Egelund åbner for at rekruttere udlændinge til at bygge krigsskibe i Danmark
Der mangler hænder og hoveder til at bygge krigsskibe i Danmark. Det kan derfor blive nødvendigt at rekruttere internationale studerende, siger uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund (M).
Rasmus Raun Westh
Journalist og redaktørHvis Danmark skal kunne bygge krigsskibe selv, kan det blive nødvendigt at rekruttere udenlandske studerende til de maritime uddannelser.
Det siger uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund (M) ved præsentationen af det maritime partnerskabs anbefalinger tirsdag morgen.
"Hvis vi skal bygge krigsskibe i Danmark, så kræver det, at vi har nogen, der kan bygge krigsskibe i Danmark," siger ministeren.
"Derfor kan det ikke udelukkes, at vi forbindelse med det her kommer til at kigge på en målrettet rekruttering, også af internationale studerende, til de her opgaver," siger Christina Egelund og henviser til, at ungdomsårgangene samtidig bliver "mindre og mindre".Hvis vi skal bygge krigsskibe i Danmark, så kræver det, at vi har nogen, der kan bygge krigsskibe i Danmark.
Christina Egelund (M)
Uddannelses- og forskningsminister
Formanden for det maritime partnerskab, Anne Steffensen, administerende direktør i Danske Rederier, har tirsdag morgen fremlagt partnerskabets anbefalinger. Med til pressemødet var også forsvarsminister Troels Lund Poulsen (V) og erhvervsminister Morten Bødskov (S).
Den 80 sider lange rapport omfatter blandt andet tre bud på, hvordan den næste generation af danske krigsskibe i lang højere grad end i dag kan bygges i Danmark og skabe danske arbejdspladser.
Nationalt Partnerskab for det maritime område blev lanceret på Flådestation Korsør i sommeren 2022, hvor Morten Bødskov også var med, dengang som forsvarsminister i S-regeringen.
Ingeniører og robotter
For at bygge fremtidens krigsskibe bliver det blandt andet nødvendigt med flere maritime ingeniører, maskinmestre samt at opkvalificere eksisterende faglærte, siger Christina Egelund.
"Vi har en stolt tradition i Danmark for at uddanne til det maritime område. Men det er klart, at vi kan komme til at stå med den udfordring, at der ikke er nok af dem, og at de ikke er specialiserede nok," siger Christina Egelund.Vi kalder de her planer for krigsskibe af papir.
Kent Damgård
Direktør, Karstensens Skibsvært
Ministeren nævner også robotteknologi som et speciale, branchen kan få brug for.
Manglende arbejdskraft
Den maritime sektor mangler ligesom mange andre brancher arbejdskraft.
Det understreger Kent Damgård, direktør i Karstensens Skibsvært i Skagen, der er Danmarks største af slagsen, i et interview med TV 2 mandag.
"Vi kunne ansætte 200 medarbejdere nu og her, hvis de fandtes. Men problemet er jo, at det gør de ikke," siger direktøren for værftet, der blandt andet har været med til at bygge Forsvarets arktiske inspektionsfartøjer i Knud Rasmussen-klassen.
Derfor har han heller ikke armene i vejret over planerne om at bygge krigsskibe fra bunden i Danmark.
"Vi kalder de her planer for krigsskibe af papir. Det er fint at have nogle visioner, og vi vil gerne være med til at udruste fremtidens krigsskibe. Men at bygge skibene fra bunden i Danmark ser bedre ud på papir end i virkeligheden. Det er ikke realistisk," siger Kent Damgård til TV 2.
National Partnerskab for det maritime område bestod af følgende medlemmer samt en formand udpeget af forsvarsministeren:
- Danske Rederier (formand)
- Forsvarsministeriet (styregruppeformand)
- Forsvarskommandoen ved Forsvarets Skibsprogram
- Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
- Erhvervsministeriet
- Uddannelses- og Forskningsministeriet
- Dansk Industri
- Danske Maritime
- Dansk Metal
- Forsikring & Pension
- Nationalt Forsvarsteknologisk Center
- DTU-Maritime, repræsentant for de danske universiteter
- MARTEC, repræsentant for de maritime uddannelsesinstitutioner
- Ingeniørfagforeningen IDA
- 3F Industri