Regeringens flidskarakter får lunken modtagelse

Børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) vil belønne flittige skoleelever med en særlig flidskarakter. Den ide vækker ikke stor begejstring hos støttepartierne, lærerne eller eleverne.

Pernille Rosenkrantz-Theil vil lave forsøg med en ny karakter.
Pernille Rosenkrantz-Theil vil lave forsøg med en ny karakter.Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix
Tyson W. Lyall

Elever skal ikke kun vurderes på, om de er fagligt dygtige.

Deres flittighed skal også vurderes, mener regeringen i alt fald.

Onsdag forklarede Pernille Rosenkrantz-Theil til Jyllands-Posten, at hun derfor vil søge Folketingets opbakning til et treårigt forsøg med en flidskarakter i 8. og 9. klasse. 

Opbakningen skal hun dog ikke regne med at finde blandt regeringens støttepartier, som hurtigt dumpede ideen om en ny karakter.

Altinget Uddannelse har nedenfor samlet en buket af reaktioner på regeringens forslag.

De negative reaktioner først:

Lotte Rod (R), undervisningsordfører. På Twitter:

"Nej til flidskarakterer! Elever skal ikke have flere karakterer. De skal have mere tid til at fordybe sig og blive opslugt uden at skulle bedømmes hele tiden."  

Regitze Flannov, formand for Danmarks Lærerforenings undervisningsudvalg. På Twitter:

"Ministeren er på afveje med forslaget om flidskarakterer. Det vil bidrage negativt til præstationskulturen, der i forvejen er et stort problem for mange elever. Og hvad skal vi overhovedet bruge en flidskarakter til?"

Claus Hjortdal, formand for Skolelederforeningen. Til Altinget Uddannelse:

”Vi har ikke brug for flere karakterer i folkeskolen. Vi går egentlig og taler med ministeren om at få afskaffet nogle af dem. Det er mere relevant at tale om en ordentlig feedbackkultur.”

”Vi skal i forvejen se på uddannelsesparathedsvurderingen, og den indeholder faktisk nogle af de elementer, som ligger i begrebet flid.”

"Skal alle lærerne give hver deres karakter? Fliden kan jo være forskellig fra fag til fag. Det kan blive et kæmpe ekstra arbejde for lærerne, og vi tror ikke, effekten af det vil være ret stor."

Jacob Mark (SF), undervisningsordfører. Til Jyllands-Posten:

”Karakterer fylder i forvejen for meget i skolen. Det, vi har brug for, er ikke en ekstra slags karakterer. Vi har brug for flere bedømmelsesfrie rum – og for at luge ud i omfanget af test.” 

Jakob Sølvhøj (EL), undervisningsordfører. Til Altinget Uddannelse:

"Vi mener, der er allerede er for mange karakterer i folkeskolen. Jeg er bange for, at en ny flidskarakter vil bidrage til at øge det præstationspres, der i forvejen er på eleverne."

"Vi så hellere, man gik en anden vej og reducerede – og gerne helt fjernede – karakterer i folkeskolen."

Peter R. Hove, politisk næstformand for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning. På Twitter:

"Håber virkelig ikke, dette spreder sig til gymnasierne. Vi skal have langt færre karakterer end i dag, så vi kan få gjort op med karakterpres og præstationskultur. I stedet skal der være fokus på læring og udvikling. Kom igen, @RosenkrantzT."

Den mellemfornøjede reaktion:

Mille Borgen Mikkelsen, formand for Danske Skoleelever. Til Altinget Uddannelse:

”Det er fedt, hvis man begynder at vurdere os elever på andre ting end det rent faglige. Men vi er bange for, at det ikke er optimalt at indføre endnu en karakter og et tal, der skal vurdere os.”

”Vi vil hellere have sat større fokus på konstruktiv feedback. Det kan gives os en bedre forståelse for, hvor vi ligger, hvordan vi kan blive bedre, hvordan vi kan lære af vores fejl etc.”

De positive reaktioner:

Jens Henrik Thulesen Dahl (DF), uddannelsesordfører. Til Altinget Uddannelse:

”Det er en fantastisk ide.”

”Ministeren har fat i noget rigtigt, for vi skal da belønne dem, som gør en indsats. Vi skal anerkende, når man er flittig – også selvom man måske har svært ved det fagligt.”

Claus Holm, leder af DPU. På Twitter:

"Læring = flid + talent. Godt med fokus på flid og anstrengelser."

Ellen Trane Nørby (V), undervisningsordfører. Til Jyllands-Posten

”Ingen bliver dygtige, uden at de også er flittige, gør sig umage og er vedholdende. Vi skal honorere dem, der kæmper, og det handler også om dem, der er fagligt stærke og f.eks. fravælger at gå i byen for at nørde fysik eller andet.”

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Pernille Rosenkrantz-Theil

Social- og boligminister, MF (S)
ba.scient.pol. (Københavns Uni. 2003)

Jacob Mark

MF, gruppenæstformand (SF)
bachelor i journalistik, politik og administration (Roskilde Uni. 2017)

Lotte Rod

MF (R)
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2012)

0:000:00