EP-valget varer to uger i danske aviser

Når danskerne d. 26. 2019 maj skal stemme om, hvem der skal repræsentere Danmark i Europa-Parlamentet, skal de ikke forvente, at den egentlige valgkamp kommer til at vare mere end to uger. I hvert fald ikke, når det kommer til de danske mediers interesse for valget. Det viser en analyser af trykte danske mediers dækning fra de seneste fire Europa-Parlamentsvalg.
 
Ser man på tværs af de fire EP-valg, udgør EU-stoffet i aviserne omkring 7,5 pct. af dækningen indtil to uger før valget svarende til 400-500 artikler om ugen. I løbet af de sidste uger op til valget sker der omtrent en fordobling af EU-stoffets andel af nyhedsstrømmen. Efter valget falder andelen hurtigt igen.
 
 Der synes i nogen grad at være en sammenhæng mellem valgdeltagelsen, og hvor intens mediernes dækning af Europa-Parlamentsvalget er. Valget i 2009 adskiller sig dog. Her var valgdeltagelsen høj sammenlignet med de øvrige år, men valget fyldte relativt lidt i medierne. Dette kan hænge sammen med, at tronfølgeloven var til afstemning sammen med valget til Europa-Parlamentet.
 
Generelt er der en sammenhæng med partiernes størrelse og hvor meget, de nævnes i medierne op til valgene. De EU-skeptiske partier Dansk Folkeparti og Enhedslisten opnåede begge en rekordhøj andel af omtalen i 2014, hvor Dansk Folkeparti som bekendt også opnåede den højeste vælgertilslutning.


Dette indhold er leveret automatisk via RSS uden ansvar for Altinget