Tryg-direktør om databrug: Forbrugerne har også et ansvar

DEBAT: Databaseret konkurrence er muligt, fordi vi som forbrugere accepterer, at virksomheder kan bruge vores data. Her skal virksomhederne gøre det nemmere for forbrugerne at tage et oplyst valg, skriver Lars Bonde, koncerndirektør i Tryg.

Af Lars Bonde
Koncerndirektør, Tryg

Data om 50 millioner Facebook-brugere blev uden deres vidende anvendt i den amerikanske præsidentvalgkamp. En virksomhed, vi alle kendte, der gik alt for langt i anvendelsen af kundernes data – og som dermed misbrugte brugernes tillid.

Sagen og den enorme mediebevågenhed, der fulgte med, har sat et solidt aftryk også i Danmark, hvor mange er blevet bekymrede for, hvordan virksomhederne indsamler og anvender kundernes data.

En undersøgelse, vi i Tryg fik foretaget i sommeren 2018 af YouGov, viser, at der er en udpræget dataskepsis i befolkningen – selv over for virksomheders brug af det, man kan kalde almindeligt og tilgængeligt data fra offentlige registre: CPR-registret, motorregistret BBR og så videre. Det vidner om, at de fleste danskere har en meget lille viden om, hvad virksomheder bruger data til.

Det bærer forbrugerne selv et ansvar for at sætte sig bedre ind i – men vi står også over for en stor oplysningsopgave som virksomhed.

Man siger selv ja
Som forbruger har langt de fleste af os i årevis båret rundt på en smartphone med gps-tracker, der indsamler data om vores færden. Vi siger ja til at dele data, når vi henter en app. Vi accepterer massevis af betingelser på nettet for hurtigt at nå et slutresultat. Og yderst sjældent ulejliger vi os med at finde ud af, hvad det egentlig er, vi siger ja til.

Det er i sidste ende vores eget ansvar.

Problemet opstår selvfølgelig, når samtykket, man skal acceptere, ofte er over tyve sider. Her peger pilen på virksomhederne.

Vi skal gøre os umage for at lave korte og letforståelige samtykker, som folk hurtigt kan danne sig et overblik over. Vi skal sigte mod en langt større åbenhed og gennemsigtighed i den data, vi anvender. Det bliver kun endnu vigtigere i fremtiden, når vi kommer til at bruge flere data, end vi gør i dag.

Det bliver en kamp om tillid
Tryg er en datadrevet virksomhed, der i 300 år har levet af data for at kunne vurdere folks risiko for at få skader. Det danner hele grundlaget for, at vi kan tilbyde kunderne vores kerneprodukt: en forsikring.

Vi tror, data bliver et endnu større konkurrenceparameter i fremtiden, end det har været hidtil, når for eksempel udenlandske aktører som Amazon, Google og Facebook en dag finder på at sælge forsikringer. Amazon er allerede i gang.

Men dataetik bliver et mindst lige så stort konkurrenceparameter; kundernes tillid til, at selskaberne forvalter kundernes data på en ansvarlig måde.

I vores anvendelse af data i Tryg arbejder vi efter tre klare etiske retningslinjer: sikkerhed, frit valg og transparens. Vi opbevarer data i et sikkert miljø og er underlagt skrappe krav fra myndighederne. Vi presser ikke kunderne til at vælge datadrevne løsninger, de ikke har lyst til.

Derfor tilbyder vi for eksempel, at vores kunder kan vælge at købe en datadreven bilforsikring, der belønner god køreadfærd med op til 30 procent på forsikringen. Eller de kan købe en klassisk bilforsikring, som de kender den.

Mulighed for at tage ansvar
Både kunder og virksomheder er på en modningsrejse, når det gælder afgivelse og anvendelse af data. Vi er derfor tilhænger af det frie valg. Og så har vi en ambition om, at vi kan udvikle en digital løsning, der sørger for, at vi kan levere et dataoverblik til vores kunder i det øjeblik, anmodningen rammer Tryg.

For hvis vi skal vinde kundernes tillid, er vi nødt til at blive langt mere åbne og transparente, end vi er i dag. Så vi kan give kunderne mulighed for at tage ansvar for, hvad det er, de siger ja til.

Forrige artikel Aalborg Universitet og DI: Humanister skal uddannes i it og teknologi Aalborg Universitet og DI: Humanister skal uddannes i it og teknologi Næste artikel Medlem af ekspertgruppe: Vi bør også lave etik-anbefalinger til det offentlige Medlem af ekspertgruppe: Vi bør også lave etik-anbefalinger til det offentlige
  • Anmeld

    Anthony Barrett

    Big Brother?

    "Derfor tilbyder vi for eksempel, at vores kunder kan vælge at købe en datadreven bilforsikring, der belønner god køreadfærd med op til 30 procent på forsikringen" skriver Lars Bonde.

    Det er en interessant ide; ikke mindst hvis resultaterne blev linket til Centralregistret for Motorkøretøjer, således at det kunne trækkes frem af bilsynet , når køretøjet kom til syn.

    Nogle vil måske mene at det er for meget "Big Brother"