Debat

Social Investeringsfond: Det virkede i Storbritannien – nedbring tilbagefald til kriminalitet med sociale investeringer

Med sociale investeringer kan man bryde nogle af de barrierer, der er for at arbejde systematisk med forhindring af tilbagefald hos tidligere fængselsindsatte. Det viser en succesfuld social investering fra Storbritannien, skriver Camilla Bjerre Damgaard.

Det gavner alle, når mennesker lykkes, skriver Camilla Bjerre Damgaard, som gerne så flere sociale investeringen i den nye flerårsaftale for Kriminalforsorgen. 
Det gavner alle, når mennesker lykkes, skriver Camilla Bjerre Damgaard, som gerne så flere sociale investeringen i den nye flerårsaftale for Kriminalforsorgen. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Camilla Bjerre Damgaard
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

I Storbritannien havde man et problem: 60 procent af de tidligere indsatte kom tilbage til fængslet igen. Det var både spild af menneskeliv, og samtidig var det dyrt for samfundet.

Problemet lå ikke lige for at løse. De indsatte havde meget forskellige typer af problemer og behov for støtte, som gjorde det svært at finde en enkelt indsats, som kunne rumme alle de forskellige tilbud, der var brug for.

Som løsning valgte det engelske Justitsministerium en ny vej: En social investering i forebyggelse af tilbagefald blandt korttidsindsatte.

Temadebat

Hvilken rolle skal Kriminalforsorgen spille de næste fire år i resocialiseringen af kriminelle?  

Hvert år løslades cirka 8.000 mennesker fra danske fængsler, og ifølge Danmarks Statistik begår 66 procent af de løsladte kriminalitet igen inden for to efter løsladelse. Tilbagefaldene koster samfundet dyrt. 
 
I løbet af efteråret skal politikerne forhandle en flerårsaftale for Kriminalforsorgen. En aftale, som udstikker retningen for driften af det danske fængselsvæsen.

Altinget Social spørger de kommende uger relevante aktører, hvad der skal til for at få bugt med de røde tal i Kriminalforsorgens statistikker om tilbagefald.

Her er den foreløbige liste over deltagere:

  • Anders Ladekarl, generalsekretær, Røde Kors 
  • Erik Christensen, formand, Det Kriminalpræventive Råd
  • Mikkel Vestergaard, tidligere indsat
  • Louise Holck, direktør, Institut for Menneskerettigheder
  • Preben Bang Henriksen (V), retsordfører og medlem af Folketinget
  • Karina Lorentzen (SF), retsordfører og medlem af Folketinget
  • Bo Yde Sørensen, forbundsformand, Fængselsforbundet
  • Nichlas Permin Berger, sociolog og forsker ved VIVE 
  • Camilla Lyster, Formand for Netværket for Studerende Fanger, Røde Kors Ungdom
  • Rasmus Grue Christensen og Maria Brasholt, direktør og lægefaglig chef, DIGNITY
  • Julie Jørgensen, senior politisk konsulent, Den Sociale Retshjælps Fond, Fængselsrejseholdet
  • Ditte Rosenkilde Petersen, politisk konsulent, Den Sociale Retshjælps Fond, Fængselsrejseholdet
  • Linda Kjær Minke, kriminolog og stifter af Inside/Out, Det Juridiske Institut, Syddansk Universitet  
  • Mads Bilstrup, formand, Dansk Socialrådgiverforening
  • Peter Scharff Smith, professor, Institut for Kriminologi og Sociologi, Oslo Universitet 
  • Camilla Bjerre Damgaard, fondschef, Den Sociale Investeringsfond

    Om temadebatter:

I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Målet var en reduktion i tilbagefald på minimum 7,5 procent, og hvor investeringen gjorde det muligt at tilbyde en helhedsorienteret og individuel tilrettelagt indsats i fængslet, som screenede de indsatte til forskellige indsatser, der matchede deres behov.

Investeringen foregik i Peterborough Prison og var verdens første sociale investering. Resultatet vender jeg tilbage til senere.

Omkostninger og gevinster ulige fordelt

I Danmark har vi lignende problemer, som flere indlæg i debatten også illustrerer. Generalsekretær i Røde Kors, Anders Ladekarl, skriver for eksempel om succesfuld hjælp og støtte, men hvor samarbejdet mellem fængslerne og civilsamfundsorganisationerne har svære kår, fordi der mangler frivillighedskoordinatorer. Hvem skal betale for det?

