Debat

Verdensnaturfonden: Danske virksomheder kan forvente en gedigen gevinst, hvis de investerer i naturen

I Verdensnaturfonden indgår vi partnerskaber for at hjælpe virksomheder til at træffe de rigtige beslutninger for naturen. Og der er økonomiske gevinster at hente, hvis virksomhederne investerer grønt, skriver Bo Øksnebjerg,

I fremtiden skal alle virksomheder arbejde i pagt med – i stedet for bekostning af – naturen. Ellers går det galt, skriver Bo Øksnebjerg.
I fremtiden skal alle virksomheder arbejde i pagt med – i stedet for bekostning af – naturen. Ellers går det galt, skriver Bo Øksnebjerg.Foto: Ricardo Moraes/Reuters/Ritzau Scanpix
Bo Øksnebjerg
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Verdensnaturfonden arbejder nationalt og globalt for at genskabe naturens økosystemer, men vi kan ikke gøre det alene. I fremtiden skal alle virksomheder arbejde i pagt med – i stedet for bekostning af – naturen. Ellers går det galt.

Vi skal ikke længere tage mere fra naturen, end den kan bære. Tværtimod er det tid til, at vi giver tilbage. Den erkendelse er også nået til virksomhederne: Det er ikke længere nok ikke at gøre skade – i fællesskab skal vi i stedet bidrage positivt til planeten. Og det vil gøre os alle sammen – inklusive naturen – rigere.

Investér i naturen

Naturkrisen har selvfølgelig fået verdens virksomheders opmærksomhed. Regnedrengene i World Economic Forum (WEF) de seneste år kigget på, hvad vi kan gøre ved problemet.

Først og fremmest konkluderer WEF, at halvdelen af verdens bruttonationalprodukt afhænger af naturen. WEF vurderer også, at klimakrisen og tabet af biodiversitet udgør de største globale risici for verdensøkonomien de næste ti år.

Temadebat

Kan 'grønne' civile aktører samarbejde med erhvervslivet?

Klimakrisen kræver, at alle sektorer omstiller sig. Men kan grønne ngo'er og erhvervssektoren forenes om en grønnere fremtid uden at give køb på mål og værdier?

Disse spørgsmål undersøger Altinget Civilsamfund i en ny temadebat.

Listen over paneldeltagere tæller både eksperter, civile aktører og erhvervsliv. Debattørerne kan findes her.

Om temadebatter:
Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes egen holdning.

Vil du deltage i debatten? Skriv til [email protected].

Men derefter bliver konklusionerne mere overraskende.

For i stedet for at lade banker og forsikringsselskaber lide tab, anbefaler WEF, at verdens virksomheder investerer i naturen – fuldstændig som de ville gøre i deres produktionsapparat, forsyningskæder eller medarbejdere, når krisen kradser.

WWF Verdensnaturfonden og World Economic Forum kalder det "nature positive" – vi giver bogstaveligt mere tilbage til naturen, end vi tager.

Det handler altså ikke bare om at være i balance med naturen, men om at give tilbage.

Den erkendelse har flere og flere virksomheder heldigvis allerede gjort sig. Virksomheder som Unilever, HP og Ørsted er allerede i gang, har lavet biodiversitetspolitikker og konkrete tiltag. Men vi skal have endnu flere med, hvis vi skal lykkes.

Danmarks er næstsidst i EU

I WWF Verdensnaturfonden er vi allerede i gang med naturbaserede projekter, som kan gøre verden "nature positive".

Et godt eksempel er vores globale partnerskab med Velux. Gennem et 20-årigt partnerskab tager Velux Gruppen frem mod 2041 ansvar for hele koncernens historiske og fremtidige CO2-aftryk.

Danmark er blandt de mest forbrugende, klima- og biodiversitetsbelastende lande i verden. Derfor kan især danske virksomheder forvente en gedigen gevinst, hvis de tænker nyt 

Bo Øksnebjerg
Generalsekretær, WWF Verdensnaturfonden

Velux finansierer skovprojekter, som udvikles og drives af WWF Verdensnaturfonden, svarende til i alt 4,5 millioner tons CO2 samt en buffer på 25 procent, der potentielt kan bringe det samlede tal op på 5,6 millioner tons CO2.

I Verdensnaturfonden arbejder vi for at genskabe naturens økosystemer. Men vi kan ikke gøre det alene. I fremtiden skal alle virksomheder arbejde i pagt med naturen.

Danmark er blandt de mest forbrugende, klima- og biodiversitetsbelastende lande i verden. Og derfor kan især danske virksomheder forvente en gedigen gevinst, hvis de tænker nyt på dette område. De har med andre ord mest at hente, hvis vi skifter til fremtidens naturpositive økonomi.

Danmark ligger næstsidst i EU, når det gælder naturbeskyttelse. Lad os for guds skyld få fikset det og samtidig blive et rigere samfund.

Så kære politikere og virksomheder: Lad os mødes og tale om, hvordan vi i fællesskab skaber grundlaget for fremtidens naturpositive økonomi. Verden har brug for, at vi samler vores viden og løser problemerne sammen. Husk: Der er ingen business på en død planet. Men der er masser af penge at tjene på en grøn og blå én af slagsen.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Bo Øksnebjerg

Partner, Ernest & Young, fhv. generalsekretær, WWF
biolog (Københavns Uni. 1997)

0:000:00