Debat

Appværksted aktiverer borgere med særlige behov

DEBAT: Borgere med specielle behov er med til at udvikle app's til turistmål i Kalundborg. Det har gjort dem mere selvhjulpne og til en aktiv del af kommunen, skriver Thomas Knudsen, chef for Bo- og Vækstcenter Kalundborg i Kalundborg Kommune.
Foto: Facebook
Pernille Diana Castle Møller
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Thomas Knudsen
Centerchef for Bo- og Vækstcenter Kalundborg, Kalundborg Kommune

AppVærkstedet opstod i et projekt, hvor Bo & Vækstcenteret i Kalundborg i samarbejde med Naturstyrelsen, skulle revitalisere Røsnæsspidsen som en turistattraktion til glæde for borgere og turister. Et OPI-samarbejde med en teknologisk samarbejdspartner, som blev nøglen til udvikling af både borgere og Røsnæs.

Tidligere har borgerne været gemt lidt væk i beskyttede værksteder, hvilket vi gerne ville lave om på. Med henblik på, at borgerne i højere grad skal være en del af samfundet og bidrage til samfundsopgaver med de kompetencer, som borgere inden for dette område kan byde ind med.

Da vi så mødtes med firmaet Euman, som er den teknologiske part i OPI-samarbejdet, åbnede der sig nye perspektiver i forhold til digitalformidling og brug af teknologi. Det blev starten på AppVærkstedet, hvor teknologien og produktet er bærende pædagogiske elementer.

Fakta

Fra 18. februar og en måned frem sætter Velfærdsteknologidebatten fokus på nye og implementerede velfærdsprojekter rundt om i landet.

Læs mere om denne måneds debat her.

Altinget | Velfærdsteknologi har sat gang i et nyt debatkoncept, som går under navnet Velfærdsteknologidebatten. Det nye koncept vil overordnet fokusere og styrke den politiske og faglige debat i Danmark på området for velfærdsteknologi. Løbende inviterer Altinget l Velfærdsteknologi eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger på området for velfærdsteknologi.

Bland dig gerne i debatten ved at sende en mail til [email protected].

Grundlag handlekompetente borgere
Samarbejdet mellem Euman og Bo- og Vækstcenter Kalundborg har allerede nu et år efter sin opstart givet en række synlige forandringer hos vores borgere.

Eksempelvis oplevede vi ved første workshop med Euman, at tre af drengene gik i baglås – tog deres hætter op og nægtede at lytte og deltage. Men det har hurtigt vist sig, at de faktisk er blevet nogle af de største aktiver i AppVærkstedet. Allerede på første dag løb de rundt og jagtede virtuelle dyr – nu er de med til at skabe guidede turer og digitale oplevelser på Røsnæs. En enkelt forsøger sig endda på engelsk, når det er nødvendigt.

De har bevæget sig fra at være passive modtagere af et dagtilbud – til at være deltagende og væsentligt mere handlekompetente, end vi havde turdet håbe på

Thomas Knudsen
Centerchef for Bo- og Vækstcenter Kalundborg

Vi har oplevet borgere, der med teknologien som værktøj, har udviklet sig hurtigere, end vi har været vant til. De har bevæget sig fra at være passive modtagere af et dagtilbud – til at være deltagende og væsentligt mere handlekompetente, end vi havde turdet håbe på.

Derudover har AppVærkstedet haft stor effekt på borgernes personlige fremtræden, både i form af øget egen fokus på personlig hygiejne, men også på den måde de nu optræder i mødet med andre mennesker, hvor introvert usikkerhed er byttet ud med en mere selvsikker og imødekommende adfærd.  

En god besparelse
Borgernes tekniske kompetencer og flair har pludseligt kunne omsættes til værkstedsindhold, som kommer både turister og borgerne i Kalundborg til gode. Borgerne har fået ny energi og gåpåmod og giver alt, hvad de har af teknisk kunnen, kreativitet og personlig energi.

På nuværende tidspunkt har værkstedet produceret en App med to oplevelsesture, der på markedsvilkår ville have kostet omkring 85.000 kroner stykket. Det bevidner og dokumentere i høj grad det potentiale, AppVærkstedet rummer for kommunen.

Det var vores vision at bringe borgerne i tættere kontakt med både samfund og arbejdsliv. Denne vision er vi meget tæt på at realisere. Værkstedsdeltagerne har i sommeren 2013 været informationsguider omkring Røsnæs fyr og den udstilling, fyret indeholder. Hen over vinteren har værkstedet skabt nye digitale oplevelser, som hen over den kommende sommer skal vises frem for både lokale og udefrakommende turister. 

Bedre effekt i OPI-samarbejde
OPI-samarbejdet har de sidste uger vist sig at være meget værdifuldt i forhold til vores vision, da Euman har kanaliseret en opgave for Dansk Røde Kors forbi værkstedet. Her skal deltagerne være med til at skabe en App til Dansk Røde Kors’ 150-års jubilæum – et godt eksempel på at arbejdslivet er kommet væsentligt tættere på borgerne. 

Teknologien har i denne sammenhæng være enzym for skabelse af både kontakt og menneskelig merværdi – til glæde for både kommunen, turisterne og ikke mindst borgerne.

Fra Bo- og Vækstcenter Kalundborg er vi overbeviste om, at en øget brug af ny teknologi i samarbejdet med borgerne fremadrettet kan være med til at skabe nye veje for borgerne på det voksenspecialiserede område – både i forhold til en højere grad af livsmestring for den enkelte, men i lige så grad i forhold til at kunne bidrage til samfundet.

I den forbindelse er det vores klare oplevelse, at det offentlige står stærkere ved indgåelse af OPI-samarbejder, idet det offentlige alene kan have svært ved at finansiere og følge den teknologiske udvikling, samt rekruttere den personalemæssige teknologiske knowhow, som er påkrævet i et projekt af denne karakter.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00