Niels Flemming Hansen
 svarer 
Benny Engelbrecht

Niels Flemming Hansen (K) spørger transportministeren, Benny Engelbrecht, om ministeren aktivt vil arbejde for en mere positiv løsning for vejbelastningen, tomgangskøer samt for den trafikale effektivitet og dermed for produktiviteten, hvor overskudsjord fra byggepladser i Københavns og Frederiksbergs Kommune transporteres ud af byen til et modtageanlæg i Avedøre Holme, hvorfra jorden transporteres med emissionsfrie pramme

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 220, Spørgsmål 185
Vil ministeren aktivt arbejde for en mere positiv løsning for vejbelastningen, tomgangskøer samt for den trafikale effektivitet og dermed for produktiviteten, hvor overskudsjord fra byggepladser i Københavns og Frederiksbergs Kommune transporteres ud af byen til et modtageanlæg i Avedøre Holme, hvorfra jorden transporteres med emissionsfrie pramme?

Svar fra mandag den 31. maj 2021
Vil ministeren aktivt arbejde for en mere positiv løsning for vejbelastningen, tomgangskøer samt for den trafikale effektivitet og dermed for produktiviteten, hvor overskudsjord fra byggepladser i Københavns og Frederiksbergs Kommune transporteres ud af byen til et modtageanlæg i Avedøre Holme, hvorfra jorden transporteres med emissionsfrie pramme?

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for By & Havn, der oplyser følgende:

”Det er den enkelte bygherre, der tager stilling til hvordan og med hvilken type køretøjer overskudsjord transporteres fra en byggeplads til jordmodtagelsesanlægget ved Lynetteholm I miljøkonsekvensrapporten er sejlads af jord undersøgt. Heraf fremgår det, at sejlads af jord ikke er rentabelt hverken miljømæssigt elle økonomisk. Udfordringen med sejlads er, at hver gang jorden skal flyttes/håndteres, f.eks. fra en lastbil til en båd og igen fra en båd til en dumper, kræver det maskiner (gravemaskiner og dumpere), og det koster på både miljøet og økonomien. Sejladsen i sig selv er også CO2-udledende men i forskellig grad afhængigt af båden.

Et høringssvar beskriver et koncept for transport med eldrevne splitpramme. Generelt er konceptet beskrevet i høringssvaret i et tidligt stadie og behæftet med operationelle og teknologiske usikkerheder. Det er efter By & Havns opfattelse ikke som foreslået i høringssvaret umiddelbart muligt at dumpe overskudsjord til Lynetteholm direkte fra splitpramme. Det ville kræve, at der ikke som forudsat etableres en lukket perimeter, men at der etableres en Side indsejling gennem perimeteren. Det er ikke tilladt at klappe materiale i Øresund, og den umiddelbare vurdering er, at en model med splitpramme er omfattet af dette forbud, hvis der er åben adgang mellem Øresund og området inden for perimeteren. Den afgørende problemstilling er derfor, om der kan etableres en model med en indsejling, som er juridisk mulig, miljømæssigt forsvarlig, økonomisk holdbar og praktisk anvendelig.

Loven giver allerede mulighed for pramning, men en indsejling gennem perimeteren og klapning på området vil kræve en særskilt miljøvurdering, som vil kunne gennemføres efter lovens vedtagelse. Der er i loven etableret en mekanisme for efterfølgende ændringer i miljøtilladelsen, som i så fald kan blive bragt i anvendelse.

By & Havn vil efter lovens vedtagelse foretage en screening af modellen med henblik på at vurdere, om der er grundlag for videre undersøgelser.

Det indgår i planlægningen af Lynetteholms jordmodtageanlæg, at der etableres en kaj med mulighed for losning af jord fra pramme.

Dette skal være en mulighed i hele driftsfasen. Hvis en privat operatør på kommercielle vilkår vil etablere pramtransport af jord, evt. med eldrevne slæbebåde til Lynetteholm, er det således muligt.

By & Havn er i øvrigt i dialog med Danske Rederier med henblik på at få større indsigt i den teknologiske udvikling, herunder alternative drivmidler for materiel til søs.”
0:000:00