Debat

Norsk udviklingsdirektør: Vi skal passe på med at lade lande som Uganda sejle i deres egen sø

Vi har i Norge givet milliarder af kroner i bistand til lande, som handler helt modsat af norske intentioner og værdier. Hvad stiller vi op? Skriver Bård Vegar Solhjell, klummeskribent på Altinget Norge og direktør i det norske udviklingsdirektorat Norad.

I Uganda er det for nyligt blevet vedtaget en lov,
som kan give homoseksuelle dødsstraf. Det stiller vestlige lande i et 
dilemma om, i hvor høj grad man kan og bør føre politik gennem 
udviklingsbistand, skriver Bård Vegar Solhjell.<br>
I Uganda er det for nyligt blevet vedtaget en lov, som kan give homoseksuelle dødsstraf. Det stiller vestlige lande i et dilemma om, i hvor høj grad man kan og bør føre politik gennem udviklingsbistand, skriver Bård Vegar Solhjell.
Foto: Alet Pretorius/Reuters/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

I Uganda har de vedtaget en lov, som kan give dødsstraf for homoseksualitet, i Sudan kæmper to krigsherrer mod hinanden og ødelægger landets infrastruktur, og i Afghanistan regerer Taliban og saboterer de skoler og det sundhedssystem, som bistanden har været med til at bygge op.

De er alle tre centrale norske bistandslande. Norge har givet milliarder af kroner i bistand, og nu handler modtagerlandene helt modsat af det, der var vores intentioner og værdier.

Norge gav sidste år 381 millioner til Uganda i bilateral bistand. Oveni kommer den støtte, Norge giver gennem FN, Verdensbanken og andre. Og det er naturligvis meget bekymrende, at landet handler helt modsat af Norges holdninger, når det gælder homoseksuelles rettigheder og behov for beskyttelse.

Er det så ikke bare at sige stop og skære i bistanden?

Legitimt at stille krav

Jo, mener Sex og Politikk, en organisation, der tilbyder seksualundervisning.

”En regering, som så tydeligt gør forholdene værre for sin egen befolkning, kan ikke fortsat modtage norsk bistand,” siger leder Tor-Hugne Olsen til Panoramanyheter.no.

Når man giver penge til et land, er det helt legitimt at stille krav og forlange at få at vide, hvad der egentlig sker

Bård Vegar Solhjell
Direktør, Norad

”Nej,” mener Digni, en paraplyorganisation for missionsforeninger og kirkesamfund, der yder bistand.

”Det meste af den norske bistand til Uganda går til multilaterale organisationer eller civilsamfund, ikke til myndighederne i Uganda. Det er de allermest sårbare, der bliver ramt, hvis Norge stopper med at yde bistand til landet,” skriver Digni i et debatindlæg i Panorama Nyheter.

Spørgsmålet er helt naturligt at diskutere i en så tilspidset situation. Når man giver penge til et land, er det helt legitimt at stille krav, kræve ordentlige vilkår og at forlange at få at vide, hvad der egentlig sker. Det norske Storting har bevilget penge på vegne af det norske folk.

Men på den anden side: Få lande er perfekte, og det er svært at leve op til Norges standard, når det gælder menneskerettigheder og styreform. Det er også usikkert, hvilken virkning det har, hvis man afslutter bistanden som en form for straf. Det vides ikke, om vi i det hele taget opnår noget med det.

Bistandsdilemmaer er ikke et nyt fænomen

Bistand og brud på menneskerettighederne har været en problemstilling lige siden, at bistand kom på dagsordenen i 1960’erne. Spørgetimen i Stortinget har ofte været en arena for diskussioner om, hvorvidt bistand bør skæres eller ej.

Midt i 1980’erne var der en række alvorlige brud på menneskerettighederne under borgerkrigen i Sri Lanka. I 1985 blev den norske statsminister Kåre Willoch udfordret på, om ikke bistanden kunne bruges til at forbedre situationen.

Læs også

”Den norske bistand til Sri Lanka vil fortsætte. En eventuel mindskning af bistanden vil bare gøre situationen værre for de mennesker, vi prøver at hjælpe. Efter uroen i landet de sidste uger, er de økonomiske og sociale problemer i Sri Lanka kun vokset,” svarede Willoch. 

