Debat

Folkebevægelsen mod EU: Europæiske lastbiler taber i miljøvenlighed

DEBAT: EU udviser en eklatant mangel på vilje til at nedbringe CO2-udledninger i transportsektoren. De nye tiltag i vejpakken er for lidt, alt for sent, skriver Rina Ronja Kari fra Folkebevægelsen mod EU.

Et nyt forslag fra Kommissionen lægger op til, at lastbiler må udlede mindre CO2 fra 2025 og endnu mindre fra 2035. Men allerede nu mener Rina Ronja Kari, Folkebevægelsen mod EU, at forslaget er for slapt.
Et nyt forslag fra Kommissionen lægger op til, at lastbiler må udlede mindre CO2 fra 2025 og endnu mindre fra 2035. Men allerede nu mener Rina Ronja Kari, Folkebevægelsen mod EU, at forslaget er for slapt.Foto: Colourbox.dk
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Rina Ronja Kari
Medlem af Europa-Parlamentet for Folkebevægelsen mod EU

Paradoksalt nok er EU’s lastbilproducenter i fare for at sakke efter lande som USA, Japan, Canada og Kina, når det gælder produktion af miljøvenlige lastbiler og andre køretøjer ifølge blandt andre ICCT og Økologisk Råd.

Rina Ronja Kari
Medlem af Europa-Parlamentet for Folkebevægelsen mod EU

Før sommer præsenterede Kommissionen endnu en del af den såkaldte Vejpakke, denne gang med fokus på blandt andet drivhusgasser.

Hidtil har EU nemlig sovet gevaldigt i timen, når det gælder transportsektorens rolle i forhold til CO2-udledninger, så der er i høj grad brug for nytænkning.

EU er den sorte klimaforkæmper
I et indlæg i Altinget i sidste uge gjorde Jeppe Juul fra Økologisk Råd således opmærksom på, at de europæiske producenter af lastbiler i alt for mange år har kunnet undgå at indføre nye teknologier, der nedbringer brændstofforbruget og dermed også CO2-udledningen.

Fakta
Deltag i debatten!

I sidste ende er EU-systemet nemlig mere optaget af kortsigtet profit end langsigtede løsninger.

Rina Ronja Kari
Medlem af Europa-Parlamentet for Folkebevægelsen mod EU

Men langt om længe lader det så til, at EU er ved at vågne op. I EU-Parlamentet har man diskuteret målsætninger om, at 10 procent af alle nye lastbiler skal være nul-emmissionskøretøjer i 2025, mens tallet skal stige til 35 procent i 2030.

EU hylder sig selv som planetens store klimaforkæmper, men i sidste ende er virkeligheden desværre en helt anden. For uanset om disse målsætninger gennemføres eller ej, så er disse tiltag ifølge min mening alt for lidt og kommer alt for sent.

De omtalte målsætninger kan desuden nå at blive udvandet og skudt ned mange gange, inden de udmøntes i bindende lovgivning.

EU har ladet de europæiske lastbilproducenter producere køretøjer, der vidner om en eklatant ringe og uambitiøs klimamålsætning.

Unionen prioriterer erhvervsliv før miljø
EU’s interesse er først og fremmest at beskytte erhvervslivet og sikre kortsigtede fortjenester. Miljø og klima kommer langt nede på listen over prioriteter. Et forhold, der også afspejles i støtten til udvinding af fossile brændstoffer i EU-lande.

Paradoksalt nok er EU’s lastbilproducenter i fare for at sakke efter lande som USA, Japan, Canada og Kina, når det gælder produktion af miljøvenlige lastbiler og andre køretøjer ifølge blandt andre ICCT (The International Council on Clean Transportation) og Økologisk Råd.

Det vidner om, at EU har sovet i timen og har haft kig på kortsigtet profit frem for langsigtede klimaløsninger. I sidste ende kan det vise sig at blive en rigtig dårlig forretning.

Visionsforladt EU sakker bagud
Med sine bagstræberiske politikker og fokus på nemme profitter kan EU let komme til at sakke bagud i klimafeltet. For bæredygtighed og grøn omstilling er ikke kun nøglen til at bremse klodens klimaændringer.

Det er også afgørende for at sikre fortsat økonomisk vækst og dermed også et vigtigt parameter, når det gælder EU’s konkurrencedygtighed.

På det punkt har EU været komplet visionsforladt. Alt for længe har man satset på en komplet forældet, politisk og økonomisk model, der ikke længere står mål med virkeligheden. Man har i den grad manglet rettidig omhu i EU.

Social dumping må ikke glemmes i miljøkampen
Men som Erik Østergaard, administrerende direktør i DTL - Danske Vognmænd, gjorde opmærksom på her i Altinget for nylig, så er der også en nøje sammenhæng mellem at bekæmpe social dumping og dårlige lønninger i transportsektoren - og samtidig nedbringe CO2-udledninger.

Hvis østeuropæiske chauffører ansættes til usle dumpinglønninger af store transportfirmaer og ikke omfattes af lokale overenskomster eller udstationeringsdirektivet, når de kører i andre EU-lande, så forsvinder en stor del af incitamentet til at nedbringe brændstofforbrug og -udgifter.

En ny vejpakke må derfor udformes som en stor, samlet helhedsindsats, som omfatter alle facetter af vejtransportsektoren.

Behov for skrappere krav
Der skal stilles skrappe krav til producenterne af lastbiler om at nedbringe udledningen af CO2.

Der skal også stilles skærpede krav og laves kurser for transportselskaber og vognmænd, så de kan forbedre logistik og kørsel - og dermed nedbringe CO2-udledninger.

Og endelig skal chaufførerne sikres ordentlige arbejds- og lønvilkår, så det ikke længere kan betale sig at spekulere i social dumping. 

Belært af erfaringerne i EU-systemet tvivler jeg dog på, at man vil nå til enighed om en helhedsløsning, der både tilgodeser chaufførerne og miljøet.

I sidste ende er EU-systemet nemlig mere optaget af kortsigtet profit end langsigtede løsninger.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Rina Ronja Kari

Marketings- og kommunikationschef, Miljømærkning Danmark
cand.soc. i virksomhedsledelse (Roskilde Uni. 2012)

0:000:00