Lennart Damsbo-Andersen
 svarer 
Ole Birk Olesen

S: Vil fjernbusserne udkonkurrere dele af den kollektive trafik?

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 129, Spørgsmål 10

Er det ministerens vurdering, at fjernbusserne på sigt vil udkonkurrere den del af den kollektive trafik, der varetages af staten, kommuner eller regioner?

Svar fra torsdag den 31. januar 2019
Ole Birk: Fjernbusser kan ikke udkonkurrere kollektiv trafik

Fjernbussernes årlige passagertal var i 2017 knap 1,½ mio. passagerer. Det nye afstandskrav, der lægges op til med lovforslag L 129 skønnes at medføre ca. 0,6 mio. nye fjernbuspassagerer.

Fjernbusmarkedet skønnes således - når markedet forventeligt efter 2-3 år har tilpasset sig det nye afstandskrav - at udgøre lidt over 2 mio. passagerer årligt.

Til sammenligning udgør påstigertallet på trafikselskabernes busruter godt 315 mio. og knap 12 mio. på lokalbanerne, jf. tabel 1. Passagertallet på DSB’s fjernog regionaltogstrafik udgør ca. 76 mio., og Arrivas passagertal er ca. 6,6 mio.

Hertil kommer ca. 112 mio. S-togspassagerer og over 63 mio. passagerer i metroen.

Trafik,- Bygge- og Boligstyrelsen vurderer, at det samlede passagertal i den offentligt finansierede kollektive trafik er over 500 mio. passagerer årligt, når der tages højde for passagerer, der stiger om mellem transportmidlerne.

Selv med et lavere afstandskrav til fjernbuskørslen, som skønnes at medføre relativt set betydeligt flere fjernbuspassagerer, vurderes denne fremover at udgøre en meget lille andel af den kollektive transport i bus og tog.

Det bemærkes, at en fjernbus med lovforslaget skal køre minimum 75 kilometer mellem den enkelte passagers på- og afstigning. Da en stor del af den kollektive bus- og togtrafik køres på afstande betydeligt under 75 kilometer, vil fjernbusserne ikke direkte konkurrere med denne del af den offentlige trafik.

Endelig ydes DSB, Arriva og trafikselskaberne årligt godt i omegnen af samlet set 8,2 mia. kr. i kontraktbetaling og tilskud.

På baggrund af ovenstående har jeg svært ved at se, at fjernbusserne skulle kunne udkonkurrere den offentlige kollektive transport.

0:000:00