Kommentar af 
Rikke Viemose

Den hvide mand har også et ansvar. Derfor er Lars von Triers fascismekort en eklatant fejl

Kampagnen "Et større billede" begrænser ikke kunstnerisk frihed – den peger på de blinde vinkler i filmbranchen, der er skyld i snæversynede film fyldt med klichéfyldte stereotyper, skriver Rikke Viemose.

I en række internationale tv-serier og film præsenteres man oftere for mennesker af alle køn, i mange aldre og størrelser, med og uden handicap. Min pointe er, at de beskriver verden så mangfoldig, som den faktisk er, skriver Rikke Viemose.
I en række internationale tv-serier og film præsenteres man oftere for mennesker af alle køn, i mange aldre og størrelser, med og uden handicap. Min pointe er, at de beskriver verden så mangfoldig, som den faktisk er, skriver Rikke Viemose.Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Rikke Viemose
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Fører fokus på diversitet i kunsten til fascisme?

Det mener filminstruktøren Lars von Trier og med ham også en klummeskribent på Ekstra Bladet, der forleden skrev, at "det er vejen til krænkelseskulturens diktatur," hvis skuespillere hævder, at "deres etnicitet, religion, seksualitet, køn eller andet kræver særlige hensyn".

Anledningen er, at en lang række skuespillere har lanceret kampagnen "Et større billede", hvori de kritiserer den manglende diversitet i danske film. I kampagnen har de brugt tre aktuelle film som eksempel.

Ud af de 42 karakterer i filmene er der ikke en eneste af anden etnisk oprindelse end dansk. Vi lever i et land, hvor mere end hver tiende har anden etnisk baggrund end dansk, så filmene tegner et forvrænget billede af det samfund, de forestiller at skildre.

En af de tre film er Lars von Triers 'Riget Exodus', og derfor svarede han på kritikken i en mail til Berlingske med følgende ordlyd:

"Rend mig i røven! Arbejder kun under total kunstnerisk frihed. Enhver form for censur eller kvotering på området er en indskrænkning af ytringsfriheden og leder dermed slutgyldigt til fascisme."

Hvad de to hvide mænd overser, er, at debatten om diversitet netop er en kritik af ensretning, af det snæversyn, som danske film er præget af

Rikke Viemose

Jeg har både Trier og Ekstra Bladets klummeskribent mistænkt for udelukkende at drage sammenligningen med fascisme for at provokere, men når de taler om, at kunsten ikke må lade sig indskrænke af nogen form for censur eller kvotering, så skævvrider de debatten og undlader at forholde sig til dét, som kampagnen peger på.

Der er ikke en eneste, der i denne kampagne taler for nogen form for censur eller direkte kvotering. Skuespillerne maner derimod til eftertanke. De opfordrer alle i filmbranchen til at overveje, om de måske har nogle blinde vinkler, der får dem til at vælge et stereotypt billede af virkeligheden i stedet for – som jeg jo mener, at den gode kunst skal og kan – at udfordre os på vores fastlåste billeder af, hvordan verden hænger sammen.

Både Trier og klummeskribenten abonnerer tilsyneladende på den altmodische idé om kunstneren som en slags ophøjet geni, en gud, der er objektiv og uafhængig af den verden, han (for det er jo som regel en han i deres univers) lever i.

Ræsonnementet skulle være noget med, at vi ikke må ensrette hinanden – og slet ikke kunstnerne. Hvad de to hvide mænd overser, er, at debatten om diversitet netop er en kritik af ensretning, af det snæversyn, som danske film er præget af.

Og som også kunsten på museerne, romanerne og musikken i mange, mange år har lidt under. Som kunstforbruger har man på museerne skulle lede længe efter kunst skabt af andre end hvide mænd, streamingtjenesternes sexistiske algoritmer sørger stadig for, at vi overvejende hører musik skabt af mænd, og bøger skrevet af mænd er i årevis blev anmeldt både oftere og bedre end bøger skrevet af kvinder, viste et studie fra Aarhus Universitet sidste år.

Siden efteråret har jeg stået for en række saloner om "køn i kulturen" på Blixen Museet, hvor jeg har interviewet kunstnere og kulturpersonligheder om, hvordan de oplever, at film, kunst, musik og litteraturverdenen repræsenterer køn.

Læs også

Inden for alle kunstarter er der overvældende dokumentation af, at den (oftest hvide) mandlige kunstner er og bliver vildt overrepræsenteret i vores kultur. Kvinder og minoriteter er blevet udgrænset, når ikke de er blevet hevet ind som repræsentanter for en stereotyp.

Derfor er skuespilleren Sandra Yi Sencindiver, der har koreansk baggrund, igen og igen blevet tilbudt roller som sexarbejder, derfor fik sangeren Annika Aakjær at vide, at "piger ikke kan spille guitar", derfor er dansk litteratur skrevet af kvinder ofte blevet nedgjort som "kvindelitteratur", og derfor er kun omkring hver tiende af kunstværkerne på Louisiana, Aros og på Statens Museum for Kunst skabt af kvinder.

Heldigvis har vi fokus på disse skævheder nu, og heldigvis får flere og flere øjnene op for det. En af dem er museumsdirektør på Charlottenborg Kunsthal, Michael Thouber, der indrømmer, at han tidligere var blind for disse skævheder.

Debatten om diversitet er en kritik af ensretningen som danske film er præget af

Rikke Viemose

Han mener, at den overdrevne fokus på kunst skabt af mænd har gjort, at man har overset en masse spændende og nyskabende kunst alene fordi den var skabt af kvinder.

Fokus på diversitet udvider vores verden. Den giver os nye, spændende kunstoplevelser, nye og spændende historier, som vi ikke har set før. Vi har allerede set det i en lang række internationale filmproduktioner i de senere år.

I den nye Netflix-serie 'The Last of Us' er der for eksempel et genialt og vildt rørende afsnit, der fokuserer på en kærlighedshistorie mellem to mænd.

I andre internationale tv-serier og film præsenteres du også oftere for mennesker af alle køn, i mange aldre og størrelser, med og uden handicap. Min pointe er, at de beskriver verden så mangfoldig, som den faktisk er.

Når det er sagt, så mener jeg også, at vi kan diskutere, hvad "total kunstnerisk frihed" er. I journalistikkens verden har man altid talt om, at man skal være objektiv, hvilket ingen journalist længere tror på, at man kan være.

Man kan tilstræbe en form for objektivitet, men hvis man som journalist er blind for, at man selv har holdninger og fordomme, så bliver journalistikken derefter.

Det samme med film. Både Trier og klummeskribenten undlader også at forholde sig til, at film stort set altid er afhængig af økonomisk støtte, og at der ofte følger nogle betingelser med denne støtte.

Et eksempel på det er, at svenske skuespillere i årtier har været overrepræsenterede i danske film, fordi det udløser støttekroner fra det svenske filminstitut. Jeg ved ikke, om Lars von Trier har modtaget filmstøtte til nogle af sine film af den grund, men jeg véd, at han mener, at "benspænd" kan være gode for kreativiteten, og at disse benspænd har været med til at gøre ham verdensberømt for sine film.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Rikke Viemose

Journalist, forfatter, kommunikationsrådgiver
Journalistik, Danmarks Journalisthøjskole, BA i Litteraturvidenskab og Moderne Kulturhistorie, Københavns Universitet

Lars von Trier

Filminstruktør
instruktør (Den Danske Filmskole 1983)

Annika Aakjær

Sanger og sangskriver, skuespiller
sangskrivning (Rytmisk Musikkonservatorium)

0:000:00