Kommentar af 
Paula Larrain

Paula Larrain: Vi kan godt sætte ild til verden, men hvorfor skulle vi dog det?

Rasmus Paludan og hans kumpaner misbruger vores frihedsrettigheder til at skabe ravage. Vi skal ikke falde i deres fælde. Det her handler ikke om ytringsfrihed, men om had. Fundamentalisme er kun for idioter.

I princippet må du gerne brænde en koran eller en bibel af, men jeg synes, at det er en dum måde at udtrykke sig på, når man har ordet i sin magt og er fri til at bruge det, skriver Paula Larrain.
I princippet må du gerne brænde en koran eller en bibel af, men jeg synes, at det er en dum måde at udtrykke sig på, når man har ordet i sin magt og er fri til at bruge det, skriver Paula Larrain.Foto: Arthur J. Cammelbeeck/Altinget
Paula Larrain
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Jeg mener ikke, at vi skal underkaste os Gud. Jeg mener, at vi bør kunne spise, hvad vi vil, og at kvinder ikke behøver at gå med tørklæde. Jeg er ikke bange for at udtrykke denne basale uenighed med islam, for jeg har ytringsfrihed og trosfrihed.

Jeg er kristen og er derfor teologisk uenig med både jøder og muslimer om, hvordan man nærmer sig Gud bedst. For mig går det gennem ånden – Helligånden – og ikke gennem regler, hverken kosher eller halal.

Jeg er også protestant og dermed uenig med katolikker og ortodokse. Jeg er medlem af folkekirken, men jeg er også uenig med mange af de andre medlemmer – for eksempel dele af Indre Mission og med den del af folkekirkens bekendelsesgrundlag, der kræver, at vi tror på, at selv små babyer kommer i helvede, hvis de dør uden at blive døbt.

Vi skal hver især lægge den sten ned, som vi har taget i hånden og agter at kaste med

Paula Larrain

Ja, det siger folkekirkens bekendelsesgrundlag, som biskopper ved lov skal holde tilsyn med. De må med andre ord ikke kritisere det grundlag, for den ytringsfrihed har de ikke, så længe de er ansat i staten som biskopper. Præsterne må knapt nok. Men det må jeg godt sige højt som menigt medlem.

Mit gudsbillede harmonerer ikke med Arvesynden. Jeg er mere til Origines fra Alexandria. Jeg tror, at vi alle er Guds børn, og at Jesus har ret i, at vi skal elske vores næste, selv vores fjende, vende den anden kind til og afstå fra at dømme hinanden. Det sidste er svært for en debattør som mig, men her håber jeg på Guds tilgivelse. For tie har jeg ikke tænkt mig.

Det er ikke forbudt eller svært at udtrykke religionskritik. Jeg respekterer fuldt ud, at du tror på noget andet. Så længe, du ikke vil krænke min ret til at udtrykke mig frit, så vil jeg heller ikke krænke din ret til at modsige mig eller tro på noget andet.

I princippet må du gerne brænde en koran eller en bibel af, men jeg synes, at det er en dum måde at udtrykke sig på, når man har ordet i sin magt og er fri til at bruge det.

I Iran er man nødt til at brænde ting, klippe håret af og vælte biler for at blive hørt af omverdenen. Fordi de ingen frihed har til at udtrykke sig og være uenige med de despoter, der holder befolkningen i et jerngreb.

Iran er et diktatur, og jeg vil aldrig underlægge mig noget som helst iransk, andet end mine gode, herboende iranske venners humor og venskab.

Læs også

I ethvert velfungerende samfund er vi nødt til at leve med hinandens forskelligheder. Det er egentlig ikke så svært. Nogle gange er det besværligt, men så var det heller ikke værre.

Min mor er for eksempel buddhist og spiser ikke kød. Det gør, at vi til familiefester altid skal tage højde for det. Og det gør jeg også, når jeg har muslimske venner på besøg. Heldigvis er der meget mad at vælge imellem, og kød er ikke livsnødvendig for mig hver dag. Som sagt – ikke så svært.

