Snart hver fjerde er udlænding: Danskere gider ikke

NY ANALYSE: Andelen af udenlandske medarbejdere på hoteller og restauranter stiger fortsat. Flest ansættes til rengøring og opvask, viser Horesta-analyse.

De fleste udlændinge ansættes til at gøre rent eller snuppe opvasken, viser analysen fra Horesta.
De fleste udlændinge ansættes til at gøre rent eller snuppe opvasken, viser analysen fra Horesta.Foto: Colourbox
Søren Elkrog Friis

De klarer opvasken og gør værelset rent efter dig.

Hotel- og restaurationsbranchen gør i stigende grad brug af udenlandske medarbejdere. Det viser en ny analyse fra Horesta, der er hovedorganisation for 1.800 virksomheder i branchen.

22,4 procent procent af de ansatte i branchen er udlændinge bosiddende i Danmark. Det er markant højere end de 8,2 procent udlændinge i erhvervslivet generelt, og hotel- og restauration placerer sig som den hovedbranche, hvor koncentration af udenlandsk arbejdskraft er størst.

Siden 2008 er antallet af udenlandske medarbejdere i branchen steget med over 3.000 personer.

Fakta
Om undersøgelsen
  • Horesta har i april-maj 2015 gennemført en omfattende undersøgelse af beskæftigelsessituationen i hotel- og restaurationsbranchen.
  • 907 medlemsvirksomheder er blevet indbudt til at deltage.
  • 217 har besvaret samtlige spørgsmål.
  • Udenlandsk arbejdskraft er i undersøgelsen defineret som personer, der ikke har dansk statsborgerskab.
  • Det vil sige såvel herboende udlændinge som personer fra udlandet, der rejser til landet med henblik på at arbejde.

Arbejdsgiverne selv fremhæver motivation og fleksibilitet som de største fordele ved at benytte udenlandsk arbejdskraft. Men knap 64 procent begrunder også valget af udlændinge med, at de er villige til at tage jobs, som de ellers ikke ville kunne få besat.

"Vi kan konstatere, at en række af vores virksomheder oplever, at det er blevet vanskeligere at rekruttere de medarbejdere, de har brug for. Udenlandsk arbejdskraft er en del af løsningen på den udfordring," siger Kirsten Munch, der er politisk chef i Horesta.

Udlændinge tager opvasken
217 hoteller og restauranter har deltaget i undersøgelsen.

I løbet af de seneste to-tre år har mere end hver anden virksomhed hyret udenlandsk arbejdskraft, viser analysen. 41 procent har ansat opvaskere og rengøringspersonale, 23 procent har hyret kokke og andet køkkenpersonale, mens 20 procent har ansat tjenere eller andet serveringspersonale med udenlandsk baggrund. Kun fem procent har bemandet receptionen, chefstole eller elevpladser med udlændinge. 

Det handler ikke om, at kun de mindst attraktive jobs går til udlændinge, men snarere om en sprogbarriere ved kundekontakt, mener Kirsten Munch.

"Vi har nogen arbejdspladser, som i den grad er vant til at have internationale gæster, og som derfor heller ikke har svært ved at have en internationalt sammensat medarbejderskare," siger hun.

Den høje forekomst af udlændinge eller arbejdsgivernes præferencer vækker ikke overraskelse i fagforbundet 3F, som tegner overenskomster og organiserer ansatte i branchen.

"Hvis de arbejder på danske løn- og arbejdsvilkår, så må det jo være sådan. Branchen har altid tiltrukket udenlandsk arbejdskraft. Men hvis Horesta har problemer med at skaffe medarbejdere, har de jo muligheden for at kontakte 3F's a-kasse. Vi har jo ledige," lyder opfordringen fra Tina Møller Madsen, der er gruppeformand for 3F Privat Service, Hotel og Restauration. 

Hvilke fordele oplever I ved at benytte udenlandsk arbejdskraft?

De er motiverede 80,9
De er fleksible 80,9
De er villige til at tage jobs, som vi ellers ikke kunne få besat 63,6
De er servicemindede 55,5
Lav personaleudskiftning 40,9
De har høj faglighed 20
Andre fordele 3,6
Ved ikke 1,8

Kilde: Undersøgelse foretaget blandt medlemmer af Horesta april-maj 2015. 217 fulde besvarelser.

Horesta afviser, at arbejdsgiverne ikke gør sig nok umage med at rekruttere medarbejdere.

"Det her er nogen virksomheder, som rigtig gerne vil have arbejdskraft, og som vil bruge alle de kanaler, der findes, i stedet for at skulle takke nej til kunderne. Hvis der er der nogen modeller for, hvordan vi eventuelt i samarbejde med fagforeningerne kan gøre det bedre, vil vi hjertens gerne gå ind i det," siger Kirsten Munch.

Kringlede regler spænder ben
Derimod oplever mange af medlemsvirksomhederne, at kringlede regler for arbejds-og opholdstilladelser komplicerer brugen af udenlandsk arbejdskraft. 

"Mange af vores virksomheder falder over reglerne, når de ansætter udenlandsk arbejdskraft, og ender med at få bøder. Det er et problem, som vi håber at se en løsning på," siger Kirsten Munch.

På trods af besværlige regler har hun en klar forventning om, at andelen af udenlandske ansatte i branchen vil stige yderligere.

"Vi har allerede i dag en høj andel af medarbejdere med udenlandsk baggrund, som vores virksomheder forventer øget i de kommende år," siger hun.

Dokumentation

 Udenlandsk arbejdskraft i hotel- og restaurationsbranchen

HOTEL OG RESTAURANT 2008 Andel 2013 Andel
Antal medarbejdere 86.746   94.924  
Udenlandske medarbejdere* 17.052 19,7 pct. 21.245 22,4 pct.
Fra vestlige lande 4.564 5,3 pct. 7.274 7,7 pct.
Fra ikke-vestlige lande 12.488 14,4 pct. 13.971 14,7 pct.

* Tallet gælder kun herboende udlændinge og omfatter således ikke de mange svenskere, som arbejder i Københavnsområdet.

Kilde: Danmarks Statistik, særkørsel for Horesta


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00