Søren Bo Søndergaard
 svarer 
Jeppe Bruus

Søren Søndergaard (EL) spørger skatteministeren, Jeppe Bruus, om at bekræfte, at EU-domstolens domme i skattespørgsmål som hovedregel implementeres i dansk ret ved, at Skattestyrelsen udsender et såkaldt styresignal om en administrativ praksisændring, hvor der gives et passende varsel

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 106, Spørgsmål 85
Kan ministeren bekræfte, at EU-domstolens domme i skattespørgsmål som hovedregel implementeres i dansk ret ved, at Skattestyrelsen udsender et såkaldt styresignal om en administrativ praksisændring, hvor der gives et passende varsel?

Svar fra fredag den 25. marts 2022
Med L 106 foreslår regeringen bl.a. at gennemføre en række tilpasninger af momsloven for at bringe reglerne i overensstemmelse med EU-retten. I den forbindelse foreslås en ændring af momsfritagelsen for forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet. Regeringen ønsker i videst muligt omfang at opretholde den gældende momsfritagelse, men Danmark er forpligtet til at efterleve EU-retten, og det er derfor nødvendigt at indføre moms, når forvaltnings- og medlemsorganisationer meddeler licens til ophavsrettigheder.

Forslaget indgår som finansiering af en ny flerårsaftale for kriminalforsorgens økonomi for 2022-2025 mellem regeringen, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti. Aftalen skal skabe fundamentet for en genopretning af kriminalforsorgen og højne indsatsen på dette område. Partierne bag aftalen tog ansvar herfor – også i relation til at bringe momsreglerne i overensstemmelse med EU-retten.

Når EU-Domstolen afsiger domme, tages der i hvert enkelt tilfælde stilling til, om dansk ret er i overensstemmelse med dommen, og hvis den ikke er, om implementeringen i dansk ret skal ske ved lovgivning eller ved en praksisændring gennem et styresignal fra Skatteforvaltningen (eller en kombination heraf). Der kan være flere hensyn, der gør sig gældende, men hvis implementeringen fx ikke kan rummes inden for ordlyden af lovgivningen, eller hvis formuleringen i den nationale lovgivning er formuleret så væsentligt anderledes end den bagvedliggende EU-bestemmelse, at retstilstanden giver anledning til tvivl, taler det for at ændre lovgivningen.

Det er min opfattelse – hvilket også synes bekræftet af udtalelser under bl.a. Skatteudvalgets høring – at der er en misforståelse om, at forvaltningsorganisationer m.fl. i dag er omfattet af momsfritagelsen i momslovens § 13, stk. 1, nr. 7, og at det vil de fortsat kunne være. Det er derfor vurderingen, at der er behov for at tydeliggøre bestemmelsen i lovgivningen og fjerne enhver tvivl om, at momsfritagelsen er personlig og alene omfatter ydelser leveret af forfattere og kunstnere, herunder udøvende kunstnere, hvilket også har været gældende praksis. Denne praksis vil dog fortsætte uændret, uanset om L 106 vedtages eller ej. Meddelelse af licens til forfatteres og kunstneres ophavsrettigheder, når meddelelsen foretages af forvaltningsorganisationer m.fl., kan imidlertid ikke længere undtages fra momslovens anvendelsesområde grundet den nævnte dom fra EU-Domstolen.

Da lovgivningen bør være så klar og præcis som muligt inden for de rammer EU’s momsdirektiv giver, synes jeg, at lovforslaget er vigtigt og absolut hensigtsmæssigt.

Endelig vil jeg anføre, at der ved lovforslaget også gives et passende varsel, idet forslaget foreslås først at træde i kraft den 1. januar 2023.

Jeg skal i øvrigt henvise til mine besvarelser af spørgsmål 77 og 78 til L 106 (2021-22).









0:000:00