Kronik

LGBT Asylum: Ugandas kriminalisering af homoseksuelle bør få konsekvenser

Tavshed og passivitet har ikke hjulpet på anti-LGBTQI-loven i Uganda. Der er brug for et stærkere politisk pres. Det kan blandt andet ske ved, at EU og andre donorer skærer i udviklingsbistanden, skriver Yanaba Mompremier Rymark Sankoh og Mads Ted Drud-Jensen.

LGBT+ personer har oplevet dramatiske humanitære og sikkerhedsmæssige kriser de seneste år, skriver Yanaba Mompremier Rymark Sankoh og Mads Ted Drud-Jensen.
LGBT+ personer har oplevet dramatiske humanitære og sikkerhedsmæssige kriser de seneste år, skriver Yanaba Mompremier Rymark Sankoh og Mads Ted Drud-Jensen.Foto: Alet Pretorius/Reuters/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Mange har holdt vejret siden 21. marts, hvor parlamentet i Uganda godkendte den kritisable lov. Præsident Museveni har nemlig haft 30 dage til at underskrive loven, nedlægge veto eller sende den tilbage til parlamentet.

I torsdags kom så meldingen, at han har sendt loven tilbage til parlamentet for at få den ’forbedret’, inden han vil underskrive den.

Tirsdag er det Emergency Global Day of Action imod anti-LGBTQI-loven i Uganda. Den globale aktionsdag er initieret af aktivister i Uganda og er et forsøg på at få lagt pres på den ugandiske regering for at få rullet loven tilbage. Og et forsøg på at skabe opmærksomhed omkring den situation, som LGBT+ personer i Uganda befinder sig i.

For der er brug for støtte, og det pres og den opmærksomhed, vi har set indtil videre, har ikke været nok. Nu er der endnu et vindue, hvor det er muligt at få stoppet loven, inden dens endelige vedtagelse.

Dødsstraf og anmeldepligt
Den nye lovgivning i Uganda, som den ligger nu, kriminaliserer sex mellem personer af samme køn med op til livstid for lovovertrædelser og dødsstraf for gentagne overtrædelser.

Den kriminaliserer yderligere udlejning af lokaler til LGBT+ personer, den forbyder såkaldt ’promovering’ af homoseksualitet, og den gør det strafbart ikke anmelde personer, man mistænker for at bryde loven – dvs. personer man mistænker for at være LGBT+.

Opfordringer fra menneskerettigheds-aktivister lyder, at der skal lægges stærkere politisk pres på Uganda. Dette kan ske ved, at EU og andre donorer skærer i udviklingsbistanden.

Yanaba Mompremier Rymark Sankoh og Mads Ted Drud-Jensen
Hhv. generalsekretær og bestyrelsesmedlem, LGBT Asylum

Det vil sige, at læger er forpligtet til at anmelde patienter, forældre er forpligtet til at anmelde deres børn, lærere er forpligtet til at anmelde elever, kollegaer er forpligtet til at anmelde hinanden, og humanitære organisationer er forpligtet til at anmelde dem, de arbejder for.

Det siger sig selv, at det ikke er muligt at leve som LGBT+ person under sådanne forhold. Desuden er der mange meldinger om, at den politiske udvikling på det seneste har betydet øget forfølgelse og overgreb mod LGBT+ personer på alle niveauer i samfundet.

Den prominente anti-LGBTQI-diskurs legitimerer overgreb i lokalsamfund, og der er ikke nogen beskyttelse at få nogen steder. I LGBT Asylum har vi i vores indbakke modtaget flere råb om hjælp fra Uganda i løbet af de seneste uger.

LGBT+ personer har oplevet dramatiske humanitære og sikkerhedsmæssige kriser de seneste år, som udviklingen i Uganda er seneste – og et af de værste – eksempler på.

Af andre eksempler kan nævnes forfølgelse og dødsstraf i forlængelse af Talibans magtovertagelse i Afghanistan i 2021, stramningen af anti-LGBTQI-lovgivning i Rusland i 2022, hårdere lovgivning er på vej i Ghana, og senest har der været meldinger om, hvordan afrikanske LGBT+ flygtninge i Tunesien er særligt udsat for overgreb og forfølgelse i en bølge af overgreb mod flygtninge og migranter, der har plaget landet siden februar i år.

