Lennart Damsbo-Andersen
 svarer 
Ole Birk Olesen

Lennart Damsbo-Andersen (S) spørger transport-, bygnings- og boligministeren, Ole Birk Olesen, hvordan forenklingen af afstandskravet for fjernbuskørsel kommer til at påvirke passagergrundlaget for hvert af de regionale trafikselskaber, for DSB og for Arriva

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 129, Spørgsmål 7
Vil ministeren redegøre for, hvordan forenklingen af afstandskravet for fjernbuskørsel kommer til at påvirke passagergrundlaget for hvert af de regionale trafikselskaber, for DSB og for Arriva?

Svar fra torsdag den 31. januar 2019
Vil ministeren redegøre for, hvordan forenklingen af afstandskravet for fjernbuskørsel kommer til at påvirke passagergrundlaget for hvert af de regionale trafikselskaber, for DSB og for Arriva?

Svar:

Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har i forbindelse med udarbejdelsen af lovforslaget fået foretaget en analyse af konsekvenserne af at ændre på afstandskravene på fjernbusmarkedet. I analysen skønnes over både forventede mobilitetsgevinster samt betydningen for den øvrige kollektive trafik af lovforslaget. Den samlede afrapportering er foretaget af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen i samarbejde med et eksternt konsulenthus, og kan læses på styrelsens hjemmeside på https://www.trafikstyrelsen.dk/DA/KollektivTrafik/Trafikale-analyser/Afstandskrav-for-fjernbusser.aspx.

I ovennævnte analyse skønnes en ændring af afstandskravene til et fælles krav på 75 kilometer mellem passagerernes af- og påstigning at medføre ca. 584.000 nye fjernbuspassagerer, hvoraf ca. halvdelen skønnes at ville være nye rejsende, mens resten skønnes overflyttet fra øvrige kollektiv bus- og togtrafik samt biler, jf. tabel 1.

Til sammenligning vurderer Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, at det samlede antal bus- og togpassagerer årligt er over 5o0 mio., jf. min besvarelse af TRU spørgsmål 10 (TRU L 129).

Tabel 1. Skøn for nye fjernbuspassagerer Nye fjernbuspassagerer i alt Nye fjernbuspassagerer i alt Nye rejsende Fra øvrig kollektiv trafik Fra bil 584.000 292.000 263.000 29.000 Side Kilde: Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen og Incentive; 2018. Rapporten kan læses her:

https://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Kollektiv-Trafik/Trafikale-analyser/Afstandskrav-forfjernbusser.aspx.

I ovennævnte analyse er passageroverflytningen fra øvrig kollektiv trafik ikke opdelt på transportformer og trafikvirksomheder. Det fremgår imidlertid af analysen, at det samlede skønnede bruttobilletindtægtstab for den øvrige kollektive bus- og togtrafik fordeler sig således, at DSB skønnes at bære ca. 80 pct., Arriva skønnes at bære 5 pct., mens trafikselskaberne tilsammen forventes at bære de resterende 15 pct.
0:000:00