Debat

SF om lovjungle for ledige: Gør klar til oprydning

DEBAT: Beskæftigelsespolitikken, som er et helt afgørende tandhjul i samfundsmaskinen, er sandet til i bureaukrati. Det er tid til at rydde op, skriver Karsten Hønge (SF).

Foto: /ritzau/Linda Johansen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Karsten Hønge (SF)
Beskæftigelsesordfører 

30.000 sider beskriver alle mulige og umulige situationer, og forsøger at regulere beskæftigelsesindsatsen i detaljer.

Resultatet er, at ingen kan gennemskue eller overskue systemet, og alle ansatte i jobcentrene, A-kasserne og ministeriet farer rundt i hamsterhjulene.

Det er på høje tid med en hovedrengøring, og vi skal have mennesket før regelvældet.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Ministeren har nu endelig taget initiativ til en forenkling af beskæftigelsesindsatsen, og det er godt. Men for at ministerens gode intentioner skal gøre en forskel, er det først og fremmest indsatsen over for borgeren, der skal gøres noget ved.

Systemet gør det svært for borgerne at finde hoved og hale i de forskellige indsatser, og mange oplever at blive en brik i systemet i stedet for at få styring over eget liv. Desværre er det ofte et system, hvor systemet selv og regelefterlevelsen sættes over hensynet til den enkelte borger.

Tiden går med papirnusseri
Sagsbehandlerne på jobcentrene bruger kun 15 minutter af hver arbejdstime til at tale med den borger, som det hele drejer sig om. ET KVARTER. Resten af tiden går med administration og dokumentation, som næppe er afgørende for at få den ledige i arbejde. Dette vanvid ses i en opgørelse fra 2014.

Prøv lige at forestil dig, at en brandmand ikke havde tid til at slukke brande i tre fjerdedele af sin arbejdstid, fordi han eller hun var tvunget til at bruge sin tid på at journalisere og lave alt mulig andet end kerneopgaven. Der ville jo lyde et ramaskrig! Det er selvfølgelig ikke den enkelte sagsbehandlers skyld, men handler om et rigidt regelsæt, der mangler sund fornuft. Den logik, som gælder på brandstationerne, burde jo sådan set også gælde i landets jobcentre, når det kommer til, at medarbejderne skal løse kerneopgaver. Det være at slukke ildebrande eller hjælpe borgere i job.

Forstå mig ret, det er jo ikke, fordi dokumentation skal afskaffes, for det tjener også til borgerens retssikkerhed. Men her trænger til at blive ryddet op!

Stop hjernedød aktivering
En anden del af systemet, hvor der er plads til forbedring, er aktiveringsindsatsen over for den arbejdsløse. Fagbladet 3F havde for nylig en historie om en 58-årig ledig tjener med 40 års erfaring i branchen, som blev sendt i virksomhedspraktik som… tjener. Ret plim, når virksomhedspraktik er beregnet til ledige, der enten skal have afklaret, hvilket job de ønsker, eller mangler bestemte kompetencer for at få arbejde. Men come on, det er jo helt ærligt ikke tilfældet her, når manden har 40 års erfaring i branchen.

3F klagede til jobcentret over valget af virksomhedspraktik, men blev afvist. Thi de fulgte jo blot loven. Sagen gik videre til Ankestyrelsen, og jobcentret fik medhold. De følger loven. Jeg synes nu, at det er bedre, hvis de følger loven om snusfornuft. Virksomhedspraktik kan være en nyttig indsats, hvis den bruges klogt. Men det er desværre ikke altid tilfældet. Der er åbenlyst et stort akut behov for at få indsatsen til at give mening for borger, sagsbehandler i Jobcentret, A-kasser, virksomheder og samfund.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Karsten Hønge

MF (SF), medlem, SF’s landsledelse og daglige ledelse, 3. næstformand, Folketingets Præsidium
tømrer (Aarhus. 1983), journalist (DMJX 2013)

0:000:00