Debat

Forsker: Effektivitet og billigere billetpriser skal få offentlig transport tilbage på sporet

Corona har sat den offenlitge transport i stå. For at få den tilbage på sporet er der behov for løsninger i det komplekse samspil mellem arbejdsmarkedet, boligmarkedet og transportmarkeder. Det kræver, at den offentlige transport er effektiv og grøn, men frem for alt billigere end biltransporten, skriver Ismir Mulalic.

Færre pendler som følge af corona. For at styrke den kollektive efter pandemien bliver vi nødt til at forbedre adgangen til kollektiv trafik, frekvensen og kvaliteten, skriver professor Ismir Mulalic.
Færre pendler som følge af corona. For at styrke den kollektive efter pandemien bliver vi nødt til at forbedre adgangen til kollektiv trafik, frekvensen og kvaliteten, skriver professor Ismir Mulalic.Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
Ismir Mulalic
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Byerne er vigtige for os mennesker og vores trivsel. Mange flytter til byerne for at opnå højere velfærd for eksempel gennem bedre jobmuligheder og bedre tilgængelighed til kollektiv transport.

Plads er dog en knap ressource, og en stigende efterspørgsel fører til højere boligpriser og trængsel. Det betyder, at mange af de gevinster, som vi opnår gennem en øget velfærd, bliver spist af højere boligudgifter og trængsel.

En by vokser indtil et punkt, hvor gevinsterne som følge af højere koncentration af husstande og virksomheder er større end de højere boligudgifter og omkostninger af trængsel og forurening.

Temadebat

Hvordan får vi den offentlige transport tilbage på sporet?
Danskerne har under coronakrisen svinget langt mindre med Rejsekortet.

180 millioner rejser med Rejsekort fandt sted i 2019 mod 123 millioner rejser i 2020, viser nye tal fra Transportministeriet.

En Epinion-undersøgelse for Dansk Industri har vist, at 11 procent af danskerne forventer, at de vil bruge den kollektive trafik mindre.

Altinget giver i en ny temadebat ordet til interessenter og eksperter, som vil debattere, hvordan vi får den offentlige transport tilbage på sporet, og hvordan vi undgår, at coronakrisen forvandler den offentlige transport til et nicheprodukt.

Her er deltagerne:

  • Dorthe Nøhr Pedersen, direktør, Movia
  • Ismir Mulalic, lektor ved Økonomisk Institut på Copenhagen Business School
  • Jan Sigurdur Christensen, kommerciel direktør, DSB
  • Jens Boe Jacobsen, direktør for forretningsudvikling, Arriva
  • Lasse Repsholt, formand, Kollektiv Trafik Forum
  • Laura Bang Lindegaard, lektor ved Institut for Kultur og Læring på Aalborg Universitet
  • Mads Reinholdt, Direktør, Forbrugerrådet Tænk
  • Michael Svane, branchedirektør, DI Transport
  • Otto Anker Nielsen, professor og leder ved Division for Transport på Danmarks Tekniske Universitet.

Om temadebatter:
I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Hvad sker der, når covid-19 vælter ind over os?
Mange politiske tiltag har uden tvivl en effekt på, hvordan en by udvikler sig. For eksempel påvirker investeringer i den offentlige transport både jobtilgængeligheden, beboersammensætningen og boligpriserne.

Men hvad sker der, når globale kriser, som vi ikke helt selv kan kontrollere, dikterer byudvikling? Nogle påstår, at hvis et menneske kunne producere alt det, som det har brug for, og hvis mennesket ikke var et socialt væsen, så var der ikke opstået byer.

Andre mener, at byernes succes først og fremmest skyldes ønsket om at reducere transportomkostninger for varer, mennesker og ideer. Vi kan dog være sikre på, at transport binder byerne sammen, og at covid-19 uden tvivl begrænser fordele (jobtilgængelighed) og ulemper (trængsel) af den.

Covid-19 har vendt alt på hovedet
Som et lyn fra en klar himmel rykkede trængslen fra vejene til supermarkeder. Hvem kunne forestille sig København og andre større byer i Danmark uden trængsel på vejene?

Ifølge TomTom tabte en pendler i København i gennemsnittet 105 timer i 2018 som følge af trængsel. Dette tab blev reduceret til 78 timer i 2020. Det svarer for dem, der stadigvæk pendler, til en årlig rejsetidsbesparelse på en dag og tre timer udløst af covid-19.

Der er også langt færre, der rejser med den offentlige transport, siden Danmark lukkede ned, og som også i fremtiden forventer at bruge den kollektiv transport mindre eller slet ikke. Er det skitsen til vores nye virkelighed?

Når én dør lukkes, så åbnes en anden
Hjemmearbejde har fået et gevaldigt løft under coronakrisen. Vi forventer også fremover at arbejde mere hjemmefra og efterspørger derfor en større bolig.

Mange byfamilier kan få flere kvadratmeter for pengene, hvis de er villige til at flytte længere væk fra byen, og mange vælger at gøre det. På den måde er boligpriserne relateret til pendleradfærden og transport.

Jobtilgængeligheden og pendlingsafstand betyder mindre i dag end før coronakrisen, og valget af boliglokalisering er i dag mere et trade-off mellem boligomkostninger og muligheden for at erhverve sig en større bolig samt adgang til bykvaliteter.

Mange byfamilier får ekstra kvadratmeter for de samme penge, når de flytter længere væk fra byen, samtidig opnår de lavere pendlingsomkostninger som følge af flere hjemmearbejdsdage.

En daglig tidsbesparelse på pendling på en time (cirka tre hjemarbejdsdage om måned), 250 arbejdsdage om året, og en rejsetidsværdi på 90 kroner i timen giver en årlig besparelse på i alt 21.000 kroner.

Hvordan får vi den offentlige transport tilbage på sporet?
Det bliver ikke nemt at få den offentlige transport tilbage på sporet, men det er langt fra umuligt. Adgang til kollektiv trafik kendetegnet med høj frekvens og højkvalitet er altafgørende.

Gode transportmuligheder til jobbet medfører kortere pendlingstider, fordi adgang til en metro- eller en togstation kan give betydelige rejsetidsbesparelser, men også lavere bilejerskab, som figuren illustrerer.

Ændring i bilejerskab (antal bilejere) som følge af metroudvidelsen med Cityringen.
Ændring i bilejerskab (antal bilejere) som følge af metroudvidelsen med Cityringen. Foto: I. Mulalic og J. Rouwendal/Regional Science and Urban Economics

Billetpriserne skal også reduceres. Det er blevet billigere at være bilejer, og lav benzinpris giver glade bilbrugere. Bilister har også nemmere ved at holde afstandskraverne.

Med en forventning om færre pendlerture (mindre trængsel på vejene) og billigere biler i fremtiden kan det ikke undgås, at privatbilisme bliver endnu mere attraktiv.

Den offentlige transport skal derfor være effektiv, tilgængelig, sammenkoblet og bedre integreret med andre transportformer (for eksempel cykling) samt grøn, men først og fremmest, billigere end biltransporten.

Svaret på vores spørgsmål skal derfor søges i det komplekse samspil mellem arbejdsmarkedet, boligmarkedet og transportmarkederne.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00