I Den Sociale Investeringsfond kommer vi ikke kun med en pose penge. Med sociale investeringer arbejder vi med at overkomme de uhensigtsmæssige incitamenter, der kan blokere for at sætte de mest hensigtsmæssige indsatser i gang.

En central udfordring er, at omkostninger og gevinster er ulige fordelt, idet at udgifterne til indsatsen ligger hos Kriminalforsorgen, mens gevinsterne ved at hjælpe tidligere indsatte i arbejde og forebygge tilbagefald særligt tilfalder kommunerne.

I en social investering har parterne på forhånd fastlagt, hvordan udgifter og gevinster skal fordeles, så det ikke er den ene myndighed, der betaler, og den anden der får alle gevinsterne. På den måde kan sociale investeringer styrke samarbejdet på tværs og skabe en ny betalingsmodel, som er integreret og forankret i indsatsen fra start.

Muliggør målrettet indsats til den enkelte

Djævlens advokat vil måske spørge, hvorfor en kommune, der ellers kan få gevinsten uden at betale, dog skulle indvillige i alligevel at sætte penge til? Fordi det gavner alle, når mennesker lykkes, og fordi kommunerne også mærker konsekvenserne af en trængt Kriminalforsorg.

Hvis betalingsmodellen virker som forventet, kan den fortsættes, når investeringen udløber.

Sociale investeringer er resultatbaserede, fordi man betaler for de resultater, en indsats skaber. Det giver en større metodefrihed i arbejdet med den enkelte og mulighed for at tilbyde indsatser, der matcher den enkeltes behov og hjælper den enkelte bedst videre. 

Det er en styrke i arbejdet med at hjælpe de indsatte med at forebygge tilbagefald, da de ofte har forskellige typer af problemer, som er afgørende at håndtere for at øge sandsynligheden for et liv uden kriminalitet. For nogle indsatte vil en diagnose som ADHD være afgørende at fokusere på, for førstegangsindsatte er det måske uddannelse eller ordblindhed, og for andre er det håndtering af de sociale følger af et liv i kriminalitet.

For andre igen drejer det sig om at komme i arbejde hurtigst muligt og dermed om et godt samarbejde med det lokale erhvervsliv, som formanden for Det Kriminalpræventive Råd, Erik Christensen, nævner i sit indlæg.

Det virkede i Peterborough Prison

Pointen er, at en social investering bestående af flere typer af indsatser kan imødegå den vifte af udfordringer, så de indsatte kan få den bedste hjælp, eller som tidligere indsat Mikkel Vestergaard skriver i sit indlæg: Systemet skal geares til de mennesker, det handler om. Det var den samme tilgang, man anvendte i Storbritannien.

Ved at passe systemet til deres behov og ikke forsøge at passe dem ind i systemet, lykkedes det at reducere tilbagefaldet til kriminalitet med ni procent.

Camilla Bjerre Damgaard
Fondschef, Den Sociale Investeringsfond

Ved netop at møde de indsatte forebyggende før de blev løsladt, så de allerede havde etableret en vej at gå ved endt straf, og ved at passe systemet til deres behov og ikke forsøge at passe dem ind i systemet, lykkedes det at reducere tilbagefaldet til kriminalitet med ni procent.

Justitsministeriet i Danmark har for nylig lavet et regnestykke, der viser, at der over en tiårig periode er en økonomisk gevinst på 505.000 kroner for hver indsat, der holder sig fra kriminalitet. Sociale investeringer er en vej til at nå til den menneskelige og økonomiske gevinst ved at mindske tilbagefald til kriminalitet.

I Den Sociale Investeringsfond samarbejder vi gerne med Kriminalforsorgen, Justitsministeriet, kommuner, civilsamfund, erhvervsliv og private organisationer, så vi kan nå lige så langt som i Peterborough. Lad det dermed være en opfordring til at prioritere penge til sociale investeringer i reduktion af tilbagefald på den nye flerårsaftale for Kriminalforsorgen.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Anders Ladekarl

Generalsekretær, Dansk Røde Kors
cand.polit. (Københavns Uni. 1989), ba.mag. i historie (Aarhus Uni. 1984)

Erik Christensen

Formand, Det Kriminalpræventive Råd, bestyrelsesmedlem, Staten og Kommunernes Indkøbsservice (SKI)
lærer (Odense Seminarium 1984)

0:000:00