Mød lobbyisterne i Bruxelles: "Hvis du kan læse om det i avisen, er du kommet mindst to år for sent"

Danske Rud Pedersen har nu 75 lobbyister i Bruxelles, som arbejder for virksomheder som Microsoft, Bayer og Estée Lauder. Malte Helligsøe er én af dem. Få hans bud på de bedste metoder, typiske amatørfejl og rapporten, alle lobbyister i byen vil læse lige nu. Interviewet er det første i en serie, der åbner døren til lobbyarbejdet i EU-hovedstaden.

Malte Helligsøe og en kollega på Rud Pedersen-kontoret øverst i et højhus få minutters gang fra Kommissionen og Europa-Parlamentet. Kunderne er store multinationale virksomheder, og de vil gerne vide to-tre år i forvejen, hvad der er på vej af lovgivning, som kan påvirke dem.
Malte Helligsøe og en kollega på Rud Pedersen-kontoret øverst i et højhus få minutters gang fra Kommissionen og Europa-Parlamentet. Kunderne er store multinationale virksomheder, og de vil gerne vide to-tre år i forvejen, hvad der er på vej af lovgivning, som kan påvirke dem.Foto: Rud Pedersen
Kristine Korsgaard

Hvad er dine vigtigste opgaver som lobbyist i Rud Pedersen?

”At analysere EU-politik for kunderne og hjælpe dem med at forstå, hvordan ny lovgivning vil påvirke dem. Vi arbejder for store, multinationale virksomheder, og jeg er selv på områderne kemikalier, cirkulær økonomi og landbrug."

Mød lobbyisterne

Serie


I EU-hovedkvarteret Bruxelles er der anslået fire gange så mange lobbyister, som der er ansatte og folkevalgte i Europa-Parlamentet.

Lobbyorganisationerne har stor indflydelse på den politik, som påvirker det danske samfund, erhvervsliv og miljø.

Men hvem er de, og hvordan arbejder de?

Op til europaparlamentsvalget 9. juni spørger vi hver uge en interessant lobbyist, hvad han eller hun har på programmet.

"Vi hjælper virksomhederne med at finde argumenter og strategier til, hvordan de kan tale for deres egne interesser på bestemt lovgivning. Vi giver dem redskaberne. Hvad kan de gå efter, hvordan, hvornår og gennem hvem. Vi kan godt gå med til møder med politikere og embedsfolk, men det virker mest legitimt, når kunden selv er der og ikke kun sender os."

Hvad bruger du mest tid på i øjeblikket?

”At hjælpe kunderne med at forberede sig på den nye periode efter valget. De vil vide to-tre år i forvejen, hvad der er på vej af lovgivning på deres område. 90 procent af min tid går med at følge med i processerne, analysere hvad love vil betyde for kunderne og fortælle dem om det. Det er også nu, man skal være ude, hvis man vil forsøge at påvirke embedsværkets arbejde med udkast til den nye kommissions program. Har de først skrevet det, er det langt sværere.”

Hvordan påvirker man det?

”Vi kan hjælpe kunderne med at sætte møder op med embedsmænd. Det er der meget åbenhed over for i Bruxelles, for det er også en måde at forstå effekterne af mulig lovgivning på. Møder kan være vigtige i den tidlige fase, før der er konkret lovgivning i gang. Det er en måde at bringe virksomheden og dens argument ind på politikeres eller embedsmænds radar på, før de overhovedet har foreslået noget konkret. Man siger, at de bedste lobbyister ikke laver noget, for de sørger for, det ikke bliver nødvendigt.” 

Vi ved, at lovgivningen kommer efter ferien, og detaljerne i den vil gøre en stor, økonomisk forskel for den virksomhed. Altså kæmpe forskel. Og det er en stor virksomhed.

Malte Helligsøe
Rud Pedersen Public Affairs

”Når først kommissionen har lagt det første udkast til ny lovgivning frem, er der høringer og workshops for stakeholders, og der hjælper vi kunderne med at komme ind med deres argumenter. Der bliver lyttet, hvis argumenterne er gode nok.”

Altinget logoMiljø
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget miljø kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her








0:000:00