Henning Hyllested
 svarer 
Ole Birk Olesen

Henning Hyllested (EL) spørger transport-, bygnings- og boligministeren, Ole Birk Olesen, hvad lovforslagets konsekvenser er for partikelforurening og CO2-udledning, når bustransport til dels skal erstattet togtransport

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 129, Spørgsmål 12
Når lovforslaget bl.a. fremsættes for at fremme vejtransporten, vil ministeren så oplyse, hvad forslagets konsekvenser er for partikelforurening og CO2-udledning, når bustransport til dels skal erstattet togtransport?

Svar fra fredag den 1. februar 2019
Når lovforslaget bl.a. fremsættes for at fremme vejtransporten, vil ministeren så oplyse, hvad forslagets konsekvenser er for partikelforurening og CO2udledning, når bustransport til dels skal erstatte togtransport?

Svar:

Der vurderes ikke at være nogen væsentlig forskel mellem CO2-udledningen fra en dieselbus og et IC3-dieseltog opgjort pr. passager. Partikelforureningen er også omtrent på samme niveau.

I det omfang der er tale om nye rejser, vil der naturligvis være øgede udledninger. Men der er ikke væsentlig forskel på udledningerne alt efter om disse nye rejser foretages med dieselbus eller dieseltog. Bidraget er i alle tilfælde beskedent i forhold til de samlede CO2- og partikeludledninger fra transportsektoren.
0:000:00