Analyse af 
Signe Løntoft

Tesfaye har fået en tidlig julegave. Efter nytår skal den veksles til en politisk sejr

PISA-faldet er en gave til Mattias Tesfaye, der har indkaldt forligskredsen til møder om folkeskolen. I to årtier er PISA-tal blevet brugt som brændende platform, men undervisningsministeren er på en svær opgave med at forklare, hvordan kortere skoledage og mindre styring vil sikre bedre faglighed.

Eleverne i størstedelen af de 81 lande, der deltager i PISA-testen, præsterer dårligere end i 2018. Mattias Tesfaye (S) kobler det med øget skærmbrug blandt børn og unge. 
Eleverne i størstedelen af de 81 lande, der deltager i PISA-testen, præsterer dårligere end i 2018. Mattias Tesfaye (S) kobler det med øget skærmbrug blandt børn og unge. Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Signe Løntoft

"Der er grund til at være bekymret."

Sådan lød det i forskellige varianter fra undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) tirsdag i anledning af offentliggørelsen af resultaterne fra PISA-testen 2022.

Tallene viser, at danske skoleelever præsterer dårligere i læsning og matematik end ved testen i 2018 – men samtidig ligger Danmark væsentligt over gennemsnittet på ranglisten over de 81 deltagende OECD-lande. 

De danske elevers resultater ligger også højt, hvis man sammenligner med elever i de øvrige nordiske lande.

Med andre ord rummer tallene både en positiv og en negativ historie. Tesfaye lagde vægten på den sidste og advarede på et pressemøde mod at bagatellisere tilbagegangen. 

"Vi har behov for, at der kommer politiske resultater, og befolkningen har en rimelig forventning om, at når vi ser de her resultater, så kommer der forandringer," sagde han. 

Det var verdens mindste overraskelse, for hvorfor skulle regeringen gå i gang med en større reform af folkeskolen, hvis der ikke var noget galt?

Brændende platform

Tesfaye skriver sig ind i en stolt tradition for at bruge PISA-tal som brændende platform:

Da de første PISA-tal landede i 2001, indledte den nyslåede statsminister Anders Fogh Rasmussen (V) et ideologisk korstog mod "rundkredspædagogik", og undervisningsminister Ulla Tørnæs (V) fik indført de omdiskuterede nationale tests. Nu skulle Folketinget kunne følge med i elevernes resultater og undervisningens effekt.

Da de første PISA-tal landede i 2001, indledte den nyslåede statsminister Anders Fogh Rasmussen et ideologisk korstog mod rundkredspædagogik

Også Christine Antorini (S) brugte PISA-tal som afsæt for den folkeskolereform, hun stod fadder til i 2013. Flere timer, lektiehjælp på skolen og faglig fordybelse skulle føre til bedre resultater i senere målinger, lød ambitionen.

Det lykkedes da også at få danske skoleelever til at præstere sig til en bedre placering i forhold til de øvrige deltagende lande: I 2012 lå de danske elever lige omkring gennemsnittet, mens de i 2015 og 2018 lå over OECD-gennemsnittet i både læsning, matematik og naturfag.

Læs også

Det gør de sådan set stadig, men derfor er der alligevel grund til at tage det markante dyk i målingen alvorligt, sagde seniorforsker ved VIVE Vibeke Tornhøj Christensen under pressemødet.

Færre timer

Selvom Tesfaye helt efter spin-manualen bruger PISA som argument for forandringer, er det ingen nem øvelse, han er ude i.

Regeringens skoleudspil byder nemlig på det stik modsatte af dét, som politikere normalt griber til:

I stedet for mere politisk styring lægger udspillet op til færre krav og færre test. Tesfaye vil slippe tøjlerne og overlade ansvaret til skoleledere og skolebestyrelser.

Samtidig ønsker regeringen kortere skoledage, flere timer i praktiske fag – og færre timer i andre fag.

Hver elev i folkeskolen skal faktisk have godt 200 timers undervisning mindre om året, ifølge et faktaark til regeringens udspil. Et totalt opgør med Antorinis ti år gamle reform, der netop skulle ruste danske elever til det internationale uddannelseskapløb ved at øge undervisningstiden.

På pressemødet blev ministeren spurgt, hvordan færre timer i de klassiske boglige fag som dansk og matematik skulle føre til bedre PISA-resultater i netop læsning og matematik

På pressemødet blev ministeren spurgt, hvordan færre timer i de klassiske fag som dansk og matematik skulle føre til bedre PISA-resultater i netop læsning og matematik. Svaret var noget med at gå fra kvantitet til kvalitet, men det vil nok kræve flere mellemregninger at forklare, hvordan et udspil med slagnumre som juniormesterlære og obligatorisk erhvervspraktik er garant for bedre faglighed.

Vi er vant til at forbinde faglighed med stillesiddende boglighed, så Tesfaye får brug for sin veltunede retorik for at begrunde kursskiftet.

Ministeren har indbudt folkeskoleforligskredsen til møder i denne og næste uge. Ifølge Altingets oplysninger er der endnu ikke tale om egentlige forhandlinger, men om drøftelser af processen med at slanke folkeskolens læringsmål.

Umisforståeligt signal 

Spørgsmålet er selvfølgelig, hvor meget dansk skolepolitik kan stille op over for en megatrend, der ifølge Vibeke Tornhøj Christensen fra Vive gør sig gældende verden over fra Litauen til Mexico.

For hvad er forklaringen, hvis der ikke er tale om midlertidige fald på grund af coronapandemien, men en længerevarende tendens?

Hvis unge over hele verden er blevet markant dårligere til basale færdigheder som at læse og regne, er der nogle tektoniske plader i bevægelse, som bliver svære at flytte fra et kontor i Frederiksholms Kanal.

De kommunalpolitikere og skoleledere, der de sidste ti år har kæmpet for at finde penge i budgetterne til ipads, chromebooks, smartboards og nye læringsplatforme må føle sig en smule til grin

Derfor kan man godt forsøge. På pressemødet koblede Tesfaye nedgangen i niveauet for matematik og læsning med øget skærmbrug blandt børn og unge.

"Jeg er ikke tryg ved, at Danmark suverænt ligger nummer et, når det gælder skærmtimer i skolen," sagde han.

Tesfaye har tidligere lovet, at han ikke vil lovgive om skærmtid i skolen, men signalet er umisforståeligt: Eleverne skal møde flere fysiske bøger og mindre interaktivt klikkeri, hvis det står til ministeren.

Også her svinger det skolepolitiske pendul, og de kommunalpolitikere og skoleledere, der de sidste ti år har kæmpet for at finde penge i budgetterne til ipads, chromebooks, smartboards og nye læringsplatforme må føle sig en smule til grin. Vi må håbe, de ikke har makuleret klassesættene af Martin & Victoria.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Mattias Tesfaye

Børne- og undervisningsminister, MF (S)
murersvend (Skanska og Århus Tekniske Skole 2001)

0:000:00