Jeg har det langt sværere med skråsikker uvidenhed og bevidste nedgørelser i det offentlige rum. I den offentlige debat, har jeg den seneste uge været udsat for de mest nedrige verbale overfald, fordi jeg har tilladt mig at kritisere koranafbrændere og især dem, der ophøjer disse fladpandede provokationer til noget helligt.

Det er ytringsfrihed, bliver der sagt med stor selvophøjethed. Men nej, det er bare en dum måde at udtrykke en kritik, som faktisk kan leveres stille og roligt.

Koranafbrændere vil sætte ild til både koranen og verden, fordi de hader islam. De kan ikke nøjes med at tro på noget andet, men vil have muslimer til at underkaste sig deres måde at se verden på. De vil partout missionere en eller anden tvivlsom anti-tro.

Og religiøse fanatikere på den anden side af verden rækker dem en hjælpende hånd, ved at reagere fuldkommen, som de plejer: De tager handsken op og begynder at kræve det ene og det andet.

Man skal være ualmindeligt dårligt informeret om internationale forhold, hvis man havde troet, scenariet ville udvikle sig anderledes

Paula Larrain

Begge parter er modstandere af demokratiets basale friheder. Den ene part misbruger sine friheder til at udbrede had og stigmatisering, deres medspillere i det store teater tager lokkemaden og misbruger deres magt til at stille krav i et andet land end deres eget. 

Det er så forudsigeligt, at man skal være ualmindeligt dårligt informeret om internationale forhold, hvis man havde troet, scenariet ville udvikle sig anderledes.

Intolerance var også det, der holdt katolikker og protestanter i krig med hinanden i 100 år. 100 år for til sidst at blive så trætte af intriger, blodsudgydelser og kamp, at man endte med at enes om at være uenige. Tolerancen vandt. Men man skulle da lige prøve at se, om krig var bedre.

Det er det ikke. Krig er aldrig bedre. Vi kan sætte verden i brand ved at nære og dyrke intolerancen til et punkt, hvor vi ikke længere er i dialog, men brænder hinandens ting af. I dag en koran, i morgen en bombe over din nabos hus.

Vi kan også gøre noget andet. Vi kan acceptere, at vi er forskellige. Mødes i Netto, hilse, spise sammen eller hver for sig, respektere, at vi tror på noget forskelligt, vente tålmodigt til alle er med på, at det er ok at være uenige og vokse sammen som samfund.

Det er i virkeligheden ikke så svært, når man først har fået det lært. Men vi skal hver især lægge den sten ned, som vi har taget i hånden og agter at kaste med, fordi vi føler os ramt på vores følelser.

Brug i stedet for hovedet og fornuften. Vi har friheder, som ikke skal indskrænkes. Hverken på grund af koranafbrændere eller regimer, som jeg heller ikke besøger som turist. Iran, Bahrain, Dubai og andre diktaturer har jeg ingen respekt for, men jeg behøver ikke at spytte dem i ansigtet.

Læs også

Hvis jeg var Arla, ville jeg nok ikke have en fabrik i Bahrain, hvor en dansk statsborger sidder fængslet på 12. år for at have deltaget i fredelige demonstrationer. Sådan er vi danskere jo så forskellige. Jeg spiser stadig deres ost, men tænker, at de dog godt kunne investere lidt mere etisk en anden gang.

Og nej, jeg ville aldrig gå i krig for at beskytte nogens ret til at brænde en koran af. Hvis folk vitterligt ønsker sig en væbnet konfrontation for den sag, så må jeg være ærlig og sige, at folkeoplysningen her til lands er gået tabt og bør genoptages. Ikke med sværd, ikke med tændstikker, men med ord.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Paula Larrain

Journalist, ordstyrer, foredragsholder, forfatter
journalist (DJH, 1994)

Rasmus Paludan

Stifter, Stram Kurs, advokat
cand.jur. (Københavns Uni. 2008)

0:000:00