Debat

Ny velfærdsteknologi kræver nyt offentlig-privat samarbejde

DEBAT: Private virksomheder og offentlige uddannelsesorganisationer er afhængige af hinanden, når nye teknologier skal tilpasses dagligdagen og skabe værdi på bundlinjerne. Det mener UC Sjællands prorektor og direktøren i Blue Ocean Robotics.
Foto: Colourbox
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Lena Venborg Pedersen og Rune Larsen 
Hhv. prorektor ved University College Sjælland og direktør i Blue Ocean Robotics

Robotstøvsugere er blevet en af de mest omtalte teknologier, når debatten går omkring fremtidens velfærdsteknologier.

Men robotstøvsugere er kun et lille hjørne af, hvad der i øjeblikket udvikles og afprøves i forsknings- og udviklingsmiljøer verden over af nye robotteknologier, som kan få stor betydning for fremtidens velfærdssamfund.

Omkring den digitale udvikling i det offentlige Danmark ser vi disse år mange store initiativer og også, at det ikke altid er så enkelt at få løsningerne til at spille rigtigt sammen og høste de tiltænkte gevinster. De nye teknologier rummer utroligt mange muligheder, men også vanskeligheder og barrierer, når de skal implementeres i de daglige arbejdsgange i f.eks. myndigheder, på skoler og på sygehuse.

Det er derfor mere afgørende end nogensinde, at de teknologiske løsninger bliver udviklet, afprøvet og implementeret i tæt relation til de konkrete praksisser. Det er baggrunden for, at University College Sjælland som uddannelsesinstitution og Blue Ocean Robotics som en industriel virksomhed har valgt at indgå et nyt strategisk partnerskab.

Fakta
Deltag i debatten!

Send dit indlæg til [email protected], eller skriv i kommentarfeltet nedenfor.

Blue Ocean Robotics udvikler og udbreder de nyeste, innovative robotsystemer til sundheds-, uddannelses- og industrisektoren. University College Sjælland uddanner fremtidens medarbejdere til bl.a. skoler og sygehuse og samarbejder med offentlige institutioner om videreuddannelse, forskning og udvikling.

Forretningsmodel er som et økosystem
Når gevinsterne med nye velfærdsteknologiske løsninger skal høstes, er University College Sjælland og Blue Ocean Robotics overbeviste om, at det kun kan ske under helt nye offentlige-private samarbejdsformer.

Der er ingen, der siger, at offentlig-privat samarbejde altid vil være nemt. Mødet mellem offentlige institutioner og private virksomheder er også et møde mellem forskellige kulturer, traditioner og sprogbrug.

Lena Venborg Pedersen og Rune Larsen
Hhv. prorektor ved University College Sjælland og direktør i Blue Ocean Robotics

De nye teknologiske løsninger skal skabe værdi på bundlinjerne i både den offentlige organisation og i virksomheden, og de skal tilpasses de faktiske daglige arbejdsgange på f.eks. sygehuse og skoler. Det kan kun lade sig gøre i en forretningsmodel, der fungerer som et økosystem, hvor alle dele er afhængige af hinanden.

Virksomheden får gennem partnerskabet testet produkter og opnår kendskab til og kanaler og relationer til deres offentlige kunder. Hvem er brugerne og medarbejderne, hvordan er beslutningsprocesserne, og hvordan kan teknologierne oversættes og overføres fra andre kontekster i andre lande, hvor de er udviklet, og anvendes i de praktiske arbejdsgange?

Som uddannelsesorganisation kan University College Sjælland være et afgørende bindeled. Som professionshøjskole er ønsket, at fremtidens studerende opbygger et tæt kendskab til morgendagens teknologier og stifter bekendtskab med deres muligheder og anvendelse allerede under uddannelsen og i deres projekter og praktik.  

Dette ligger i forlængelse af en mangeårig indsats med at skabe ny digital uddannelseskultur på uddannelserne, hvor det bl.a. er lykkedes at udbrede e-læringsuddannelser til lærer, pædagog, sygeplejerske, fysioterapeut, ergoterapeut, socialrådgiver, bioanalytiker og ernæring og sundhed.

