Debat

Professor: Sociale investeringer har et klassisk kasseøkonomisk problem

Sociale investeringer er et af de værktøjer, vi kan bruge til at aktivere samarbejder på tværs af offentlige myndigheder, private fonde og aktører og civilsamfund. Men de udfordres af tilbagebetalingsmodellen, skriver Mickael Bech, der er bestyrelsesmedlem i Den Sociale Investeringsfond.

Sociale investeringer kan adressere borgere med komplekse problemstillinger og arbejde på tværs af offentlige siloer, skriver Mickael Bech. 
Sociale investeringer kan adressere borgere med komplekse problemstillinger og arbejde på tværs af offentlige siloer, skriver Mickael Bech. Foto: Bjarke Ørsted/Ritzau Scanpix
Mickael Bech
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Den grundlæggende tanke i en social investering er, at der gennem en intensiveret eller nye typer af indsatser kan skabes dels et bedre udfald eller livskvalitet for en gruppe af borgere, et socialt afkast, og dels at denne investering også mindsker borgernes træk på offentlige midler, så der opstår en økonomisk gevinst. Sociale investeringer har med andre ord en dobbelt bundlinje.

Der er internationalt samlet en række erfaringer på blandt andet hjemløse-, sundheds-, samt job-, uddannelse- og kriminalitetsområdet. Der er fortsat behov for at samle læring fra sociale investeringsmodeller, som første gang blev afprøvet omkring 2010 i Storbritannien.

En social investering rummer typisk et samspil mellem en offentlig myndighed – en kommune eller en region, en investor samt den part, som har ansvaret for udførelsen af en indsats, som både kan være den offentlige myndighed selv eller en privat aktør.

Debatserie

I 2018 ville nuværende beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen og social- og boligminister Pernille Rosenkrantz-Theil "åbne døren for det næste store kapitel i velfærdssamfundets historie" med sociale investeringer.  

Selvom én af bannerførerne for sociale investeringer nu sidder for bordenden i Social- og Boligministeriet, er sociale investeringer ikke nævnt med ét ord i det nye regeringsgrundlag.

På Altinget Social tager vi temperaturen på de sociale investeringer. Hvilke udfordringer har projekterne mødt? Lykkes det at lokke de tunge økonomiske muskler i det private erhvervsliv og pensionskasserne til bordet? I bund og grund: Hvordan ser den politiske fremtid for sociale investeringer ud? 

Vil du bidrage til debatten?

Skriv til [email protected] for at høre om mulighederne.  

Etablér en outcomefond

En barriere for brugen af sociale investeringer er et klassisk kasseøkonomisk problem. Den, der betaler udgiften for en indsats får ikke alle de økonomiske gevinster. Det mindsker det økonomiske incitament og mulighedsrum til at igangsætte indsatsen. En outcomefond kan være en måde at løse dette problem.

Indsatser i sociale investeringer bruges typisk til at adressere borgere med komplekse problemstillinger, hvor de nuværende indsatser ikke er tilstrækkelige. Borgerforløbene kan være karakteriseret ved at problemstillingen ikke kan løses af indsatser af én offentlig aktør, at de typisk har flere forløb på tværs af områder og sektorer, samt at de nuværende tilbud til borgeren enten ikke er tilstrækkelig intensive, forebyggende eller koordineret på tværs til at forbedre borgerens problem.

En indsats i en social investering er forankret i en kommune eller en region, og denne myndighed bærer omkostningen til indsatsen. I en social investering aftales en model for tilbagebetaling, som afhænger af hvor succesfuld indsatsen er til at opnå de ønskede sociale og økonomiske målsætninger. Den ansvarlige offentlige myndighed for den sociale investering står for tilbagebetalingen.

Den, der betaler udgiften for en indsats får ikke alle de økonomiske gevinster (...) En outcomefond kan være en måde at løse dette problem. 

