Debat

Radikale til bæredygtighedsrådgiver: Tøjafgift skal hive usynlighedskappen af tekstilindustrien

Alt for længe har tekstilindustrien fløjet under den politiske radar. Manglende regulering af den internationale produktion, høj grad af import og historisk lave priser har været opskriften på vores overforbrug af tøj. En tekstilafgift er første skridt på en grønnere rejse, skriver Samira Nawa.

Det er ikke den enkeltes ansvar at redde klimaet og sikre omstillingen af en global industri, det er vi enige om, skriver Samira Nawa til Tanja Gotthardsen.<br>
Det er ikke den enkeltes ansvar at redde klimaet og sikre omstillingen af en global industri, det er vi enige om, skriver Samira Nawa til Tanja Gotthardsen.
Foto: Bax Lindhardt/Ritzau Scanpix
Samira Nawa
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

I forbindelse med vores sommergruppemøde fremlagde Radikale en ambitionen om en storstilet grøn afgiftsreform. En afgiftsreform som skal gøre det dyrere at købe de produkter, der skader klimaet, og til gengæld give helt almindelige forbrugere flere penge mellem hænder ved at sænke skatten på arbejde. 

Denne replik til kritikken fra Tanja Gotthardsen kunne være meget kort. For Tanja, vi er enige.

Vi er enige om, at vores store overforbrug af tøj og andre tekstiler er helt og aldeles uholdbart og uforeneligt med en klode i balance.

Vi er også enige i, at det ikke er den enkeltes ansvar at redde klimaet og sikre omstillingen af en global industri som alt for mange sæsoner – og dem er der blevet mange flere af i modeindustrien – har fløjet under den politiske radar. Både på Christiansborg, i Bruxelles og ude i den store verden, hvor 97 procent af vores tøj produceres.

Selvom mit udsyn er globalt, er jeg stadig kun politiker på Christiansborg – ikke i Dhaka. Mit mandat rækker ikke hele vejen til de store tøjfabrikker i Bangladesh. Desværre

Samira Nawa (R)
Klimaordfører

Men når jeg alligevel vil sætte lidt yderligere ord på, så er det netop fordi tekstilindustrien alt for længe har levet i stilhed – som under en usynlighedskappe.

En nationalistisk klimakamp

Danmark er en lille åben økonomi – på godt og ondt. Globalisering har åbnet vores horisont, inspireret os og ikke mindst holdt prisen på de mange varer, vi køber rundt om i verden, nede.

Men med den globale handel flyttes klimatryk, vandforbrug, brugen af kemi- og miljøskadelige stoffer udenfor landets grænser. Og selvom mit udsyn er globalt, er jeg stadig kun politiker på Christiansborg – ikke i Dhaka. Og mit mandat rækker ikke hele vejen til de store tøjfabrikker i Bangladesh. Desværre.

Men som folkevalgt – og klimaordfører – ser jeg det som min fornemmeste opgave at sikre forbrugeren en grønnere hverdag. Og der er afgifter et vigtigt instrument, som skal sikre, at det grønne valg også er det nemmeste og billigste valg.

Danmark er foregangsland, når det gælder udvikling og eksport af grøn teknologi, opsætning af havvind, omstilling af danske virksomheder og energieffektivitet. Men vi halter gevaldigt bagefter, når det gælder de globale udledninger fra vores forbrug: fra tøjet, vi køber, måden, vi transporterer os rundt i verden på, og ikke mindst maden, vi spiser.

Klimaloven har tjent Danmark godt. Men den har også skabt en nationalistisk tilgang til klimakampen, hvor vi glemmer røgskyen over de store fabriksbyer i Kina

Samira Nawa (R)
Klimaordfører

Klimaloven har tjent Danmark og klimaet godt. Vores fælles mål om at nå 70 procent reduktion af drivhusgasser i 2030 sammenlignet med 1990 har sat sit præg på det politiske landskab.

Den har sikret politisk fokus, samarbejde på tværs af alle folketingets partier og konkret klimahandling, som har trukket Danmark i en grønnere retning.

