Debat

Bertel Haarder efter ministers musical-melding: Teatre er ikke i konkurrence

DEBAT: Det Kongelige og Det Ny Teater behøver ikke være konkurrenter. Lad os glæde os over andres succes og satse på den kumulative effekt: Jo flere, der går i teater, jo flere vil følge trop, skriver Bertel Haarder, formand for Det Kongelige Teater.

Gode oplevelser med musicals vil øge appetitten hos endnu flere teatergængere, skriver Bertel Haarder (V), formand for Det Kongelige Teater.
Gode oplevelser med musicals vil øge appetitten hos endnu flere teatergængere, skriver Bertel Haarder (V), formand for Det Kongelige Teater.Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Bertel Haarder (V)
Formand, Det Kongelige Teater

Hvad får vi for den halve milliard skattekroner til Det Kongelige Teater? Burde pengene i stedet spredes ud til alle de mindre teatre for at give hele landet flere teateroplevelser?

Nej. Det Kongelige og de øvrige teatre er ikke konkurrenter. Der er masser af forestillinger, som kun Det Kongelige kan opføre. Især operaer, balletter og koncerter.

Det er ikke et nulsumsspil. Hvis flere får gode teateroplevelser, vil endnu flere gå i teatret.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected]

Det Kongelige Teaters omfattende turneer svækker ikke, men styrker det lokale teaterliv.

Oplevelsessektoren er den hastigst voksende i dansk økonomi. Folk bruger i disse år 13 procent af deres indkomster på kultur i bred forstand, og andelen er voksende.

Det er Det Kongelige Teaters opgave at kaste lys fra toppen af dannelsespyramiden med sin rige tradition og sit internationale niveau til inspiration for hele kulturlivet.

Bertel Haarder (V)
Formand, Det Kongelige Teater

Musicals kan udvide publikum
Det Kongelige og Det Ny Teater behøver heller ikke være konkurrenter, når det gælder musicals.

Der er ikke et fast antal "publikummer" til musicals. Tværtimod vil gode oplevelser med musicals øge appetitten hos endnu flere, så "kagen" til deling bliver større.

Hvis Det Ny Teater er bange for unfair konkurrence, kunne man gøre det til en betingelse, at de kommercielle producenter altid fik ret til at vælge først.

Al erfaring viser, at forestillinger med musik – især kendt musik – kan få mange, der ellers ikke går i teater, til at købe billetter. Det gælder ikke mindst unge.

Teaterlivet er en trykkoger
Vi oplever netop i disse måneder en enorm sult efter kultur. Det Kongelige kunne sælge langt flere billetter, hvis det ikke var for corona-begrænsningerne.

Der var solgt for 20 millioner kroner billetter til Hobitten denne sommer, da teatret blev lukket ned i marts.

Teaterlivet er en trykkoger, som vil eksplodere lige så snart, folk igen får lov at komme i teater.

Derfor synes jeg også, det er på tide, at teatrene får mulighed for at benytte sig af en "superliga"- eller "stadion"-model, hvor der kan lukkes flere ind i skarpt adskilte sektioner – for eksempel gulvet, etagerne, personalet bag scenetæppet eller lign.

Lad os være opfindsomme og frodige. Lad tusind blomster blomstre. Lad os glæde os over andres succes og satse på den kumulative effekt: Jo flere, der går i teater, jo flere vil følge trop.

Læs også

Kultur er, når kunst bliver fælles
Coronakrisen har lært os, hvor vigtigt kulturlivet er. Vi har oplevet en sangglæde som aldrig før.

Højskolesangbogen, der udkommer i ny udgave i næste uge, er det bedste eksempel på, at kultur er, når kunst bliver fælles.

Den er jo en digtsamling, altså en samling af kunstværker, der ville være aldeles ukendte, hvis de ikke blev brugt til fællessang. Da de blev fælles, blev de til kultur. 

Klassikere, herunder teateropførelser, er en del af kulturen, fordi de er blevet fælles – Holberg, Ibsen, Kaj Munk med flere.

Det Kongelige har en særlig forpligtelse til at sikre fornyelse, ligesom skolen har en særlig forpligtelse til at gøre eleverne kulturelt bevidste - bevidste om stærke følelser, kærlighed, had, angst og lykke, alvor, fest og grin.

Dannelse, det er, når øjnene oplever at se, hvad de ikke før kunne se, ørerne hører, hvad de ikke før kunne høre, og sindet oplever følelser, som ikke før var bevidste - med andre ord: dannelse er det, der sprænger den verden, vi kender i forvejen.

Den dannelse er målet med samfundets kulturinstitutioner lige fra skoler, uddannelser, museer, public service-medier og orkestre til folkeoplysning, foreningsliv, kulturhuse, kirker med flere. 

Det er Det Kongelige Teaters opgave at kaste lys fra toppen af dannelsespyramiden med sin rige tradition og sit internationale niveau til inspiration for hele kulturlivet.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Bertel Haarder

Fhv. MF og minister (V)
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 1970)

0:000:00