Mickael Bech
Professor i sundhedsledelse, SDU, bestyrelsesmedlem, Den Sociale Investeringsfond

En succesfuld indsats giver økonomiske gevinster i form af besparelser eller øgede skatteindtægter, hvoraf en del tilkommer til initierende myndighed, mens andre bliver til besparelser eller øgede indtægter i andre offentlige kasser.

Etableringen af en outcomefond skal medvirke til at kompensere og udligne dette. Outcomefonde har det til fælles, at de bidrager til tilbagebetalingen. En outcomefond kan indeholde både statslige og filantropiske midler, og kan for eksempel dække en andel af tilbagebetalingen svarende til de besparelser eller gevinster, som ellers tilfalder andre dele af den offentlige sektor end den investerende myndighed.

Det betyder, at den investerende myndighed står for den del af tilbagebetalingen, som modsvares af besparelser eller gevinster hos myndigheden selv.

Den ansvarlige myndighed får det rette incitament til indgå i en social investering, og den afholdes ikke fra at gå ind i sociale investeringer, hvor en del af den økonomiske gevinst kommer andre offentlige kasser til gode.

Erfaringer fra UK peger på, at etableringen af outcomefonde er centralt for udbredelsen af sociale investeringer.

Nye finansieringsmodeller er afgørende

Sociale investeringer adskiller sig fra andre virkemidler og med internationale erfaringer kan vi pege på fordele og forudsætninger.

Indsatserne i sociale investering udformes og leveres i mange tilfælde sammen med private aktører eller civilsamfundsorganisationer, hvilket styrker offentlig-private partnerskaber om især de mere komplekse borgerproblemstillinger, som kan være vanskelige at imødekomme i en silo-opdelt offentlige sektor. Samarbejdet fra det konkrete kan potentielt inspirere til løsningsmodeller på andre områder i den offentlige sektor.

I en række sociale investeringer indgår både offentlig finansiering og filantropiske midler. Offentlige midler er afgørende for forankringen hos en offentlig myndighed, og de filantropiske midler kan øge eller styrke bestemte dele af en indsats. Filantropiske midler kan være med til at risikoafdække i tilbagebetalingsmodeller, men spørgsmålet er, om disse midler ikke bedst gør det i en samlet ramme for en outcomefond.

De økonomiske incitamenter i tilbagebetalingsmodellerne må ikke give anledning til at cherry picking eller gaming adfærd

Mickael Bech
Professor i sundhedsledelse, SDU, bestyrelsesmedlem, Den Sociale Investeringsfond

Udformningen af tilbagebetalingsmodeller i sociale investeringer giver helt naturligt fokus på effekterne af indsatser, og dermed opmærksomhed på at identificere virksomme og målrettede indsatser til de rette borgere samt at sikre at de implementeres. Både den ansvarlige myndighed og leverandøren får øget opmærksomhed på, hvad der virker og for hvem.

Skal bruges med omhu

Sociale investeringer kan være et virkemiddel til at styrke offentlig-privat samarbejde og fokus på den dobbelte bundlinje især til at imødegå problemstillinger, som går på tværs af områder eller sektorer.

Forudsætningen må være, at der er fokus på såvel økonomiske gevinster samt gavn for borgerne. Det er også afgørende, at de økonomiske incitamenter i tilbagebetalingsmodellerne ikke giver anledning til at cherry picking eller gaming adfærd.

Den Social Investeringsfond blev etableret i 2018, og tilbagebetalingen fra de første investeringer er nu på vej ind. Vi får derved efterhånden flere erfaringer, som kan tages i anvendelse i nye indsatser.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, kan du skrive til [email protected] for at høre om mulighederne. 

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Mickael Bech

Professor i sundhedsledelse og -politik, Syddansk Universitet, fhv. forsknings- og analysechef, Vive
cand.oecon. (Syddansk Uni. 2000), ph.d. (Syddansk Uni. 2003)









0:000:00