Her var Willoch i tråd med det, der har været den dominerende måde at tænke på i norsk udenrigspolitik. Reaktioner på brud på menneskerettigheder skulle kommunikeres direkte til myndighederne og ikke gennem bistanden. Dialog er altid vigtig, og uskyldige skal ikke blive ramt. 

Nogle gange må nok være nok

At uskyldige bliver ramt, er ofte tilfældet, når man fører politik gennem bistand. Et eksempel er ”gag rule”-politikken fra Trump-administrationen og tidligere republikanske præsidenter i USA. Den gav forbud mod at give bistandspenge til de organisationer, der så meget som nævnte ordet abort. Evalueringer har siden vist, at det ikke førte til færre aborter i fattige lande. Sandsynligvis snarere til flere og farligere aborter.

Men nogle gange må nok være nok, og man må med rette sætte foden ned.

Det skete i Zimbabwe i 2000. Da besluttede Stoltenbergs etpartiregering at stoppe med at udbetale bistand til landet efter en lang periode med politisk vold og chikane af oppositionen. Noget af bistanden blev taget op igen senere, men da var det gennem organisationer og FN-systemet.

Nogle gange må nok være nok, og man må med rette sætte foden ned

Bård Vegar Solhjell
Direktør, Norad

I 2019 blev den norskdominerede Amazonasfond i Brasilien sat på pause, efter at præsident Jair Bolsonaro afskedigede bestyrelsen og begyndte at fælde mere af regnskoven. Fonden blev genåbnet i januar i år, efter at Lula da Silva vandt valget – blandt andet på at stoppe afskovningen.

Bistanden til Uganda blev desuden stoppet i 1973 under Idi Amins regime. En af grundene var, at bistandsarbejdernes sikkerhed var i fare.

Flere år senere, i 1990, brød Kenya den diplomatiske forbindelse med Norge og med norsk bistand. Årsagen var den norske holdning til oppositionspolitikeren Koigi Wa Wamwere fra Kenya. Altså et eksempel på en omvendt problemstilling: Giveren gør ikke, som modtagerlandet vil.

Bistand er mange penge og dermed fristende som middel til at opnå noget. I vinteren 2000 var spørgsmålet i Stortinget, om norsk bistand ville kunne få missionæren Trond Berg ud af et fængsel i Nepal. Udenrigsdepartementets talsperson mente, at det ville være uheldigt at blande bistandsmidler ind i andre landes juridiske processer. Man endte med ikke at gøre det, og Trond Berg blev alligevel løsladt kort tid efter. 

Målet for bistand

Dialog er et slidt begreb indenfor den udenrigspolitiske dagsorden, men ikke desto mindre et vigtigt ét. Når en donor ønsker at hjælpe en udsat gruppe, er det sjældent en fordel at lade dem sejle i deres egen sø.

Når en donor ønsker at hjælpe en udsat gruppe, er det sjældent en fordel at lade dem sejle i deres egen sø

Bård Vegar Solhjell
Direktør, Norad

Udviklingsminister Anne Beathe Tvinnereim understreger netop dette i sin kommentar til det, som sker i Uganda.

Hun pointerer, at repræsentanter for LGBTQ+ i Uganda ikke ønsker, at bistanden bliver beskåret, for det vil ramme de grupper, der har allermest brug for hjælp. De hævder, at en bistandsbesparelse kan gøre det endnu farligere at være homoseksuel i Uganda, da de risikerer at få skylden for, at Vesten skærer i bistanden, siger hun.

Der er altså ikke noget facit på, hvad der er den rette reaktion, når modtagerlandet ikke gør, som vi vil. Der må være grænser for, hvad man skal acceptere, men samtidig er det vigtigt at holde tungen lige i munden og overveje, hvad man opnår, og hvem der i så fald vil blive ramt.

Og tænk over, hvad målet er. Bistandens formål, vedtaget af Stortinget, er at afskaffe fattigdom og bidrage til velstand i udviklingslande, det er ikke at sikre, at alle lande i verden følger vestlige værdier og synspunkter. Til det må vi først og fremmest bruge andre virkemidler.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Bård Vegar Solhjell

Direktør, Norad
cand.polit. (Universitet i Oslo, 2000)

0:000:00