Debat

K: Vi risikerer, at udenlandske flyselskaber overtager det danske marked

Hvis vi ikke træder til og hjælper flybranchen i gang, risikerer vi, at udenlandske selskaber ser deres snit til at overtage det danske marked. Vi må undersøge muligheden for at tilbyde hjælpepakker og momsudskydelse, skriver transportordfører Niels Flemming Hansen (K).

Rigtig mange har mistet deres arbejde i branchen, fordi selskaberne har været underlagt enormt svære betingelser. Vi skal have dem tilbage i job i flybranchen, skriver Niels Flemming Hansen (K).
Rigtig mange har mistet deres arbejde i branchen, fordi selskaberne har været underlagt enormt svære betingelser. Vi skal have dem tilbage i job i flybranchen, skriver Niels Flemming Hansen (K).Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Lige om lidt vender vores hverdag tilbage. Vi er godt på vej ud af coronakrisen, og vi begynder at ane lyset for enden af tunnelen.

Men en glidende overgang bliver det næppe, hvis vi ikke forbereder os ordentligt. Hele erhverv har været sat ud af spil. Det kommer til at kræve en indsats, hvis vi skal tilbage og op i gear. Og det skal vi. Det gælder særligt flybranchen.

Da verden lukkede ned, fulgte flytrafikken lige bagefter. Der har været markant færre flyvninger, end der plejer. Det har efterladt den danske flybranche i knæ.

Hvis vi ikke træder til og hjælper branchen i gang, risikerer vi, at udenlandske selskaber ser deres snit til at overtage det danske marked. 

Temadebat

Hvordan får vi luftfartssektoren på vingerne igen?
Coronakrisen har sat luftfarten i stå.

Altinget giver i en temadebat ordet til fagfolk, interessenter og politikere, som vil debattere, hvordan de vil få luftfartssektoren på vingerne igen.

Hvor slemt står det til for sektoren? Hvad er de konkrete udfordringer? Hvordan kan politikerne hjælpe sektoren? Og har coronakrisen forandret luftfarten for altid?

Her er deltagerne:

  • Benny Engelbrecht (S), transportminister og medlem af Folketinget
  • Hans Christian Schmidt (V), luftfartsordfører og medlem af Folketinget
  • Henrik Bay-Clausen, formand, 3F Kastrup
  • Jan Hessellund, direktør, Billund Lufthavn
  • Niels Flemming Hansen (K), transportordfører og medlem af Folketinget
  • Thilde Waast, formand, Flyvebranchens Personale Union
  • Thomas Jungløw Thessen, adjungeret professor med speciale i luftfartsbranchen på Aalborg Universitet og chef for trafikprognoser i Københavns Lufthavn
  • Thomas Woldbye, direktør, Københavns Lufthavn.

Om temadebatter:
I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

I Det Konservative Folkeparti vil vi hjælpe branchen. Vi vil undersøge muligheden for at tilbyde hjælpepakker og eksempelvis momsudskydelse. Det er vigtigt, at vi giver branchen økonomisk medvind, så den hurtigt kan få luft under vingerne igen. 

Uforudsigelighed er en udfordring
Rigtig mange lufthavns- og flyansatte har længe været hjemsendt. Der er derfor en risiko for, at flere mangler den nødvendige efteruddannelse og de lovpligtige certifikater, som er krævet i branchen.

Det betyder, at vi kan stå med et enormt flaskehalsproblem, når danskerne meget snart er klar til at flyve ud i verden igen. Vi skal hurtigst muligt have passagerne i luften igen. Men hvornår?

Uforudsigelighed er klart en af de største udfordringer lige nu. Ingen ved, hvornår efterspørgslen er tilbage på før-corona-niveauer, men vi ved, at vi skal være klar. 

Det dur simpelthen ikke, at en masse rejselystne danskere må blive hjemme eller ty til udenlandske selskaber, fordi vi ikke får hjulpet den danske flybranche i gang. For selvfølgelig skal danskerne ud at rejse igen – og selvfølgelig skal det i høj grad ske med de danske selskaber. 

Men det er svært, når selskaberne selvsagt giver underskud. Det er jo klart, at man uden synderlig indtægt ikke kan holde en flyflåde klar til hundredtusinder af danskere, der pludselig kan og vil rejse igen. Det er enormt dyrt at starte fly op igen. Det koster millionbeløb. Det er vi nødt til at se i øjnene og forberede os på.

Risikerer at gå glip af arbejdspladser
For den danske flybranche skal selvfølgelig bestå.

Vi har flere samfundsansvarlige selskaber, der eksempelvis gennem luftfartens klimafond tager ansvar for klimaet og kompenserer for CO2 på deres flyvninger. Den slags virksomhedsadfærd er ekstremt kærkommen, så den skal vi da holde hånden under, når den er presset. 

Hvis vi lader udenlandske selskaber overtage det danske marked, går vi glip af både arbejdspladser og økonomisk vækst. Det er vi bestemt ikke tjent med.

Rigtig mange har mistet deres arbejde i branchen, fordi selskaberne har været underlagt enormt svære betingelser. De danskere skal vi have tilbage i job i flybranchen. 

Den danske økonomi har taget skade under coronakrisen. Vi ved endnu ikke præcis, hvordan de langsigtede effekter bliver. Derfor er det vigtigt, at vi får genskabt alle de arbejdspladser, som er gået tabt i de danske lufthavne og i de danske flyselskaber.

Derfor bør vi fra politisk side understøtte, at flybranchen kan komme stærkt tilbage, når lufthavnene igen vil emme af rejseglæde og glade danskere.

Og vi skal sikre, at vores stærke danske luftbranche består. For danskerne skal ud og besøge udlandet igen, og de danske virksomheder skal følge dem hele vejen.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Niels Flemming Hansen

Spidskandidat til Europa-Parlamentet (K), MF (K)
hh (Kolding Købmandsskole 1996)

0:000:00