Debat

DTL om infrastrukturplanen: Læg nu en gang for alle partipolitikken til side

DEBAT: Godstransporterhvervet og infrastrukturen har behov for politikere, der indgår brede aftaler og som med kontinuitet og vilje får realiseret dem, uanset om det er valgår eller ej, mener DTL.

VLAK-regeringens og Dansk Folkepartis infrastrukturaftale fra 2019 satte indholdsmæssigt fingeren ned på de ømme punkter i den trafikale infrastruktur, skriver DTL's direktør.
VLAK-regeringens og Dansk Folkepartis infrastrukturaftale fra 2019 satte indholdsmæssigt fingeren ned på de ømme punkter i den trafikale infrastruktur, skriver DTL's direktør.Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Erik Østergaard
Direktør, DTL – Danske Vognmænd 

For lidt over halvandet år siden og kort tid før det seneste folketingsvalg – i foråret 2019 – indgik den blå VLAK-regering en bemærkelsesværdig aftale med Dansk Folkeparti om et sammenhængende Danmark for den trafikale infrastruktur.

Kritikere af aftalen vil nok i dag mene, at aftalen nu er absolut forældet, da den parlamentariske situation jo unægtelig har ændret sig væsentligt siden da.

Men ser man et øjeblik væk fra den pågående skyttegravskrig mellem rød og blå stue på andre politikområder, så kan man ikke tage fra denne aftale, at den indholdsmæssigt satte fingeren ned på lige netop de ømme punkter i den trafikale infrastruktur, der også nu må kræve fuld opmærksomhed fra alle ansvarlige politikere.

Det hele er et spørgsmål om, at de politiske partier nu en gang for alle lægger partipolitikken til side 

Erik Østergaard
Direktør, DTL – Danske Vognmænd 

Af aftalen fremgik flere interessante fakta: Den forventede trafikvækst indebærer, at man i 2030 vil opleve stor eller kritisk trængsel på rygraden i statsvejnettet – også kaldet "Det Store H" – som er motorvejsnettet på strækningerne fra Nordjylland til grænsen til Tyskland, mellem Helsingør og Rødby samt mellem Esbjerg og København.

"Størstedelen af motorvej E45 mellem Aalborg og den dansk-tyske grænse, motorvejsforbindelserne i Trekantområdet, over Vejle Fjord, Motorvej E20 ved Odense og mellem Slagelse og Køge, samt i hovedstadsområdet, hvor Motorring 3, Amagermotorvejen, Ring 4 og de store indfaldsveje til København forventes at blive ramt af markant mere trængsel, end vi ser i dag," hed det i aftalen.

Ingen burde være uenige
Indrømmet, det her er jo ikke breaking news. Men det cementerer sådan set meget godt i brede linjer, hvad det er, der skal tages fat på politisk.

Socialdemokratiets – og dermed regeringens – nuværende vision for en langsigtet infrastrukturplan, som blev lanceret i efteråret 2019, kort efter regeringens tiltræden, afspejler også til fulde de nævnte problemområder. Indtil klimadebattens tyngde stallede alle de gode hensigter, og coronavirussen bed sig fast. Der burde altså sammenfattende ikke være nogen, der kan være uenige på den front.

Situationens alvor bliver understreget af, at flere af anbefalingerne fra den hedengangne infrastrukturkommission fra nullerne, som jeg selv sad med i, og som udmøntede sig i den meget omtalte grønne trafikaftale fra 2009, den dag i dag stadig henstår som problemområder:

Ringforbindelserne skal sluttes i Hovedstadsområdet på bane og vej (den såkaldte Østlige Ringvej – eller populært Havnetunnellen – har ligget i mølpose længe og bør sættes i gang).

Der skal desuden være en samlet plan for udviklingen af infrastrukturen i byregion Østjylland, og der skal ske en effektiv opkobling af de enkelte landsdele til "Det Store H," lød det altså fra infrastrukturkommissionen.

Læs også

Ikke skortet på opfordringer fra aktører
Hertil kommer, at Danmarks porte til de internationale forbindelser efter infrastrukturkommissionens mening var en central del af et effektivt transportnetværk, og teknologiske løsninger i øvrigt skulle effektivisere brugen af infrastrukturen.

Også stadig aktuelt – ikke mindst nu, hvor byggeriet på Femern Bælt forbindelsen kan påbegyndes, og den dansk-svenske mellemstatslige undersøgelse af en fast Helsingør-Helsingborg-forbindelse ligger klar ved årets udgang. Og den sidste anbefaling var – ja, gæt engang – klima: Der skal foretages en intensiv miljø- og klimaindsats, anbefalede kommissionen. Man må dertil sige, at Infrastrukturkommissionens arbejde og konklusioner altså stadig er topaktuelle nu 12 år efter.

For lige at vende tilbage til den forrige regering udlagde VLAK-regeringens såkaldte "vækstteam for handel og logistik" tilbage i november 2018 flere anbefalinger for at sikre, at der i fremtiden bliver foretaget de nødvendige investeringer i infrastrukturen blandt andet gennem en ny masterplan for investeringer i infrastrukturen.

Vækstteamet havde fået til opgave af regeringen at komme med anbefalinger til, hvordan handels- og logistikerhvervet bedst kunne blive understøttet og fremtidssikret i en digital verden.

