Debat

Aaja Chemnitz: Grønland bør være hovedforfatter på kongeriget Danmarks arktiske strategi

Hvis vi skal tage Danmarks udsagn om et mere ligeværdigt samarbejde alvorligt, så bør Grønland være hovedforfatter på Kongerigets arktiske strategi, skriver Aaja Chemnitz, der håber, at Danmark forstår Grønlands meget tydelige signal om "intet om os, uden os".

Vi har allerede taget et skridt i opgøret med lillebror-storebror-forholdet, der så længe har kendetegnet den politiske relation mellem Grønland og Danmark, skriver Aaja Chemnitz.
Vi har allerede taget et skridt i opgøret med lillebror-storebror-forholdet, der så længe har kendetegnet den politiske relation mellem Grønland og Danmark, skriver Aaja Chemnitz.Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Aaja Chemnitz Driefer
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Grønland har netop offentliggjort landets udenrigs-, sikkerheds- og forsvarspolitiske strategi for 2024-2033, 'Grønland i Verden: Intet om os, uden os'.

På Asiatisk Plads har man længe sukket efter strategien. Uden Naalakkersuisuts input har Udenrigsministeriet nemlig ikke kunne færdiggøre Kongerigets arktiske strategi. Dette på trods af, at Grønland støtter op om en overordnet fælles arktisk politik for Kongeriget. 

Spørgsmålet er, om arbejdet med fælles arktisk politik for Kongeriget bør ligge hos Udenrigsministeriet i Danmark. Som det bliver tilkendegivet i strategien, er Grønland vel og mærke "det eneste land i Kongeriget, der befinder sig i Arktis, og er det eneste beboede landterritorium i Arktis med en kultur og livsformer, som har taget form i Arktis".

Skal vi tage Danmarks udsagn om et mere ligeværdigt samarbejde rigsdelene i mellem alvorligt, så bør Grønland være hovedforfatteren på Kongerigets arktiske strategi.

Fremfor, at det er Grønland og Færøerne, der tilslutter sig Danmarks ambitioner i Arktis, så bør det være Grønland, der ligger grundlaget for rigsdelenes fælles målsætninger i Arktis. På den måde cementeres Grønlands ambitioner om "intet om os, uden os".

Med rigsfællesskabets konstruktion ville det være uambitiøst ikke at forsøge sig med en anden ordning end den, vi hidtil har kendt.

Hverken klimakrisen eller de oprindelige folks rettigheder i Arktis kan vente på, at krigen i Ukraine er ovre.

Aaja Chemnitz (IA)
Medlem af Folketinget og forperson, Arktiske Parlamentarikere

Vi har allerede taget et skridt i opgøret med lillebror-storebror-forholdet, der så længe har kendetegnet den politiske relation mellem Grønland og Danmark.

Det forventes nemlig, at Grønland får en ledende rolle ved Kongerigets formandskab i Arktis Råd, der starter i maj 2025 og løber over to år. Et formandskab, hvis program forventes at gennemsyre kongerigets arktiske strategi.

Geopolitikkens genopstandelse

Den kritiske geo- og sikkerhedspolitiske situation i Arktis er overskyggende for Kongerigets prioriteter i Arktis og særligt, når Grønland sammen med Danmark og Færøerne overtager formandskabet i Arktis Råd.

Hvordan sikrer vi for eksempel et internationalt samarbejde om Arktis, der går udover Arktisk Råds arbejdsgrupper? Det bliver en diplomatisk linegang, der skal afveje hensynet mellem de mange vigtige dagsordener, som er i Arktisk Råds arbejde, og Ruslands ageren.

Hverken klimakrisen eller de oprindelige folks rettigheder i Arktis kan vente på, at krigen i Ukraine er ovre. Derfor et det mit håb, at vi i Kongerigets arktiske strategi skaber modige ambitioner for et aktivt internationalt samarbejde om Arktis.

