Debat

KU-ansatte: Små universitetsfag sikrer Danmarks udsyn

Det er afgørende, at vi styrker småfagene på universiteterne. Det er en investering i viden, der er nødvendig for Danmarks fremtidige konkurrencedygtighed, skriver ansatte hos Københavns Universitet.

Grøn omstilling kræver internationalt samarbejde og dialog. Hvordan kan Danmark deltage effektivt i denne dialog uden dybdegående kendskab til samfund, sprog og kulturer, som småfagene tilbyder? Sådan skriver 17 ansatte fra Københavns Universitet i et fælles indlæg.
Grøn omstilling kræver internationalt samarbejde og dialog. Hvordan kan Danmark deltage effektivt i denne dialog uden dybdegående kendskab til samfund, sprog og kulturer, som småfagene tilbyder? Sådan skriver 17 ansatte fra Københavns Universitet i et fælles indlæg.Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

I den globaliserede verden, vi lever i, er det blevet afgørende, at Danmark står stærkt med alsidighed i vores uddannelsessystem. Småfag på universiteterne – såsom særlige sprog- og kulturfag – er ikke kun vigtige for den akademiske diversitet; de er afgørende for vores evne til at forstå og navigere i en kompleks global kontekst.

Forståelsen af nuancer i sprog, kultur og historie er essentiel, hvis vi skal samarbejde om globale udfordringer.

17 ansatte ved Københavns Universitet

Småfagene tilbyder et markant perspektiv på menneskets kulturelle bredde og historiske dybde, samt sociale dynamikker forankret i dansk forskning. For at fremtidssikre småfagenes eksistens, og dermed stille Danmark bedre i dets internationale engagement, er der behov for at revurdere småfagsordningens bæredygtighed og overveje mere vedvarende løsninger. 

Grøn omstilling kræver internationalt samarbejde og dialog. Hvordan kan Danmark deltage effektivt i denne dialog uden dybdegående kendskab til samfund, sprog og kulturer, som småfagene tilbyder? 

Forståelsen af nuancer i sprog, kultur og historie er essentiel, hvis vi skal samarbejde om globale udfordringer. Småfagene bærer et kæmpe perspektiv og mulighedsrum med sig på trods af deres størrelse. 

Økonomisk bæredygtighed og kulturel værdi

Selvfølgelig skal vi se økonomisk bæredygtigt på vores uddannelsessystem. Men vi må ikke overse samfundsmæssige, kulturelle og videnskabelige værdier i denne ligning.

En større del af uddannelsesbudgettet bør dedikeres specifikt til småfagene, ikke kun baseret på antal studerende, men også på deres samfundsmæssige, kulturelle og videnskabelige betydning.

Læs også

Regering, universiteternes ledelser og småfagene bør sammen formulere en strategi for et egentligt vidensberedskab for Danmark, som tager højde for sikkerheds-, klima- og verdenskulturarvspolitiske spørgsmål, det vil sige. en strategi, der skal fremtidssikre Danmarks deltagelse som konstruktiv partner i løsningen af aktuelle og globale politiske spørgsmål indenfor disse områder. 

Læring fra Norge

Danmark har afsat midler til at understøtte nogle af småfagene netop i lyset af, at de giver samfundet værdi, men der mangler en målrettet politisk prioritering.

Vores naboer i Norge har bevaret og styrket småfag på universiteterne, idet de anerkender deres betydning. Vi kan tage ved lære af deres model og implementere lignende strategier herhjemme.

Småfagene har generelt, på trods af deres størrelse, stor forskningsmæssig indvirkning på deres respektive fagfelter internationalt. 

17 ansatte ved Københavns Universitet

Den teknologiske udvikling giver os muligheder for at styrke småfag. Ved at kombinere ressourcer mellem universiteter ved hjælp af videokonferencer og andre digitale platforme kan studerende drage fordel af småfag på tværs af institutioner – både nationalt og internationalt. En målrettet strategi kan styrke netop dette samarbejde. 

Det handler om mangfoldighed og kvalitet

Småfag bidrager til en rig og nuanceret uddannelsespalette. Dette er ikke kun vigtigt for den akademiske verden, men også for at sikre et samfund med en bred viden og forståelse for verden omkring os.

Det er med til at sikre Danmarks vidensberedskab i aktuelle og fremtidige internationale konflikter, verdenskulturarvsspørgsmål og politiske udfordringer som eksempelvis klimaspørgsmål.  

Vi skal værdsætte småfagene baseret på kvaliteten af deres forskning og undervisning, snarere end antallet af studerende. Kvalitet skal altid være i forgrunden. Småfagene har generelt, på trods af deres størrelse, stor forskningsmæssig indvirkning på deres respektive fagfelter internationalt.

For at Danmark kan forblive konkurrencedygtigt, kulturelt rigt og globalt engageret, er det afgørende, at vi bevarer, styrker og fremmer småfagene. Det er ikke kun en investering i uddannelse; det er en investering i viden, der er nødvendig for Danmarks fremtid. 

Afsendere:
  • Brian Arly Jacobsen - lektor i Religionssociologi
  • Vera Skvirskaja - lektor i Komparative Kulturstudier
  • Jesper Nielsen - lektor i Indianske sprog og kulturer
  • Claus Valling Pedersen - lektor i Persisk
  • Gülsüm Akbas - studielektor i Tyrkisk
  • Anita Pluwak - studielektor i Polsk 
  • Ulla Prien - studielektor i Arabisk
  • Frank Sejersen - lektor i Grønlandske og arktiske studier
  • Kræn Kielsgaard - studieadjunkt i Arabisk
  • Tobias Richter - lektor i Nærorientalsk Arkæologi
  • Elmar Renner - studielektor i Hindi
  • Ingolf Thuesen - lektor i Nærorientalsk Arkæologi
  • Karin Jakobsen - studielektor i Koreansk
  • Hyunjoo Choi - studielektor i Koreansk
  • David Bloch - professor i Klassisk Græsk og Latin
  • Adam Schwartz - lektor i Klassisk Græsk og Latin
  • Thomas Heine Nielsen - lektor i Klassisk Græsk

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Brian Arly Jacobsen

Lektor, Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier, Københavns Universitet, formand, DM Universitet, Forskning & Uddannelse
Uddannet i religionssociologi (hovedfag 2003) , sociologi og minoritetsstudier (sidefag 2003)

David Bloch

Professor, Saxo-Instituttet, Københavns Universitet
ph.d. (Københavns Uni. 2006), cand.mag. i græsk og latin (Københavns Uni. 2002)

0:000:00