Erhvervet kunne konstatere, at infrastrukturen af erhvervet selv blev nævnt i endnu et forum, hvilket, antog man, måtte anspore politikerne til at lytte nøje. Så det har jo ikke skortet på opfordringer fra de aktører, der holder Danmark kørende.

Brug ITS til at få flere fleksible vejarealer
Vognmændene forudsatte allerede dengang, at der i en sådan masterplan indgår anlæg af flere fleksible vejarealer ved for eksempel brug af ITS, som kan tilpasses forskellige transportformer i løbet af dagen.

Og helt lavpraktisk, at vi for eksempel skal have øget kapaciteten på rastepladserne, øget anvendelsen af modulvogntog og køretøjer med større kapacitet, og ikke mindst sikre, at nyanlæg tager højde for leveringsforholdene.

Hvad er så det statsfinansielle udgangspunkt for en ny infrastrukturplan i dag? Det ved jo kun finansminister Nicolai Wammen (S), men der er jo ingen tvivl om, at landets økonomi ikke kommer igennem coronakrisen uden alvorlige skrammer på næsen.

Men med en vaccine lige om hjørnet, en absolut sund grundøkonomi og et erhvervsliv, der på rigtig mange områder har formået at holde vågeblusset kørende og ikke gå helt i stå, så er jeg overbevist om, at vi når styrkede ud på den anden side af vores udfordringer.

Og det på en måde, så det nu må være tid at investere i infrastruktur først og fremmest. Og her bør den trafikale infrastruktur have absolut prioritet. Heller ikke dette må komme bag på ansvarlige transportpolitikere og en finansminister i øvrigt. Det skaber mobilitet, det skaber arbejdspladser.

Skal mindst være holdbart frem til 2030
Det hele er et spørgsmål om, at de politiske partier nu en gang for alle lægger partipolitikken til side og får skruet et bæredygtigt forlig sammen bestående af følgende elementer:

Det skal være holdbart frem til tidligst 2030, det skal indebære en prioritering og vægtning af, hvad der på kort sigt skal iværksættes, og en handlingsplan for, hvad der skal gennemføres på længere sigt. Og det skal være finansieret.

En stor del af de danske strategier og vækstrapporter for transportområdet er hidtil strandet på, at der ikke har været et tilstrækkeligt bredt politisk flertal bag. Men selv om ministeren ofte har et politisk flertal i ryggen, har skiftende ministre ikke eksekveret – eller kun sporadisk – på de elementer, der rent faktisk ligger i strategierne.

Det danske godstransporterhverv – og den danske infrastruktur – har derfor behov for politikere, der indgår brede aftaler, og som loyalt og med kontinuitet og vilje bidrager til at realisere dem. Uanset om det er valgår eller ej. 

Det her er ikke nyt for nogen, men jeg skal gerne sige det igen: Vi forventer som erhvervsrepræsentanter, at man nu træder i karakter som et samlet Folketing og får sat infrastrukturen ind i nogle rammer, der ikke indebærer den uforudsigelighed, som transporterhvervet indtil nu har måttet leve med.

I på de afgørende poster har med andre ord alt det grundlag, der skal til for at træffe de politiske valg. Og især det faktuelle grundlag, økonomien og fremtidsforudsigelserne for trafikudviklingen ligger lige for.

Dokumentation

Temadebat: Hvordan skal vi sammensætte infrastrukturplanen?

S-regeringen har skrottet VLAK-regeringens infrastrukturplan, som dermed betyder, at forhandlingerne om milliarderne til fremtidens motorveje, broer og jernbaner starter fra bunden.  

Transportminister Benny Engelbrecht (S) har udtalt, at regeringen går efter en bred aftale, som "kan skabe ro om de kommende års investeringer i infrastrukturen".

Men hvordan vil politikere og aktører have udformet en infrastrukturplan, som både er bred og håndterer de udfordringer, som infrastrukturen har?

Altinget kridter banen op og giver i den kommende tid ordet til partier i Folketinget, interesseorganisationer og borgmestre, som vil nævne deres overvejelser om de hensyn, som infrastrukturplanen skal vægte.

Her er deltagerne:
  • Anne Valentina Berthelsen (SF), medlem af Folketinget og transportordfører
  • Birgit Hansen (S), borgmester, Frederikshavn Kommune
  • Carina Christensen, direktør, ITD
  • Carsten Rasmussen (S), borgmester, Næstved Kommune
  • Erik Østergaard, direktør, DTL
  • Kristian Pihl Lorentzen (V), medlem af Folketinget og transportordfører
  • Hans Kristian Skibby (DF), medlem af Folketinget og transportordfører
  • Henning Hyllested (EL), medlem af Folketinget og transportordfører
  • Henrik Gudmundsson, seniorkonsulent, Concito
  • Jens Ejner Christensen (V), borgmester, Vejle Kommune
  • Jesper Højte Stenbæk, fagchef for transport og infrastruktur, Dansk Erhverv
  • Michael Svane, branchedirektør, DI Transport
  • Mogens Eduard Jespersen (V), borgmester, Mariagerfjord Kommune
  • Sophie Hæstorp Andersen (S), regionsrådsformand, Region Hovedstaden
  • Thomas Damkjær Petersen, formand, Ingeniørforeningen (IDA)
  • Thomas Kastrup-Larsen (S), borgmester, Aalborg Kommune
  • Tine Kirk Pedersen, direktør, Danske Havne.

I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Erik Østergaard

Adm. direktør, DTL Danske Vognmænd
civiløkonom, MBA (GSB Chicago)

0:000:00