Debat

Affaldsselskaber: Nej til ensretning af regler

DEBAT: DI's krav om fuldstændig harmonisering af de kommunale affaldsregulativer kan være til ulempe for virksomhederne, mener dagens debattør.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Jacob H. Simonsen,
direktør, RenoSam

Skal vi lade iderigdommen blomstre eller skal vi indrette tunge, langsommelige og bureaukratiske systemer hvor der er risiko for at det hele sander til?

RenoSam synes det er meget positivt, at DI mener at de problemer som vi peger på i vores debatoplæg om adskillelse af myndighed og drift på affaldsområdet kan løses.

RenoSam mener, det er afgørende, at snitfladerne mellem opgaverne kan indrettes, så man kan foretage en praktisk, hensigtsmæssig og rationel drift.

Jeg tvivler på, at virksomhederne uden for Valby bakke deler DI's opfattelse, om at virksomhedens nære dagligdagsproblemer løses bedst af en fjern central myndighed. Verden udvikler sig i hastigt tempo. Nye produkter kommer hele tiden på markedet, og de ender alle som affald, der skal behandles. De fremtidige affaldssystemer må ikke blive stive, tunge og bureaukratiske.

Jacob H. Simonsen
RenoSam

RenoSam mener også, at der skal omtanke til hvis myndigheds og driftsopgaverne skal adskilles. Hvis vi skal øge kvaliteten, effektiviteten og fleksibiliteten i den offentlige sektor, er det afgørende, at vi kan indrette en service, der bruger færre ressourcer på administration og bureaukrati og flere på at løse selve opgaven.

Udvikling kræver fleksibilitet
Og det er så her uenigheden begynder at melde sig. RenoSam mener, at man skal indrette affaldssektoren så iderigdommen kan blomstre. Hvis miljøteknologi på affaldsområdet skal fremmes er det væsentligt, at der er en fleksibilitet til at prøve nogle ting af.

DI mener imidlertid, at de kommunale regulativer skal harmoniseres, så der er ens regler over alt i landet. Det lyder besnærende og enkelt for de få store virksomheder der vil have afdelinger af virksomheden i flere af de nye store kommuner.

Sådanne ensartede regler kan dog kun fastsættes et sted, nemlig centralt, fx af Miljøstyrelsen.

Det handler om hvordan lokale virksomhedernes behov for at komme af med deres affald bedst kan løses. DI's melding om harmonisering af affaldsregulativerne undrer.

Hvem vil være bedst til at lytte til virksomhedens nære fysiske og praktiske problemer omkring affaldshåndtering? Vil det være en fjern Miljøstyrelse i København eller vil det være det lokalsamfund som virksomheden er en del af?

Fare ved stive systemer
Jeg tvivler på at virksomhederne uden for Valby bakke deler DI's opfattelse, om at virksomhedens nære dagligdagsproblemer løses bedst af en fjern central myndighed.

Verden udvikler sig i hastigt tempo. Nye produkter kommer hele tiden på markedet og de ender alle som affald der skal behandles. De fremtidige affaldssystemer må ikke blive stive, tunge og bureaukratiske.

Reglerne skal løbende kunne tilpasses for at matche de aktuelle behov. De offentlige systemer skal være dynamiske, og skal kunne spille op imod de udfordringer som et samfund i konstant forandring og udvikling byder på.

Nogle regler om affald kan med sikkerhed fastsættes centralt, og hermed kan dele af affaldsregulativerne givetvis også harmoniseres.

Det er dog meget væsentligt at finde ud af hvad der skal reguleres centralt og hvad der skal reguleres lokalt. Vi skal sikre at, kommunerne som serviceleverandører på affaldsområdet kan indrette ordningerne så de opfylder de lokale virksomheders ønsker og behov.

  

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jacob Hartvig Simonsen

Direktør, Amager Ressourcecenter, vicepræsident, Cewep, næstfordmand C4
cand.merc.jur. (CBS. 2003), master of coroporate communication (AAU 2010)

0:000:00