Debat

Lærere kan dele undervisning på digital platform

DEBAT: Ved at planlægge og dele undervisning på digital platform, får lærere redskaber til at differentiere undervisningen og effektivisere deres forberedelsestid. Det mener Elin Aggeboe, afdelingsleder fra Firkløverskolen, og Mette Jensen, konsulent hos KMD.
Foto: Colourbox
Pernille Diana Castle Møller
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Elin Bielefelt Aggeboe og Mette Lysemose Jensen
Hhv. afdelingsleder fra Firkløverskolen i Give og Uddannelseskonsulent i KMD

Med folkeskolereformen lige om hjørnet kræves et ekstra fokus på at udfordre den enkelte elev, sætte klare læringsmål, differentiere undervisningen og udfordre lærernes forberedelsestid.

Det er store forandringer for både lærere, skoleledere og skoleforvaltninger, som i løbet af foråret bruger meget tid og mange ressourcer på at planlægge og forberede reformen. 

I Vejle Kommune har de tacklet den udfordring med en digital understøttelse af lærernes forberedelse og planlægning af undervisningen.

Fakta

Fra 18. februar og en måned frem sætter Velfærdsteknologidebatten fokus på nye og implementerede velfærdsprojekter rundt om i landet.

Læs mere om denne måneds debat her.

Altinget | Velfærdsteknologi har sat gang i et nyt debatkoncept, som går under navnet Velfærdsteknologidebatten. Det nye koncept vil overordnet fokusere og styrke den politiske og faglige debat i Danmark på området for velfærdsteknologi. Løbende inviterer Altinget l Velfærdsteknologi eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger på området for velfærdsteknologi.

Bland dig gerne i debatten ved at sende en mail til [email protected].

Deling af undervisningsmateriale
Konkret har mange klasser og skoler i Vejle taget den digitale platform KMD Education til sig, som et muligt svar på nogle af udfordringerne i skolereformen.

Det er et digitalt planlægningsværktøj, der sætter fokus på videndeling, mål og undervisningsdifferentiering. Dermed rammer det ind i de nye arbejdsmetoder, der er behov for på skolerne. 

KMD Education er ikke noget tillæg, fryns eller "flødeskum", som kan vente, til vi er færdige med skolereformen. Det er derimod et digitalt redskab, som kan understøtte skolereformen.

Elin Bielefelt Aggeboe og Mette Lysemose Jensen
Afdelingsleder fra Firkløverskolen i Give og Uddannelseskonsulent KMD

Det betyder for eksempel, at når en lærer tilrettelægger et undervisningsforløb i KMD Education, skal han/hun både sætte mål for forløbet og de opgaver, der stilles undervejs, og disse mål er synlige og tilgængelige for eleverne.

Han/hun har mulighed for at differentiere opgaverne ved hjælp af materialer, medier, formuleringer, mål, struktur, opgaver mv. I praksis betyder det, at fællesskabet danner rammen for forløbet, og opgaver, mål og arbejdsformer er differentierede på forskellig vis.

Der er i dag mange dygtige lærere rundt om i landet og også i Vejle, der laver spændende undervisningsforløb alene eller sammen i teams. Indtil nu har vi ikke haft en procedure i forhold til, hvordan de forløb kommer andre kolleger til gode i form af inspiration eller brug.

Det er ofte foregået mundtligt eller på et kopiark i en pause. Men nu bliver disse undervisningsforløb automatisk tilgængelige for alle kolleger på skolen, og de skoler i kommunen, der ønsker at dele. Alle kan nu lade sig inspirere af dem eller vælge at bruge et forløb mere eller mindre direkte i sin egen undervisning efter at have tilpasset det til eleverne.

Mere tid til faglighed
Vi er blevet spurgt, om al den digitalisering ikke gør læreren overflødig på sigt. Nej, derimod kan den rette digitale understøttelse skabe mere tid til både faglig understøttelse og relationsarbejde. Det kan være et redskab til styrket klasserumsledelse og give mere tid til vedkommende og vigtige samtaler i fællesskabet.

Vi oplever, at eleverne er blevet mere selvkørende, og at der er mere ro i undervisningen, da strukturen, dagsordenen og læringsmålene er kendt for alle og ikke kun sidder gemt i lærerens hoved.

It kan naturligvis ikke alt. Det er læring og eleverne, som er i centrum. En øget brug af digital understøttelse kræver vilje og mod til at forandre arbejdsgange og tilgange. Mod til at overveje og erkende, om vi har de rigtige redskaber og kompetencer til at realisere de politiske og pædagogiske ambitioner.

I Vejle kommune går Afdelingen for Uddannelse og Læring/forvaltningen foran ved at træffe valg og få stillet et brugbart redskab til rådighed på skolerne.

KMD Education er ikke noget tillæg, fryns eller ”flødeskum”, som kan vente, til vi er færdige med skolereformen. Det er derimod et digitalt redskab, som kan understøtte skolereformen.
 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00