Også i arbejdet med videreuddannelse af ledere og medarbejdere og i nationale og internationale forsknings- og udviklingsprojekter i samarbejde med myndigheder og offentlige institutioner ønsker University College Sjælland at styrke fokus på, hvordan de nye teknologier mest hensigtsmæssigt og succesfuldt bliver implementeret.

Nyt og stærkt læringsværktøj i folkeskolen
Som konkret eksempel på et område, der adskiller sig meget fra de klassiske eksempler som robotstøvsugere, har det nye samarbejde ført til, at University College Sjælland ved Danmarks Læringsfestival i Bella Center 25.-26. marts præsenterede nogle af de allernyeste robotteknologier, som anvendes i nordamerikanske skoler - f.eks. den første prototype af den nye canadiske EZ-robot, der er på vej på markedet.

University College Sjælland vil sammen med Blue Ocean Robotics teste, hvordan danske skoler kan anvende EZ-robotterne og tilpasse disse til et dansk curriculum og til danske tilgange til læring.

Med EZ-robotter kan eleverne gøre deres idéer til virkelighed med et modulsystem af arme, rotorer, greb, kameraer, sensorer, som er let sammensættelige med Clip'n'Play Technology. Eleven kan selv skabe og designe sine egne produkter, 3D-printe dem og efterfølgende programmere dem via 3D-softwareplatformen.

EZ-robotterne ser dermed ud til at kunne blive et nyt og stærkt læringsværktøj, der både kan fremme elevernes interesse for de naturvidenskabelige fag, stimulere lysten til entreprenørskab og øge forståelse af programmering og ny teknologi.

Dette er i tråd med erfaringerne fra de mange nordamerikanske skolemiljøer, hvor robotteknologierne mere og mere bliver en del af hverdagen. Både ledelser og lærere oplever, at teknologierne er god til at skabe interesse for og stimulere læring for stof, der ellers ofte opleves som vanskeligt.

EZ-robotterne er et af mange eksempler på nye robotteknologier, som kan anvendes til læring i folkeskolen for både små og større børn. Der er også allerede nu høstet rigtig gode erfaringer for, hvordan nogle robottyper kan være ekstra gavnlig for f.eks. børn med autisme.

Center for Undervisningsmidler ved University College Sjælland udbyder derfor i 2014 nu en række nye kurser og undervisningsforløb om de forskellige robotteknologiers anvendelsesmuligheder i folkeskolen.

Vi skal lære at arbejde 
Samarbejdet mellem University College Sjælland og Blue Ocean Robotics vil i 2014 blive udviklet på en række områder inden for såvel læring i skolen som omkring social- og sundhedssektoren bredt forstået, både omkring de teknologiske muligheder på f.eks. sygehusene og hos borgerne i deres hjem.

Som led i udviklingen af samarbejdet er University College Sjælland platinumsponsor for den store internationale robot-konference i Billund, "Robo Businnes Europe", 26.-28. maj, hvor der bl.a. vil blive sat fokus på de nye muligheder i samarbejdsfladen mellem industri, forskning og uddannelse.  

Der er ingen, der siger, at offentlig-privat samarbejde altid vil være nemt. Mødet mellem offentlige institutioner og private virksomheder er også et møde mellem forskellige kulturer, traditioner og sprogbrug. Og selvom vi taler om forretning og økonomi i begge verdener, er det med forskellige udgangspunkter.

Det ændrer ikke på, at vi som privat virksomhed og offentlig uddannelsesinstitution er afhængige af hinanden, hvis Danmark skal være på forkant i at udnytte morgendagens teknologiske løsninger på måder, der kan fremme kvalitet, og som kan implementeres på effektiv vis til gavn for borgere, ydelser og fremtidens rammer for velfærd.

Vi skal have sat de nye teknologiske løsninger rigtigt i spil - derfor skal vi også lære at arbejde sammen på nye måder.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00