Kommentar af 
Henrik Dahl

Henrik Dahl: Zenia dumper i debat

KOMMENTAR: Hvis debatten om skolernes nationale test faktisk var en test, så ville Zenia Stampe dumpe på de sidste, svære spørgsmål om almindelig –og parlamentarisk redelighed, skriver Henrik Dahl.

DUMPET: Almindelig og parlamentarisk redelighed er ikke Zenia Stampes spidskompetencer, mener Henrik Dahl.
DUMPET: Almindelig og parlamentarisk redelighed er ikke Zenia Stampes spidskompetencer, mener Henrik Dahl.Foto: Polfoto/Philip Davali
Henrik Dahl
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Per Schultz Jørgensen – børneforskningens store, gamle mand – sagde engang til mig, da jeg interviewede ham til mit radioprogram ”Dahls Duel”: Det grundlæggende formål med al børneopdragelse er at give barnet realitetssans. Men som alle, der har en realitetssans, ved, kan det en gang imellem gøre ondt at få den.

Det er hårdt at få realitetssans, fordi realitetssansen også består i, at man må lære at leve med, at man ikke kommer på fodboldlandsholdet eller bliver rockstjerne eller astronaut. Det lærer man jo ved, at man erfarer, og man bliver klogere, og det er her forældrenes og skolens ansvar, at opnåelsen af realitetssans sker i en kærlig atmosfære – så man både kan have et sundt selvværd og en god realitetssans.

Først når man har realitetssans, kan man se, hvad der skiller én fra at nå de mål, man stræber efter. Og så må man gøre op med sig selv: Vil jeg betale den pris, det koster i tid og anstrengelse at komme til at kunne tale engelsk flydende? Eller kunne løbe 400 meter på under et minut? Det er noget, enhver må gøre op med sig selv. Men det starter med en realistisk erkendelse af, hvor man er.

Nationale test har mange formål: at sikre, at forældrene ikke bliver snydt af deres barns skole. At forhindre, at for mange forlader folkeskolen som funktionelle analfabeter. Men ikke mindst har de det meget vigtige formål at give det enkelte barn en sund realitetssans.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.
Du kan kommentere indlægget i bunden – vi opfordrer til en konstruktiv og ordentlig tone i debatten.
Debatindlæg kan sendes til: [email protected]
Søren J. Damm, debatredaktør.

Mens Zenia Stampe har travlt med at løbe fra ansvaret, vil jeg gerne tage det på mig.

Henrik Dahl
MF, LA

Derfor ærgrer det mig, at Zenia Stampe den seneste uges tid næppe har forsømt en lejlighed til at fordreje debatten om nationale test.

Forleden skrev hun på Facebook blandt andet:

Det er hårdt at få realitetssans, fordi realitetssansen også består i, at man må lære at leve med, at man ikke kommer på fodboldlandsholdet eller bliver rockstjerne eller astronaut.

Henrik Dahl
MF, LA

’Kære regering, vi er ligeglade med, hvad I kalder os. Vi bliver ved med at presse på, til det her test tyranni bliver afskaffet.’

Det er rimeligt dårlig stil at kritisere regeringen for at gennemføre nationale tests i folkeskolen, når Zenia Stampe og Radikale Venstre selv har været med til at indføre disse tests.

Det er dårlig stil at omtale de nationale tests som ’tyranni’, når ens eget parti er en del af alle de aftaler, der gælder for folkeskolen. Og så er det frem for alt dårlig stil at løbe fra ansvaret og klandre os andre for den politik, Radikale Venstre også kommer til at føre som regeringsparti – med mindre man vælger at gøre det, der efterhånden forekommer at være det mest redelige: Trække sig ud af forliget og gå til valg på at afskaffe de nationale test.

Mens Zenia Stampe har travlt med at løbe fra ansvaret, vil jeg gerne tage det på mig. For jeg synes faktisk, de nationale tests er gode, og de er et godt redskab for både børn, forældre og skolerne i uddannelsessystemet.

Formålet med at have de nationale tests er løbende at vurdere elevernes faglige niveau. Det er vigtigt at vide, hvor der måske skal en ekstra indsats til, og det er vigtigt at vide, hvor langt det enkelte barn er nået i sin læring. Tests er med andre ord en del af den enkelte elevs udvikling og progression. Ikke et mål i sig selv. Det er et øjebliksbillede, der skal arbejdes ud fra. Ikke endestationen. Tests er ikke en dyrkning af eliten eller det modsatte. Tests er et redskab, der kan hjælpe alle elever, svage som stærke.

To gange i denne uge har jeg været i debat med Zenia Stampe om hendes kritik; hun mener, de nationale tests er for svære, de er ikke alderssvarende, og i øvrigt risikerer børnene at blive kede af det, hvis de ikke kan besvare alle spørgsmål. I løbet af begge debatter sagde Zenia Stampe så mange ting, der var faktuelt forkerte, at jeg er nødt til at gennemgå det her:

- Prøverne er ”alderssvarende”. De er altså ikke til voksne, men til børn på de forskellige klassetrin.

- Alle opgaver bliver testet på 700 elever, før de tages i brug.

- Ingen opgaver tages i brug, hvis eleverne ikke kan svare på dem, eller hvis det tyder på, at de gætter.

- Selv de svære spørgsmål, Zenia Stampe har gengivet, er der altid en vis procentdel af børnene, der kan svare på. Og de svære spørgsmål er det kun de dygtigste elever, der får.

- Zenia Stampe gengiver ikke prøvernes formål korrekt. Nogle handler om forståelse. Andre handler om afkodning. Når man tester elevernes afkodning, handler det netop ikke om at FORSTÅ ordene, men om at kunne GENKENDE ordene. Det er hele pointen. Læsning består af afkodning og forståelse, som testes forskelligt. Når Stampe derfor kun deler afkodningsdelen, som skal vise, om eleverne kan afkode ord, er det manipulation.

Men ét er de faktuelle oplysninger, som Zenia Stampe er faret vild i. Noget andet er, hvilke værdier der ligger bag det at teste børn.

Hvis hele denne debat var en test, var Zenia Stampe dumpet på de sidste, svære spørgsmål om almindelig redelighed og parlamentarisk redelighed. Det gør ikke noget, for Christiansborg er et varmt læringsmiljø, hvor man gerne må dumme sig. Men det er dumt at fremture mod et system, man selv har været med til at indføre. Og det er i den grad dumt at lade som om, det ikke er tilfældet. Heldigvis gør det i vores varme læringsmiljø på Christiansborg ikke noget, at man dummer sig. Bare man har tilstrækkeligt med realitetssans til at indse det. Og selvfølgelig hæderlighed nok til at sige det højt.

--------

Henrik Dahl er folketingsmedlem for Liberal Alliance. Klummen er alene udtryk for skribentens egne holdninger.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Henrik Dahl

Kommende MEP (LA), MF (LA), forfatter, foredragsholder
cand.scient.soc. (Københavns Uni. 1987), MA (Pennsylvania 1988), ph.d. (Handelshøjskolen i København 1993)

Zenia Stampe

MF (R)
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2009)

0:000:00