S i EU: Vejpakken gør op med det vilde vesten på landevejene

DEBAT: Vedtagelsen af Vejpakken markerer ikke endestationen i kampen mod social dumping på de europæiske veje. Arbejdet fortsætter, for nu skal lovgivningen blive til virkelighed, skriver Marianne Vind (S).

Af Marianne Vind (S)
Medlem af Europaparlamentet for Socialdemokratiet

Min far kørte med lastbil for BKI kaffe igennem 40 år. Det var ikke et job, man blev rig af, men vi fik da både smør på brødet og salt til ægget i min barndom. Meget har ændret sig siden da. Tempoet er blevet højere, konkurrencen er blevet større, og vilkårene er blevet kummerlige.

Som socialdemokrat bliver jeg ofte skudt i skoene, at jeg er imod konkurrence. Det er jeg ikke. Men jeg knokler for, at vi får tøjlet konkurrencen på en fornuftige måde, så den ikke kun er fri - men også fair. Derfor er jeg rigtig glad for, at jeg i løbet af mit første år som medlem af Europa-Parlamentet har været med til at få dirigeret Vejpakken i mål.

Bedre vilkår og skrappere regler
Nu sikrer vi bedre vilkår for de mange chauffører i branchen, der endelig får ret til et ugentligt hvil i en rigtig seng og ret til at komme hjem til deres familier.

Vi tager et opgør med social dumping og knæsætter det princip, at på dansk jord gælder danske løn- og arbejdsvilkår - uanset hvor en lastbil måtte være indregistreret. Vi sætter ind over for falske postkasseselskaber ved at skærpe reglerne og sikre mere effektiv kontrol.

Med disse nye regler får vi et solidt bolværk mod social dumping, og det vil uden tvivl være med til at gøre konkurrencen mellem vognmænd og chauffører fra øst og vest mere fair.

Arbejdet stopper ikke her
Vejpakkens vej fra idé til vedtagelse har været lang - men nu passerer vi snart målstregen. Efter snart fire års slid kan vi være stolte af at gennemføre en pakke med stort dansk aftryk.

Derfor er det også på sin plads at sende en tak til de mange parter, der har kastet sig ind i kampen gennem tiden. Det gælder arbejdsmarkedets parter på området, de ordentlige vognmænd og min partifælle Ole Christensen og den radikale Jens Rohde, der i sidste valgperiode sad i EU-Parlamentet og beskæftigede sig med denne dagsorden.

Det er dog også vigtigt at slå fast, at arbejdet ikke stopper her. Selvom lovgivningen snart er vedtaget, og Folketinget allerede har taget forskud på implementeringen hjemme i Danmark, så markerer det ikke endestationen i kampen mod social dumping. Tværtimod.

Det er nemlig i krydsfeltet mellem implementering, kontrol og oplysning, at lovgivningen for alvor bliver et effektivt værktøj i vores kamp mod social dumping. Derfor har vi nu et fælles ansvar.

Myndighederne skal sikre, at der bliver ført effektiv kontrol med reglerne, så de også bliver overholdt. Og fagforeningerne og vognmændene skal sørge for, at de udenlandske chauffører bliver bekendte med deres nye rettigheder, så de kan lægge pres på deres arbejdsgivere.

Social dumping i andre brancher må ikke glemmes
Selvom Vejpakken er en stor sejr i kampen mod social dumping, så må vi ikke glemme, at andre brancher også er hårdt ramt. Igennem en lang årrække har vi været vidne til, hvordan løn og arbejdsvilkår i luftfarten og søfarten konstant sættes under pres.

Ryanair er måske det mest kendte eksempel på en virksomhed, hvor de ansatte spises af med lave lønninger og elendige vilkår, men også i krydstogtindustrien er det desværre kutyme, at man sejler under bekvemmelighedsflag, som gør det lovligt at dumpe arbejdsvilkår og lønninger.

Med Vejpakken gør vi op med det vilde vesten på landevejene og sikrer grænseoverskridende regler for lønmodtagere i grænseoverskridende brancher. Dette princip bør også gælde i mange andre brancher.

Derfor skal vi sørge for at bruge det momentum og de koalitioner, som Vejpakken har skabt, til at løfte kampen mod social dumping i de mange brancher, hvor konkurrencen efterhånden er blevet mere fri end fair.

Forrige artikel Danmarks første energiminister: Klimamål ligner kejserens nye klæder Danmarks første energiminister: Klimamål ligner kejserens nye klæder Næste artikel Rådet for Grøn Omstilling: Prioriter en grøn omstilling af den tunge transport Rådet for Grøn Omstilling: Prioriter en grøn omstilling af den tunge transport
Dan Jørgensen får en næse for klimanøl

Dan Jørgensen får en næse for klimanøl

KRITIK: Klimaminister Dan Jørgensen modtager en næse af Folketinget for at være nølende med at indkalde til forhandlinger om iblandingskrav for biobrændstof i brændstof.