Flygtningenævnet er så påvirket af den stramme danske kurs på flygtningeområdet, at man træffer beslutninger, som snarere imødekommer politiske ønsker end en faglig vurdering?
Jeg stiller det som et spørgsmål, fordi jeg ikke ved det. Men jeg kan ikke være den eneste, der bekymres voldsomt, over at Danmark går enegang på dette område. Og hvorom alt er: Ved beslutninger så alvorlige og med så afgørende konsekvenser som, hvorvidt man kan sende flygtninge tilbage til Syrien, bør vi altid holde os på den sikre side. Vi bør hellere hjemsende lidt for sent end lidt for tidligt. For hvem tager ansvaret for det, hvis konsekvenserne bliver fatale?
Jeg er så umådelig træt af at tale om midlertidighed og hjemsendelsesydelser og antiintegration og om at gå til kanten af konventionerne.
Carolina Magdalene Maier (ALT)
Udlændinge- og integrationsordfører
Tidligere lovændring årsag til enegang
Politisk kan Danmarks enegang forstås i lyset af, at den tidligere SR-regering gennemførte en lovændring, som betød, at der nu ikke længere stilles krav om, at ”der er sket fundamentale, stabile og varige ændringer i hjemlandet”, for at inddrage midlertidige opholdstilladelser.
Jeg har det med det som med hele paradigmeskiftepakken: Jeg er så umådelig træt af at tale om midlertidighed og hjemsendelsesydelser og antiintegration og om at gå til kanten af konventionerne.
Vi skylder vores egen samvittighed og integritet at tale om sikkerhed, integration og holdbare løsninger. Om hvordan vi bør sikre de flygtninge, som kommer til Danmark, den bedst mulige sikkerhed i stedet for at diskutere, hvordan vi kan skippe dem afsted igen så hurtigt som muligt.
Lovændringen skal tilbagerulles
Det er vores etiske forpligtigelse som humanitær stormagt i den her ustabile verden, hvor vi er så heldige at leve i sikkerhed, i fred og i velstand. Vi kan starte med at tilbagerulle lovændringen fra SR-regeringen, så vi igen – som vores nabolande – kræver fundamentale, stabile og varige ændringer i et hjemland, inden vi sender flygtninge retur.