Debat

Forbrugerrådet Tænk lancerer ti bud: Øget service og tryghed kan få passagererne tilbage

Politikerne skal være ambitiøse på vegne af den kollektive transport og passagererne i den kommende grønne mobilitetsplan. Det kræver fokus på punktlighed, rejsetid og frekvens, skriver Mads Reinholdt. 

Flere undersøgelser viser, at danskerne bakker op om at styrke den kollektive transport. Det skal politikerne imødegå, mener Forbrugerrådet Tænks direktør.
Flere undersøgelser viser, at danskerne bakker op om at styrke den kollektive transport. Det skal politikerne imødegå, mener Forbrugerrådet Tænks direktør.Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
Mads Reinholdt
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Når vi om ti år kigger tilbage på 2021, vil de fleste af os formentlig tænke på covid-19-pandemien.

Vi vil tænke på de konsekvenser, som pandemien har haft for os hver især og for vores samfund, men også på, hvordan vi stod sammen mod sygdommen.

Forhåbentlig vil vi også se tilbage og huske, hvordan vi på bagkant af pandemien stod sammen og tog beslutninger, der lagde grunden til en mere bæredygtig og grøn fremtid.

Herunder, hvordan vi sikrede, at den kollektive transport kom styrket ud af krisen og indfriede sit potentiale for at bidrage til den grønne omstilling, mindske trængslen og skabe byer med mere plads og luft.

Temadebat

Hvordan får vi den offentlige transport tilbage på sporet?
Danskerne har under coronakrisen svinget langt mindre med Rejsekortet.

180 millioner rejser med Rejsekort fandt sted i 2019 mod 123 millioner rejser i 2020, viser nye tal fra Transportministeriet.

En Epinion-undersøgelse for Dansk Industri har vist, at 11 procent af danskerne forventer, at de vil bruge den kollektive trafik mindre.

Altinget giver i en ny temadebat ordet til interessenter og eksperter, som vil debattere, hvordan vi får den offentlige transport tilbage på sporet, og hvordan vi undgår, at coronakrisen forvandler den offentlige transport til et nicheprodukt.

Her er deltagerne:

  • Dorthe Nøhr Pedersen, direktør, Movia
  • Ismir Mulalic, lektor ved Økonomisk Institut på Copenhagen Business School
  • Jan Sigurdur Christensen, kommerciel direktør, DSB
  • Jens Boe Jacobsen, direktør for forretningsudvikling, Arriva
  • Lasse Repsholt, formand, Kollektiv Trafik Forum
  • Laura Bang Lindegaard, lektor ved Institut for Kultur og Læring på Aalborg Universitet
  • Mads Reinholdt, Direktør, Forbrugerrådet Tænk
  • Michael Svane, branchedirektør, DI Transport
  • Otto Anker Nielsen, professor og leder ved Division for Transport på Danmarks Tekniske Universitet.

Om temadebatter:
I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Tid til kollektiv transportpolitik
Det er nu, at politikere, myndigheder og trafikselskaber skal tage de afgørende beslutninger. Folketinget og regeringen har heldigvis holdt en økonomisk hånd under den kollektive transport under krisen.

Det har sikret, at tusindvis af medarbejdere har kunnet komme på arbejde, og det har lagt et godt fundament for at bringe den kollektive transport godt ud af krisen. Nu kræver det, at der følges op.

Heldigvis er der lyspunkter at gå efter. Flere undersøgelser fra Forbrugerrådet Tænk Passagerpulsen viser, at danskerne på mange punkter bakker op om at styrke den kollektive transport.

Spørger vi for eksempel danskerne om, hvordan trængslen på vejen omkring de store byer skal bekæmpes, peger flest på mere kollektiv banetrafik.

Syv ud af ti danskere vil endda bruge den kollektive transport mere, hvis der sker forbedringer. Viljen og potentialet er der – men det kræver, at politikere og myndigheder handler nu.

Passagererne står klar
Passagererne skal først og fremmest trygt tilbage, når coronasituationen tillader det.

Myndigheder og politikere kom med klare opfordringer om at begrænse brugen af bus og tog, da smitten tog fat. På samme måde er der brug for et klart og utvetydigt signal, når den kollektive transport igen er tryg at bruge.

