Debat

Esport Danmark: E-sport har en særlig effekt på børn, der slider med skolesystemet

E-sport er en organiseret sport, der giver positiv omtale til Danmark og etablerer sunde, demokratiske fællesskaber. Derfor må vi have en national strategi, der giver e-sport samme status som andre sportsgrene, skriver Rico Corneliussen, direktør for Esport Danmark, på baggrund af en ny rapport.

Elektroniske spil er kommet for at blive, så lad os organisere det på en sundheds- og værdiskabende måde, der understøtter fællesskabet og inklusion, skriver Rico Corneliussen. 
Elektroniske spil er kommet for at blive, så lad os organisere det på en sundheds- og værdiskabende måde, der understøtter fællesskabet og inklusion, skriver Rico Corneliussen. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Rico Corneliussen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Det går rigtig godt for dansk e-sport. Vores bedste hold og spillere er en etableret del af verdenseliten, e-sportens økosystem bidrager med tre tusind årsværk i Danmark alene, og i bedste fald er det tal i 2030 tredoblet til ni.

Sådan lyder nogle af hovedkonklusionerne i Dansk Industris rapport om e-sportsindustriens bidrag til det danske samfund ”Danmark som e-sportsnation,” der torsdag blev offentliggjort på det danske e-sportsflagskib Astralis’ hjemmebane, Nexus, og med tale fra landets kulturminister, Jakob Engel-Schmidt.

Dansk e-sport er en succes. Det vidste vi godt, os der beskæftiger os med området til daglig, men nu er det også dokumenteret i en grundig rapport.

Dansk e-sport er en succes. Det vidste vi godt, os der beskæftiger os med området til daglig, men nu er det også dokumenteret i en grundig rapport

Rico Corneliussen
Direktør, Esport Danmark

Dansk Industri og konsulenthuset Implement Consulting Group fortjener ros for at have inddraget e-sportens mange forskelligartede aktører i deres research.

Samt for ikke kun at fokusere på kerneaktører som spillere, klubber, arrangører og sponsorer, men også at se værdien i e-sportsrelaterede erhverv og underleverandører.

Disse tæller alt fra spiludviklere og udstyrsproducenter til udlejere af lokaler og sælgere af webdomæner.

Ja, selv social- og sundhedstilbud samt brandingværdi og turismeøkonomi berøres i rapporten. Tak for det.

For e-sport er mere end bare computerspil. Det er organiseret sport, der ligesom fodbold, cykling og badminton giver positiv omtale for Danmark, skaber arbejdspladser og etablerer sunde fællesskaber.

Den sidste del fylder meget lidt i rapporten, der har et økonomisk fokus og derfor ikke direkte beskæftiger sig med mere svært (men ikke umuligt) målbare begreber som trivsel, mental sundhed, dannelse og læring, der også er en del af e-sporten.

Fremmer demokratiske værdier og mere effektiv indlæring
Hos Esport Danmark har vi en ambition om at være e-sportens samlende stemme herhjemme.

Derfor er vi svært tilfredse med, at Dansk Industri nu har sat tal på e-sportens økonomiske betydning, og at vi har en kulturminister, der tager e-sporten rigtigt alvorligt og forhåbentlig bliver den første til at udarbejde en ambitiøs e-sportsstrategi for Danmark.

Vi tillader vi os derfor at minde om, at der ved siden af elitens fremragende resultater, eventarrangørernes fremragende arrangementer og spilproducenternes globale succes også er et bagland bestående af børn, unge, ældre, ildsjæle, skoler, foreninger og mange, mange flere.

De er vigtige af to årsager:

For det første spiller e-sport en afgørende rolle i manges liv, fordi det har en særlig demokratisk natur, der gør, at man kan dyrke e-sport med og mod hinanden uanset alder, køn og størrelse.

Hvilket betyder, at mange af dem, der har det svært i det traditionelle idrætsforeningsliv, kan finde en plads i e-sportsmiljøet.

E-sporten har en særlig effekt på mange børn, der ellers slider med det almindelige skolesystem, men som gennem e-sporten oplever højere trivsel og mere effektiv indlæring. Det er noget af dette, rapporten ikke beskæftiger sig med, sådan som vi gør til daglig hos Esport Danmark.

For det andet spiller græsrødderne en helt afgørende rolle for talentudviklingen og fastholdelsen af dansk e-sports internationale førertrøje.

Her taler vi direkte ind i en af rapportens konklusioner om, at den manglende støtte til og organisering af græsrødderne er en barriere for, at e-sporten i Danmark fortsat har en fremtrædende position.

Der skal bygges bro over forståelseskløften
Hos Esport Danmark, som blev grundlagt i 2012, har vi i årevis kæmpet for at sikre os den finansiering, der er nødvendig for at kunne støtte vores medlemmer til udviklingen af en sund og bæredygtig e-sport.

En e-sport med gode trænere, gode fysiske forhold og generelt ordnede forhold, som den traditionelle idrætsverden har brugt mere end hundrede år på at opbygge.

Vi piver ikke, for i årenes løb har vi etableret stærke private partnerskaber, og i år blev vi tildelt en fireårig bevilling på finansloven, hvilket endelig har skabt sikkerhed om driften, så vi nu kan fokusere på vores kernearbejde: At støtte og sikre en sund udvikling af e-sporten i Danmark.

Elektroniske spil er kommet for at blive, så lad os organisere det på en sundheds- og værdiskabende måde

Rico Corneliussen
Direktør, Esport Danmark

Jeg nævner det fordi, vi hos Esport Danmark har oplevet det, vi igen og igen har hørt fra vores medlemmer og udøvere: At der findes en forståelseskløft.

En kløft, som DI-rapporten også beskriver, mellem e-sporten selv og meningsdannere (herunder også politisk, for nu at gentage rapportens ord), der sætter lighedstegn mellem e-sport og ensomme børns stillesiddende skærmtid. Det er ikke værd at støtte.

Jeg peger ikke fingre ad nogen. Jeg er selv far. Jeg kender godt til følelsen af, at mine børn har siddet alt for længe med deres iPad og trænger til at komme ud at få noget frisk luft.

Men det er slet ikke det, e-sport handler om. E-sport er værd at støtte. Elektroniske spil er kommet for at blive, så lad os organisere det på en sundheds- og værdiskabende måde.

E-sport er netop en organiseret aktivitet, der i den bedste verden får børn og alle mulige andre væk fra deres ensomme gaming og ind i foreninger, klubber, uddannelsestilbud eller andre steder, hvor der er uddannede trænere, lærere, pædagoger eller ildsjæle, der brænder for at skabe et sundt og lærerigt fællesskab.

For den der mentale – og fysiske – sundheds skyld, som jeg skrev om tidligere. Og sørme også for e-sportelitens, dansk industri og dansk e-sports skyld.

Først med anerkendelsen af e-sporten kan vi skabe den (politiske) opbakning, der skal til for at udvikle e-sporten fra græsrødder til elite.

Da DI fremlagde deres rapport og dokumenterede en substantiel økonomi, tog de et vigtigt skridt imod denne anerkendelse. Vi hos Esport Danmark tror på, at en ny ambitiøs national e-sportsstrategi vil være det næste vigtige skridt.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00