Læs også

Men vigtigst af alt er Grønlands ambitioner om fred og lavspænding i Arktis. Et forhold, der i sig selv er modsætningsfuldt, for mens vi ønsker ikke at bidrage til oprustningen i Arktis, så forventes massive investeringer på forsvar- og sikkerhedsområdet i Grønland og på Færøerne.

Læser vi ind i Inuit Ataqatigiit og Naalakkersuisuts ønsker til forsvarsforliget, så skal de i høj grad bidrage til en bæredygtig samfundsudvikling, der prioriterer beredskab, civilinfrastruktur og overvågningskapaciteter. Særligt en fælles indsats i GIUK-gabet kan forventes at skulle spille en markant rolle i Kongerigets arktiske strategi.

Klimakrisen viger ikke for noget

Mens det sikkerhedspolitiske spørgsmål tager al fokus i Arktis, så fortsætter udfordringer om klimaet og det oprindelige folks rettigheder ufortrødent.

Udfordringer som folket i Arktis synligt og fysisk mærker. 2023 bød på manglende havis i Nordgrønland, så fangere og fiskere ikke kunne forsørge deres familier. I Canada oplevede man den værste naturbrandsæson hidtil. Brande der blandt andet raserer i de canadiske skove, hvor Gwich'in-folket hører hjemme.

Jeg håber, at Danmark forstår Grønlands meget tydelige signal om "intet om os, uden os".

Aaja Chemnitz (IA)
Medlem af Folketinget og forperson, Arktiske Parlamentarikere

Det er mit håb, at vi i Kongerigets arktiske strategi sætter ambitiøse målsætninger for en fælles indsats mod klimaforandringer i Arktis. Målsætninger, der i høj grad kan læne sig op af ambitioner for en grøn erhvervspolitisk udvikling i Arktis, som favoriserer grøn energi, ressourceoptimering samt udvindingen af sjældne jordarter og kritiske mineraler, der kan bidrage til den grønne omstilling.

Derudover har Grønland fremsat strategiske ambitioner om at øge samhandel i Arktis og norden, hvilket Kongerigets øvrige parter bør støtte op om.

Fri bevægelighed for Arktis' oprindelige folk i regionen og et opgør med grænsehindringer er noget af det, som jeg håber, vi kan se i en ny arktisk strategi for kongeriget Danmark.

IA i Folketinget har sikret midler og støtte til Inuit Circumpolar Councils lederskabsinitiativ for unge Inuit og Inuit Women Summit 2025, og jeg håber, at vi ser lignende borgerinddragende tiltag i strategien.

Jeg håber, at Danmark forstår Grønlands meget tydelige signal om "intet om os, uden os" og tør gå skridtet længere. Sagen om den arktiske ambassadør med erfaring fra Sydafrika har i hvert fald vist, at vi ikke accepterer andet.

Temadebat

Hvad skal Kongerigets nye arktiske strategi indeholde?

Grønland har netop offentliggjort landets udenrigs-, sikkerheds- og forsvarspolitiske strategi for 2024-2033, som udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen gentagende gange har efterspurgt som en forudsætning for Kongerigets artistiske strategi. Arbejdet med en fælles strategi for hele Kongeriget kan dermed genoptages og færdiggøres.

Men hvad skal strategien indeholde og fokusere på? Og hvordan sikrer vi, at alle dele af rigsfællesskabet kan se sig selv i den kommende strategi?

Det søger Altinget Arktis svar på i en ny temadebat, hvor en række politikere og skribenter vil komme med deres perspektiv på emnet.

Du kan se det samlede debatpanel her.

Om temadebatter:
Har du lyst til at bidrage til debatten, er du velkommen til at sende dit indlæg til [email protected].

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Aaja Chemnitz Driefer

MF (IA), formand, Arktiske Parlamentarikere
cand.scient.adm. (Ilisimatusarfik 2004)

0:000:00