Læs også

Fælles for disse kriser er, at reaktionerne på dem har været relativt begrænsede. Det er primært LGBT+ organisationer og menneskerettighedsorganisationer, der støtter lokale LGBT+ personer og -netværk i risiko, og som forsøger at skabe politisk opmærksomhed og internationalt pres. FN-aktører og Europa-Parlamentet har kritiseret loven i Uganda, men andre store humanitære aktører, erhvervsliv og diverse regeringer er – med enkelte undtagelser – mere stille.

Tavshed og passivitet er ikke længere en gangbar strategi
Der er selvfølgelig svære dilemmaer at forholde sig til. Anti-LGBTQI-synspunkter og -lovgivning føres ofte frem med argumenter om, at LGBT+ er en vestlig eksportvare og en del af en imperialistisk ideologi. Og det selvom kriminaliseringen af homoseksualitet mange steder er et levn fra kolonitiden, og selvom konservative kristne amerikanske grupper spiller en aktiv rolle i anti-LGBT-mobiliseringen.

Politisk trumfes LGBT+ solidariteten af stærke dagsordner – ikke mindst på det europæiske kontinent – om at forhindre mennesker udsat for forfølgelse i at opnå international beskyttelse.

Yanaba Mompremier Rymark Sankoh og Mads Ted Drud-Jensen
Hhv. generalsekretær og bestyrelsesmedlem, LGBT Asylum

For humanitære organisationer gælder det, at deres politiske neutralitet er afgørende for deres mulighed for at operere i lande som Uganda, og at det ikke er ønskværdigt for LGBT+ personer, hvis de skulle miste denne mulighed.

Men omvendt vil lovens konsekvenser også gælde for udviklingsorganisationer, humanitære aktører såvel som multinationale virksomheder, der selv opererer efter stærke politikker om diversitet og inklusion af blandt andet seksuelle minoriteter og kønsminoriteter. Og det vil være noget nær umuligt som virksomhed eller organisation at drive lovlige aktiviteter inden for rammerne af principper om ligebehandling og ikke-diskrimination.

Rent politisk trumfes LGBT+ solidariteten yderligere af stærke dagsordner – ikke mindst på det europæiske kontinent – om at forhindre mennesker udsat for forfølgelse i at opnå international beskyttelse.

Behov for politisk handling
Der er ikke nogen lette løsninger eller entydige svar, når det kommer til, hvad man skal gøre for at sikre menneskerettigheder – eller slet og ret overlevelse – for LGBT+ personer i sådanne situationer. Hvordan undgår man for eksempel som international organisation at puste unødigt til ilden, hvis man fremfører kritik?

Læs også

Hvilke prioriteringer skal man gøre sig, hvis man risikerer at få lukket sine operationer i et land, hvis man er for åbenmundet i sin støtte til LGBT+ personers menneskerettigheder? Og hvordan undgår man at gøre skade mod LGBT+ personer, når loven faktisk foreskriver, at man skal gøre det?

Man må samtidig stille spørgsmålet, om tavshed eller passivitet kan fortsætte med at være en gangbar strategi. Indtil videre har en sådan strategi ikke bragt os et godt sted hen. I værste fald er den primære konsekvens, at LGBT+ personer i akut risiko ikke har noget sted at vende sig hen for støtte og beskyttelse.

Hvis man er i tvivl om, hvordan man skal handle, er opfordringer fra de direkte berørte ofte et godt pejlemærke. Fra Uganda lyder opfordringer fra menneskerettighedsaktivister, at der skal lægges stærkere politisk pres på Uganda.

Dette kan blandt andet ske ved, at EU og andre donorer skærer i udviklingsbistanden til regeringen – et værktøj man undlod at bruge i 2014, da en lignende lov var tæt på at blive gennemført. Desuden opfordres der til, at man støtter civile kræfter i landet og regionen, der arbejder for at styrke menneskerettigheder – også for LGBT+ personer – og til, at man finder måder at give beskyttelse til dem, der aktuelt er i fare.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Yanaba Mompremier Rymark Sankoh

Generalsekretær, LGBT Asylum, næstforperson for bestyrelsen, AIDS-Fondet, bestyrelsesmedlem, Warehouse9
cand.mag. i Læring og Forandringsprocesser (Aalborg Uni. 2017), pædagog (Højvangseminariet 1999)

Mads Ted Drud-Jensen

Talsperson, LGBT Asylum, specialkonsulent, DRC Dansk Flygtningehjælp
cand.scient.soc (Københavns uni. 2007)

0:000:00