Interesseorganisationer på sociale medier: På Facebook er følelser lig med magt

Interesseorganisationer bruger millioner på at annoncere på Facebook, men der er markante forskelle organisationerne imellem. Ny analyse undersøger, om man kan købe sig til kærlighed og gennemslagskraft på Facebook.

En stor del af udviklingsorganisationers kommunikationsindsats er rykket på sociale medier. Men der kan være langt fra et like til at deltage i en demonstration.
En stor del af udviklingsorganisationers kommunikationsindsats er rykket på sociale medier. Men der kan være langt fra et like til at deltage i en demonstration.Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Marie Schønning Jensen

Artiklen blev første gang bragt i Altinget Magasin 9. september 2021.

Det er blevet gentaget til hudløshed: Hvis noget er gratis, er det dig selv, der er produktet. Og de færreste kan længere være i tvivl om frasens gyldighed, når klikket vendes mod Facebook. Hvad der engang var et socialt medie, ligner i dag mere en markedsplads, og interesseorganisationerne er flyttet ind blandt stadeholderne.

I en ny rapport kortlægger rådgivningsvirksomheden Common Consultancy og analysebureauet Analyse & Tal danske NGO'ers færden på Facebook. Rapporten viser blandt andet, hvor mange penge de enkelte organisationer bruger på annoncer, og hvor mange interaktioner, det vil sige reaktioner, kommentarer og delinger, de får på deres opslag.

Eske Vinther-Jensen er direktør i Common Consultancy, og han beskriver en af analysens hovedpointer således:

"På Facebook er følelser lig med magt. Det har politikerne regnet ud for længst, men denne analyse viser, at interesseorganisationer også er nødt til at oversætte deres budskaber til et følelses- og værdiladet sprog, hvis de vil slå igennem på Facebook."

Den pointe kommer vi tilbage til, men først skal vi forbi organisationernes annonceforbrug. 

I perioden 15. april 2019 til 1. juli 2021 brugte 239 danske interesseorganisationer, inklusiv 12 frontpersoner, samlet set lidt over 37 millioner kroner på politiske annoncer på Facebook. Det viser analysen fra Common Consultancy og Analyse & Tal, der har indhentet annonceudgifterne fra Facebooks annoncebibliotek.

Artiklen fortsætter efter grafikken.

Altinget logoCivilsamfund
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget civilsamfund kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00