Niels Flemming Hansen
 svarer 
Benny Engelbrecht

Niels Flemming Hansen (K) spørger transportministeren, Benny Engelbrecht, hvor meget en CO2-fri pramløsning kan afhjælpe problematikken med at lede tunge jordtransporter uden om særlige strækninger eller friholde særlige tidsrum for trængsel, hvis det viser sig nødvendigt

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 220, Spørgsmål 186
Københavns Kommune bemærker i sit høringssvar, at kommunen ser et behov for et værktøj til at lede tunge jordtransporter uden om særlige strækninger eller friholde særlige tidsrum for trængsel, hvis det viser sig nødvendigt. Hvor meget kan en CO2-fri pramløsning afhjælpe den problematik?

Svar fra mandag den 31. maj 2021
Københavns Kommune bemærker i sit høringssvar, at kommunen ser et behov for et værktøj til at lede tunge jordtransporter uden om særlige strækninger eller friholde særlige tidsrum for trængsel, hvis det viser sig nødvendigt. Hvor meget kan en CO2-fri pramløsning afhjælpe den problematik?

Svar:

Det foreslås i lovforslagets § 18, stk. 1, at § Københavns Kommune kan indgå aftaler med leverandører af jord til Lynetteholm om, at 1) udpegede vejstrækninger ikke må benyttes til transport af jord, herunder på bestemte tidspunkter af døgnet, 2) udpegede ruter i Københavns Kommune skal benyttes til transport af jord, herunder på bestemte tidspunkter af døgnet, 3) transport af jord generelt ikke må ske på bestemte tidspunkter af døgnet i Københavns Kommune, eller 4) transport af jord foretages med pramme.

I stk. 2 foreslås det, at Københavns Kommune i forbindelse med indgåelse af aftaler efter stk. 1 kan forpligte sig til at dække de dokumenterede meromkostninger, som aftalerne påfører leverandørerne.

I høringsnotatet udarbejdet på baggrund af modtagne høringssvar til den offentlige høring står der følgende under pkt. 2.1.3, hvor dette tema også er behandlet:

Side ”Transportministeriet skal hertil samlet bemærke, at ministeriet er enig i, at det vil være hensigtsmæssigt at tilføje en hjemmel i anlægsloven, som giver Københavns Kommune visse værktøjer, som kan være med til at sikre, at jordtransporterne i Københavns Kommune sker på den mest hensigtsmæssige måde.

Ministeriet bemærker, at der allerede i dag i færdselslovens § 92, stk. 1, er hjemmel til, at vejmyndigheden for en offentlig vej med samtykke fra politiet kan træffe færdselsmæssige bestemmelser, som indvirker på vejens udnyttelse eller indretning. Kommunalbestyrelsen kan som vejmyndighed for en privat fællesvej omfattet af §§ 25-86 i lov om private fællesveje, jf. lovens § 3, med samtykke fra politiet træffe tilsvarende bestemmelser, jf. dog stk. 4.

Der kan bl.a. træffes bestemmelse om 1) parkering og standsning, 2) etablering af fodgængerfelter og 3) forbud mod visse færdselsarter, herunder med henblik på etablering af gågader.

Der er tale om et langvarigt projektet, hvor opfyld af jord kommer til at tage mange år, og hvor jorden vil komme fra mange steder i Københavnsområdet. Transportministeriet finder derfor også, at Københavns Kommunes ønske om, at der kan indgå privatretlige aftaler om jordtransporterne, er en hensigtsmæssig og fleksibel løsning.

Transportministeriet har derfor indarbejdet en ny § 18 i lovudkastet.

[…].” Lovforslagets § 18 er altså foreslået bl.a. på baggrund af Københavns Kommunes høringssvar.

I forhold til den anden del af spørgsmålet er det ikke blevet miljøvurderet, hvorfor jeg ikke kan udtale mig herom. Det er dog vigtigt at holde sig for øje, at selvom der sker sejlads af jord med pram, vil det ikke ændre på, at jorden fortsat vil skulle fra byggepladsen og hen til prammen, og den kørsel vil fortsat skulle ske med lastbil.
0:000:00