Horesta: Kære København, giv turisterne en ren by

DEBAT: København er ikke kun fyldt med cyklende mennesker, men også skrald. Overfyldte skraldespande er et almindeligt syn, og det er på tide, at kommunen griber ind. Gør de ikke det, så går det ud over byens turisme, skriver Mikal Holt Jensen.

Af Mikal Holt Jensen 
Miljøchef, HORESTA

Københavns gader er fyldte i disse uger, men desværre er det ikke kun med cyklende borgere og storsmilende turister. Solskin og gæster er nemlig også ensbetydende med affald i store mængder i parker og gaderne.

Går man en tur gennem byen eller nattelivet kan synet virke som om, at dette faktum er en nyhed for politikerne i byen, der virker handlingslammede på området. En ren by kræver handling fra Københavns Rådhus, og virksomhederne står klar til at samarbejde.

Effektiviserer vi ikke i fællesskab indsatsen på området, så gambler vi med byens grønne omdømme. Og det er på tråds af, at en ny analyse fra VisitDenmark viser, at miljø og renligheden er blandt de tre største årsager til, at turisterne vælger Danmark.

Klager over en hovedstad, der om morgen ligner en festivalsplads
Flere hoteller og restauranter i København klager lige nu over, at skraldespande i perioder ikke bliver tømt hurtigt og ofte nok, at skraldespandene ikke er indrettet til stedernes behov, og at byen ikke bliver ryddet hurtigt nok efter weekendens fester.

Turisterne, der er tidligt på færde lørdag og søndag, vågner således op til en by som ligner en festivalplads, og det kan vi ikke være bekendt. Og virksomhederne tager ofte et langt større ansvar for at løse problemerne, end hvad de er forpligtet til, og hvad der kan forventes.

Det er ikke fair. For turismeerhvervet lægger mange penge i kommunens kasse. Samtidig er det en industri i vækst, og derfor skal kommunens løsninger følge med tiden og de mange nye gæster. Undersøgelser viser nemlig, at affald genererer endnu mere affald, og det er desværre det billede, som man møder mange steder i byen.

Derfor er der nødt til at blive prioriteret flere midler, og hvis ikke problemet skal blive endnu større.  Blandt andet får København flere og flere gæster via Airbnb, og her er der ikke stærke virksomheder til at hjælpe med de følger, som gæsterne bringer med sig til hovedstaden.

Udbred de gode initiativer
Københavns Kommune gør mange gode ting for at holde byen ren. Skraldespande der kan rammes fra cykelstier, stativer til pizzabakker i Kongens Have og opsamlere til engangsgrill på Amager Strand. Men fra turismevirksomhedernes side savner vi, at disse gode initiativer spredes til resten af byen.

I stedet for en standardløsning de fleste steder bør kommunen i højere grad tilpasse affaldsløsningen til det enkelte sted. For både københavnere og turister er kommet mere ud på gaden, hvor de medbringer mad og drikke. Det virker dog ikke altid som om, at Københavns Kommune har opdaget det.

Vi ser det også i nattelivet. Her står kommunens prioritering heller ikke mål med virkeligheden. Resultatet bliver, at gaderne svines, og de virksomhedsdrivende selv må løse problemet. Det mener HORESTA ikke er rimeligt, for selvom udfordringen med festen i gaden er kommunens, så er det de nærliggende virksomheder, der bliver bebrejdet af naboerne.

Ikke alle turister forstår dansk
Og så er der det med sproget. Københavns Kommunes slogan ”Ren kærlighed til Kbh” er skræddersyet til danskerne, men det giver ikke mening for de udenlandske turister, som i 2017 nærmede sig fem millioner hotelovernatninger i byen. Der består en opgave i at målrette budskaberne til gæsterne. For et godt besøg i den danske hovedstad kan styrkes af en kommunikation, der er i øjenhøjde.

Lad os nu få tilpasset kommunens tiltag, så de også passer til vores gæster. For eksempel har kommunen iværksat et godt initiativ med affaldsspande, hvor der plads til at pantflasker til dem, som ønsker at indsamle dem. Men for at de bliver brugt, kræver det også, at turisterne ved, hvad pant er.

København er kendt i hele verden som en grøn og ren by, og det er en del af, hvad gæsterne vil opleve. I HORESTA tror vi faktisk på, at de besøgende gerne vil inddrages og bidrage til dette billede, hvis bare løsningerne er til stede.

Og skal Danmark også fremadrettet være kendt for flotte grønne arealer, energivenlige løsninger og smilende mennesker, der hopper i havnebadet, så er der brug for øget fokus på området. Det gode omdømme har taget tid at opbygge, men det kan hurtigt forsvinde.

Forrige artikel Seminarielektor: Den danske undervisningssektor er betragtelig bedre end sit rygte Seminarielektor: Den danske undervisningssektor er betragtelig bedre end sit rygte Næste artikel 3F: Vi har brug for en regering, hvis horisont rækker videre end Hellerup Havn 3F: Vi har brug for en regering, hvis horisont rækker videre end Hellerup Havn
Eksperter: Kinas nye offensive stil er kommet til Danmark

Eksperter: Kinas nye offensive stil er kommet til Danmark

DIPLOMATI: Kravet fra den kinesiske ambassadør i Danmark om en officiel undskyldning fra Jyllands-Posten er en del af en international tendens, hvor kinesiske diplomater er blevet mere offensive, siger eksperter.