Debat

Dyrenes Beskyttelse: Erhvervsliv og ngo’er skaber bedre resultater i fællesskab

Der skabes langt bedre resultater på dyrevelfærdsområdet, når erhvervsliv og ngo’er samarbejder. Men begge parter må erkende og acceptere, at de på nogle punkter er uenige. Det handler om at opstille fælles spilleregler, skriver Britta Riis.

Når ngo'er og erhvervsliv skal samarbejde, handler det om at opstille nogle klare målsætninger, et klart defineret projekt og nogle fælles spilleregler, skriver Britta Riis.
Når ngo'er og erhvervsliv skal samarbejde, handler det om at opstille nogle klare målsætninger, et klart defineret projekt og nogle fælles spilleregler, skriver Britta Riis.Foto: Claus Bech/Ritzau Scanpix
Britta Riis
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

God dyrevelfærd kommer ikke af sig selv.

Det er Dyrenes Beskyttelses erfaring efter at have eksisteret i snart 150 år i Danmark - og efter i mere end 30 år at have arbejdet med forbrugerdrevet dyrevelfærd.

Temadebat

Kan 'grønne' civile aktører samarbejde med erhvervslivet?

Klimakrisen kræver, at alle sektorer omstiller sig. Men kan grønne ngo'er og erhvervssektoren forenes om en grønnere fremtid uden at give køb på mål og værdier?

Disse spørgsmål undersøger Altinget Civilsamfund i en ny temadebat.

Listen over paneldeltagere tæller både eksperter, civile aktører og erhvervsliv. Debattørerne kan findes her.

Om temadebatter:
Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes egen holdning.

Vil du deltage i debatten? Skriv til [email protected].

Et arbejde, som involverer dialog med forbrugere, landmænd, producenter og detailhandel i Danmark, og som drager nytte af al den positive energi, der findes i det omgivende samfund i forhold til at skabe bedre dyrevelfærd for landbrugsdyrene.

Når dette lykkes, er det, at vi ser de store dyrevelfærdsmæssige gennembrud, som vi for eksempel gennem de sidste 10 år har set det med udfasning af buræg i dansk detailhandel, stop for næbkupering af høns, en omlægning kyllingeproduktionen til flere fritgående og økologiske kyllinger samt stop for aflivning af tyrekalve i mælkeproduktionen.

Magten ligger i indkøbskurven

Men Dyrenes Beskyttelse kan ikke alene skabe bedre dyrevelfærd. På trods af, at Dyrenes Beskyttelse er en forening med en bred og solid opbakning fra knap 70.000 medlemmer, er dette ikke nok til alene at skabe bedre dyrevelfærd for de 230 millioner landbrugsdyr, som årligt indgår i den danske fødevareproduktion.

Vi er som forening nødt til konstant gennem kampagner at sætte fokus på dyrevelfærdsproblematikker over for den brede offentlighed, oplyse samt appellere til danskerne, danske forbrugere, producenter og detailhandlen om hele tiden at gøre det bedre.

En god dialog med det omgivende samfund, herunder erhvervsvirksomheder, er vejen frem

Britta Riis
Direktør, Dyrenes Beskyttelse

Som forbruger har vi alle en enorm magt, når vi handler fødevarer. Ved at vælge fødevarer som er produceret med god dyrevelfærd, har vi alle sammen mulighed for at skubbe til en positiv udvikling, så stadig flere landbrugsdyr får adgang til det fri og mulighed for at udleve deres naturlige adfærd. Den form for dyrevelfærd, som man som forbruger får, når man vælger økologiske fødevarer - eller fødevarer som er ”Anbefalet af Dyrenes Beskyttelse”.

Dette forudsætter, at vi har nogle modige og dygtige landmænd, som tør omlægge deres produktion til noget bedre, nogle visionære producenter og en detailhandel i Danmark, som tør gå forrest og tage varer produceret med god dyrevelfærd ind i sortimentet samt markedsføre disse. Det er hele ideen med Dyrenes Beskyttelses arbejde med forbrugerdrevet dyrevelfærd.

Ngo’er og erhvervsliv må samarbejde trods uenigheder

Kan man så som uafhængig ngo indgå samarbejde med erhvervslivet om at skabe bedre dyrevelfærd?

Ja, det kan man - og det bør man gøre. Netop i erkendelse af, at vi kan skabe langt bedre resultater på dyrevelfærdsområdet, hvis vi gør det sammen. Dyrenes Beskyttelse har blandt andet igennem de sidste ti år haft strategiske samarbejder med Irma, Lactalis, Løgismose Meyers, Salling Group, Rokkedahl Food og REMA 1000 omkring projekter med udvikling af god dyrevelfærd som omdrejningspunkt.

Læs også

Det er så også vigtigt i den type samarbejde at erkende og acceptere, at man ikke nødvendigvis kan være enige om alt. Det handler om at opstille nogle klare målsætninger, et klart defineret projekt og nogle fælles spilleregler. Og så samarbejde om at gennemføre projektet.

I Dyrenes Beskyttelse tror vi på, at en god dialog med det omgivende samfund, herunder erhvervsvirksomheder, er vejen frem til at skabe bedre dyrevelfærd. Døren er altid åben hos Dyrenes Beskyttelse for virksomheder, som har høje ambitioner på dyrevelfærdsområdet.

Greenwashing får forbrugerne til at miste modet

Hvad med risikoen for greenwashing?

Der er ingen tvivl om, at virksomheder har en interesse i at fortælle historien om, at man har indgået et samarbejde med Dyrenes Beskyttelse.

Hvis  forbrugerne mister motivationen for at gøre en forskel gennem deres indkøb af fødevarer, vil det være et alvorligt tilbageslag

Britta Riis
Direktør, Dyrenes Beskyttelse

Det er selvfølgelig helt legitimt, så længe der er fokus på selve projektet, målsætninger samt de resultater, der opnås. Vi holder vores samarbejdspartnere op på de i fællesskab formulerede målsætninger, så der er handling bag ordene hele vejen rundt og ikke bare er tale om greenwashing.

Når der greenwashes, fratages forbrugerne nemlig muligheden for at træffe reelle oplyste dyrevelfærdsvalg, hvilket kan have alvorlige konsekvenser for udviklingen af dyrevelfærden for de 230 millioner landbrugsdyr i Danmark.

Hvis det ender med, at forbrugerne bliver forvirrede, handlingslammede og mister motivationen for at gøre en forskel gennem deres indkøb af fødevarer, vil det nemlig være et alvorligt tilbageslag for den fortsatte udvikling af god dyrevelfærd i Danmark. Derfor bruger vi vores stemme til at hjælpe forbrugerne til at vælge produkter, hvor der er tale om reelle, dyrevelfærdsmæssige forbedringer.

Dyrenes Beskyttelse sætter barren højt, og vi løfter den hele tiden. I årene frem vil vi fortsætte arbejdet med forbrugerdrevet dyrevelfærd og gennem fagligt baseret forbrugeroplysning, kampagner, dialog og samarbejde med erhvervsvirksomheder skubbe på for at skabe endnu mere god dyrevelfærd i Danmark. Alle, som ønsker at bidrage til dette, er inviteret med.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Britta Riis

Direktør, Dyrenes Beskyttelse, formand, World Federation for Animals
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 1994)

0:000:00