Forskere vil hæve P-afgifterne i hovedstaden

P-AFGIFT: Det er alt for billigt at parkere i København, og derfor er der unødvendigt mange parkerede biler, mener to trafikforskere. V-borgmester er lodret uenig.

En højere parkeringspris vil få flere biler væk fra gaden, lyder det fra forskere. 
En højere parkeringspris vil få flere biler væk fra gaden, lyder det fra forskere. Foto: Colourbox
Emma Qvirin HolstCecilie Gormsen

Det er alt for billigt at parkere bilen i København. Sådan lyder det fra to trafikforskere.

Ifølge Niels Buus Kristensen, der er institutdirektør hos DTU Transport, er priserne for at parkere i København så lave, at man kan køre en tur på Østerbro en kold fredag i januar og se, hvordan sneen fra weekenden forinden stadig ligger som et tykt lag på taget bilerne.

“Der er simpelthen mange af de parkerede biler i København, som holder stille det meste af ugen,” siger han og fortsætter:

“Og det er en pokkers ineffektiv måde at udnytte den knappe plads på.”

Det er så dyrt at have bil i Danmark i forvejen, så det er ikke noget, man har for sjov.

Pia Allerslev
Venstreborgmester i Københavns borgerrepræsentation

Også trafikforsker på RUC Per Homann Jespersen mener, at det er for billigt at parkere i København. Han peger på, at det ikke behøver at være så ”uforskammet billigt” at kunne disponere over dyre kvadratmeter i København.

”Hvorfor er det egentlig, at når jeg som københavner køber en bil, bare skal have ret til fylde op på områder, hvor der i forvejen er pladsmangel,” siger Per Homann Jespersen.

Han understreger samtidig, at det ikke er nok kun at hæve p-afgifterne, hvis man vil begrænse biltrængslen i København.

”Antallet af p-pladserne inde i byen er afgørende for, hvor meget trafik, man genererer. Ikke prisen,” siger Per Homann Jespersen.

København hæver prisen 
Teknik- og miljøborgmesteren i Københavns Kommune, Morten Kabell (EL), præsenterede i starten af august et forslag om at hæve beboerlicensen fra 750 til 3.500 kroner og om at hæve p-afgifterne i Københavns inderste parkeringszone fra 31 til 38 kroner i timen.

"Eftersom Folketinget ikke har modet til at regulere biltrafikken, må Borgerrepræsentationen tage ansvaret for at sikre mindre trængsel i København,” lød det fra Morten Kabell i en pressemeddelelse. 

Instititutdirektør Niels Buus Kristensen peger på, at de parkerede biler i København fylder unødvendigt.

“Jeg siger ikke, at man skal begynde med at nedlægge parkeringspladserne. Men hvis københavnerne skulle betale det, som de koster, så er jeg sikker på, at en del af dem ikke ville have bil,” siger Niels Buus Kristensen.

Frigivet plads til forbedret byrum
Der vil blive frigjort plads med en højere parkeringspris ifølge Niels Buus Kristensen. De københavnere, der ikke bruger deres bil til hverdag, vil stedet indgå i en delebilordning, fordi de kan spare penge. Det vil i sig selv betyde færre biler, men delebiler vil også holde stille en mindre del af tiden.

Og det vil frigive plads, der kan bruges til andre formål. For eksempel på nye busbaner, cykelstier, flere vejbaner eller bredere fortorve, der kan bruges til forbedringer af byrummet. Men det er op til politikerne:

”Når man har fået frigjort det her rum, så kan der åbnes op for kreativiteten i forhold til, hvad det kan bruges til. Og så kan politikerne komme på banen og prioritere,” siger Niels Buus Kristensen.

Venstre: Man har ikke bil for sjov
Oppositionens leder i Københavns Borgerrepræsentation, Venstre-borgmester Pia Allerslev (V), giver ikke meget for forskernes argumenter. Hun vil ikke blande sig i, hvordan københavnerne bruger deres biler.

”Hverken Københavns Kommune eller forskere skal blande sig i, om folk vælger at bruge deres bil hver dag eller kun en gang om ugen,” siger Pia Allerslev og fortsætter:

”Det er så dyrt at have bil i Danmark i forvejen, så det er ikke noget, man har for sjov.”

Teknik- og miljøudvalget har behandlet forslaget om parkeringspriserne, som det har valgt at udskyde til budgetforhandlingerne, der i øjeblikket er i gang i Københavns Kommune.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Niels Buus Kristensen

Forskningsleder, Transportøkonomisk Institut (Oslo), næstformand, Klimarådet, fhv. institutdirektør, DTU Transport
cand.polit. (Københavns Uni. 1987), ph.d. i økonomi (Københavns Uni. 1992)

Per Homann Jespersen

Lektor emeritus, Institut for Miljø, Samfund og Rumlig Forandring, RUC
civilingeniør (kemi) (DTU 1979)

Pia Allerslev

Selvstændig rådgiver, formand for CP Danmark og Fonden Cph Stage, bestyrelsesmedlem, DGI, medejer, SimpleDK
lærer (Frederiksberg Seminarium 1999)









0:000:00