Debat

Dansk Erhverv: Regeringens vækstreform bør føre til en skattelempelse

Regeringen bør lancere en vækstpakke, der styrker erhvervslivets muligheder for at øge produktiviteten. Beskatningen skal lempes, og investeringsfradraget inden for forskning og udvikling skal øges, skriver Tore Stramer.

Det kræver en ambitiøs strategi, hvis vi skal sikre, at
dansk erhvervsliv kommer styrket ud af coronakrisen, skriver Tore Stramer.
Det kræver en ambitiøs strategi, hvis vi skal sikre, at dansk erhvervsliv kommer styrket ud af coronakrisen, skriver Tore Stramer.Foto: Pressefoto
Tore Stramer
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Kompensationspakkerne herhjemme har både høstet ris og ros under coronakrisen.

Roserne er mange og velfortjente. Sunde og veldrevne virksomheder er blevet hjulpet igennem krisen, og tusindvis af jobs er blevet reddet.

Temadebat

Hvordan genstarter vi økonomien efter krisen?
Når den værste del af coronakrisen forhåbentligt er overstået til sommer, vil regeringen "løfte blikket" og igangsætte et større reformarbejde, der varigt skal styrke dansk økonomi og øge beskæftigelsen.

Statsminister Mette Frederiksen (S) har i Børsen peget på tre store udfordringer i de kommende år. Den grønne omstilling og målet om at reducere drivhusgasudledningen med 70 procent i 2030 kræver massive investeringer, den skærpede, internationale konkurrence øger kravene til kompetencerne på arbejdsmarkedet, og digitaliseringen øger behovet for at tage nye skridt.

Altinget giver i en ny temadebat ordet til økonomer, interessenter, politikere og tidligere ministre, som vil debattere, hvordan regeringen skal gribe reformarbejdet an.

Hvilke reformer vil kunne bidrage til at styrke dansk økonomi og øge beskæftigelsen? Hvad vil de bedste reformer for erhvervslivet være? Og hvilke vækstreformer er overhovedet realistiske at gennemføre?

Her er deltagerne:

  • Allan Polack, koncerndirektør, PFA Pension
  • Lars Sandahl Sørensen, direktør, Dansk Industri
  • Mogens Lykketoft, tidligere finansminister for Socialdemokratiet
  • Nina Smith, formand for Kommission for 2. generationsreformer
  • Rune Lund (EL), medlem af Folketinget og finans- og skatteordfører
  • Sofie Carsten Nielsen (R), medlem af Folketinget og politisk leder 
  • Thomas Hofman-Bang, direktør, Industriens Fond, som står bag Dansk Konkurrenceevneråd
  • Tore Stramer, cheføkonom, Dansk Erhverv
  • Troels Lund Poulsen (V), medlem af Folketinget og finansordfører.

Om temadebatter:
I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Men kritikken er samtidig også begyndt at pible frem. Senest har Produktivitetsrådet udvist konkret bekymring for, at kompensationspakkerne begrænser den markedsdynamik, der normalt sikrer, at ressourcerne bevæger sig fra lavproduktive virksomheder til virksomheder med højere produktivitet.

Det giver ifølge Produktivitetsrådet anledning til et produktivitetstab, der vil blive større, jo længere hjælpepakkerne fastholdes, efter at aktivitetsforbud er afviklet.

Hjælpepakkerne var nødvendige
Vi er i Dansk Erhverv enige i, at hjælpepakkerne bør afvikles, i takt med at samfundet genåbnes.

Det er dog vores klare opfattelse, at kompensationspakkerne samlet set har reddet dansk økonomi fra et betydeligt produktivitetstab under coronakrisen.

Hjælpepakkerne har holdt hånden under sunde og produktive virksomheder, der ellers ville være gået konkurs under coronakrisens nedlukning.

Det ville have ført til tab af værdifuld knowhow, kunderelationer og arbejdsgange og dermed have skadet både produktiviteten og velstanden herhjemme.

Giver ikke usund forventning
Vi deler dertil heller ikke Produktivitetsrådet bekymringen om, at hjælpepakkerne kan have skabt en generel, måske ligefrem usund, forventning hos dansk erhvervsliv om, at staten træder til med hjælpepakker, hvis en tilsvarende situation opstår i fremtiden.

Coronakrisen er en 100-års krise, som har udløst historiske restriktioner og indgreb. I en sådan situation er det helt nødvendigt, at staten leverer en delvis kompensation til de berørte virksomheder.

Det er i vores optik langt fra hensigtsmæssigt, at virksomhederne opbygger et beredskab, der gør dem i stand til at håndtere en 100-års krise så voldsom som coronakrisen.

Det ville være en overforsigtighed, der vil låse unødig kapital, der ellers ville kunne have været brugt fornuftigt til at udvikle og investere i nye forretningsmuligheder.

Det vil altså entydigt kunne skade produktivitetsudviklingen, hvis virksomhederne anlægger en overforsigtig strategi, hvor man forbereder sig til en ny 100-års katastrofe som coronakrisen.

Ambitiøs vækstpolitik er en nødvendighed                   
Vi er optimistiske, men desværre heller ikke blege for, at vi går en udfordret tid i møde. Mere langvarige skader på produktiviteten kan desværre ikke udelukkes.

Men der er også gode muligheder for, at produktiviteten kan komme styrket ud coronakrisen, hvis flere virksomheder automatiserer deres produktion, ligesom øget anvendelse af e-handel kan styrke produktiviteten.

Det kræver dog en ambitiøs strategi, hvis vi skal sikre, at dansk erhvervsliv kommer styrket ud af coronakrisen. Der er brug for, at regeringen lancerer en ambitiøs vækstpakke, der styrker dansk erhvervslivs muligheder for at investere i tiltag, der øger produktiviteten.

Her bør man se på en generel lempelse af beskatningen og et øget investeringsfradrag inden for eksempelvis forskning og udvikling.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00