Den største udfordring bliver at få folk til at tage det første trin ind i bussen eller toget. Billige billetter som for eksempel det rejsepas, som Folketinget lancerede sidste år som en del af sommerpakken, er en oplagt gulerod.

En undersøgelse fra Passagerpulsen i 2020 viser, at initiativet var relativt effektivt til at tiltrække nye passagerer. 84 procent af de adspurgte i undersøgelsen, der havde købt rejsepasset, svarede, at det havde fået dem til at rejse mere med kollektiv transport end ellers.

Ti bud på serviceforbedringer
En ting er dog at få danskerne til at træde ind i bus og tog. En anden er at få dem til at gøre det i højere grad end før.

Skal det lykkes, skal der skabes permanente forbedringer, som passagererne hurtigt kan mærke. Passagerpulsen udgiver i dag et katalog med ti konkrete bud til serviceforbedringer i den kollektive transport.

Ændringer, der kan gennemføres på kort eller mellemlang sigt, og som på hver deres måde kan styrke passagerernes oplevelse af, at de er velkomne i bus og tog, og at der er en hjælpende hånd, hvis noget går galt.

Vi foreslår blandt andet: Indfør et betalingsloft på rejsekortet, så man aldrig betaler mere end prisen for et pendlerkort. Gør udbetalingen af kompensation ved forsinkelser automatisk, så passagererne nemt får det, de har krav på, når der er forsinkelser.

Styrk rejseplanen og informationen på stationer og stoppesteder, så passagererne får vished og handlemuligheder på rejsen. Og (gen)åbn toiletter på stationer og busterminaler, så rejsen er tryg for alle.

Sæt fokus på punktlighed, rejsetid og frekvens
Planerne for mobiliteten og transportinvesteringerne i de næste ti år bliver forhandlet i den kommende tid.

Derfor er det essentielt også at kigge på de beslutninger, som rækker endnu længere frem i tiden og forbedrer den kollektive transport på nogle af de parametre, som betyder allermest for passagererne: Punktlighed, rejsetid og frekvens.

Der skal investeres i busbaner, jernbaner, nyt materiel og attraktive knudepunkter. Samtidig skal der sikres en attraktiv dækning med kollektiv transport, også uden for de store byer.

I disse år ser kommuner og regioner sig somme tider nødsagede til at lukke busruter eller skære i antallet af afgange. Det svækker det samlede transportnet og kan bidrage til, at flere – også de unge – må købe en ekstra bil.

Vi kommer heller ikke uden om at se på prisen. Over de sidste ti til 20 år er prisen på den kollektive transport steget mere end de øvrige forbrugerpriser, samtidig med at prisen på at købe og køre i bil er faldet.

Der er brug for at se på, hvordan vi får en mere hensigtsmæssige konkurrencesituation mellem de forskellige transportformer.

Som både Dansk Industri og Otto Anker Nielsen, transportforsker ved DTU, har påpeget, er der også god grund til at se på, om det ikke er muligt at forenkle det ekstremt komplicerede zonesystem, der i dag gør det svært for passagererne at gennemskue prisen og finde den rigtige/billigste billet.

Vi håber, at politikerne vil være ambitiøse på vegne af den kollektive transport og passagererne i den kommende grønne mobilitetsplan

Mads Reinholdt
Direktør, Forbrugerrådet Tænk

Lav krav om bredt samarbejde med klare mål
Endelig er det vigtigt, at de mange forskellige aktører i kollektiv transport arbejder endnu bedre sammen om at levere det bedste produkt til passagererne – og om at tiltrække flere passagerer.

Et vigtigt værktøj er, at politikere og myndigheder fastsætter ambitiøse og konkrete mål om, at der skal flere passagerer i bus og tog, naturligvis fulgt op med midler, der gør det muligt at opfylde dem.

Der findes allerede gode politiske mål for at flere skal tage cyklen i de kommende år. Lad os på samme måde sætte nogle fælles mål i den kollektive transport, som trafikselskaber, togselskaber, operatører, myndigheder, infrastrukturforvaltere og ejendomsforvaltere er forpligtede på, og som de skal arbejde sammen om.

Vi håber, at politikerne vil være ambitiøse på vegne af den kollektive transport og passagererne i den kommende grønne mobilitetsplan, så vi om ti år ser tilbage på planen som det, der for alvor fik den kollektive transport ind i fremtiden.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00