Men klimaloven har også skabt en nationalistisk tilgang til klimakampen. En klimakamp, hvor vi glemmer det globale syd og røgskyen over de store fabriksbyer i Kina, Bangladesh og andre dele af verden, som har taget vores udledning til sig – i bytte for international handel og eksport.

Blandt verdens rigeste lande skal Danmark vise vejen til en grønnere og mere bæredygtig hverdag – hvor brug-og-smid-væk-kultur skal erstattes af en cirkulær tilgang til klodens ressourcer med meget mindre ressourcespild, meget mere genbrug og et lavere klimaaftryk.

Tilbage til gamle dyder

Nøjsomhed er et ord som givetvis bruges oftere af tidligere generationer, end af denne. Men ikke desto mindre et vigtigt ord, hvis vi skal gøre op med vores globale klimaaftryk. For selvfølgelig kan, og skal vi, gøre mere selv. Hver enkelt borger i Danmark. I verden.

Vi skal købe færre, men bedre varer. Uanset om det gælder tøjet i webshoppen eller culotten i køledisken. I skolen skal vi igen lære at udføre simple reparationer, som når knappen falder af, eller syningen går. Og når uheldet er ude, skal vi have bedre muligheder for at gå til professionelle for at puste nyt liv i gamle klæder.

Læs også

Men hvem har ansvaret? Er det den enkelte forbruger eller virksomhederne? Ligger det i Bruxelles eller i Folketinget? Svaret er nok ganske radikalt: både og.

For som Tanja Gotthardsen også meget fint redegør for, så er forbrugerens kamp for at modstå fast fashion og tidens trends en kamp som Davids kamp mod Goliat.

I dag er alle odds mod forbrugeren, som blot ønsker at gøre hverdagen i morgen lidt grønnere end i dag. Massiv markedsføring. Globale forsyningskæder og manglende gennemsigtighed. Produkter der er så billige, at det er dyrere at reparere det gamle, end at købe nyt. Der er nok at tage fat på for en politiker, som oprigtigt ønsker at se en ændring i kulturen og måden, vi er forbrugere på.

Tekstilafgift skal føre til en grøn revolution

Hvis mit politiske virke stoppede her, ville Tanja Gotthardsens kritik være meget på sin plads. Men det gør det heldigvis ikke.

Derfor er jeg glad for at Tanja Gotthardsen tager debatten. For en ensartet tøjafgift kan ikke stå alene.

En afgift, som skal afspejle det globale klimaaftryk fra en vare, er et sundt princip – også selvom det kan mærkes hos forbrugeren

Samira Nawa (R)
Klimaordfører

Den skal udvikles og gøres produktspecifik i takt med, at data og teknologien er til rådighed til at målrette afgiften, så nye koncepter kan sprudle og vokse. Og så skal den følges op af en række af de gode initiativer, som Tanja Gotthardsen også nævner i debatindlægget.

Vi skal også se på markedsføringsregler og mærkningsordning, men en afgift, som skal afspejle det globale klimaaftryk fra en vare, er et sundt princip – også selvom det kan mærkes hos forbrugeren.

I forhold til producentansvaret, så bør kritikken nok rettes mod Socialdemokratiet, Moderaterne, Venstre samt de øvrige partier, som stemte imod et beslutningsforslag i foråret som netop havde til hensigt at indføre udvidet producent ansvar for også tekstiler samt at forbyde afbrænding af ubrugt tøj.

På Christiansborg er det finanslovssæson, og for mig betyder det hverken nye sko eller tilbud på mavefornemmelser. Det betyder konkret klimahandling. Jeg tror på, at vi kan starte den nødvendige kulturændring i samspil mellem industrien og forbrugerne. Derfor står forbrugerens muligheder for en grønnere, billigere og nemmere hverdag helt øverst på min ønskeseddel til Finansministeren.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Samira Nawa

MF (R)
cand.polit. (Københavns Uni. 2014)

Tanja Gotthardsen

Rådgiver og foredragsholder, Continual
cand.mag.

0:000:00